Gå til innhold

Kan man vaske bunadsskjorte i vaskemaskinen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et veldig godt håndvaskprogram. Har vasket mange skjøre plagg der og det har gått fint. Noen som har erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

om det er lin, er det anbefalt å bare skylle den i milo(for hånd). Jeg har allikevel tatt min på 30grader finvask/håndvask på min elskede miele maskin! Gikk fint, men fibrene ødelegges visst på sikt. Ikke stryk den før den skal brukes, den gulner om du henger den vekk strøket!

Skrevet

En bunadskjorte er et kunsthåndverk og jeg ville ALDRI puttet min i vaskemaskinen.

Lin er skjørt og skal behandles deretter...

Skrevet

Vasker mi skjorte (og forkle) på kokevask i vaskemaskina på skånsomt program, men bruker ikkje sentrifugering. Har skjorte i bomull, hardangerbunad. Har fått "lov" til dette av mamma! :-)

Skrevet

min skjorte er bomull, og fikk beskjed av hun som sydde den (ei som syr mye for husfliden bl.a.) at det var bare å vaske den på 60 grader.

men som sagt så er den ren bomull. har du lin ville jeg nok vært veldig forsiktig....

Skrevet

Mamma vasker alltid min bunadskjorte i vaskemaskinen. 30graders finvask. Går veldig fint!!!

Er lurt å putte den i ett hvitt putevar el.l. da dette sparer stoffet endel!!

Vi vaska også dåpskjolen fra 1880 tallet i maskinen vi. Putta'n i putetrekk og tok litt saktere sentrifuge. Gikk veldig fint det også!!

Skrevet

Jeg har vasket min linskjorte i vaskemaskin...

..det var IKKE lurt... Husker ikke om jeg brukte et spesiellt "vennlig" program, men mener å huske det var en gammel maskin.. Bodde på hybel og det var husvertens maskin.. Akkurat nå er ikke bunaden min" oppe og går"..så det er lenge siden jeg har vasket linskjorte. Men tror nok at en finvaskprogram hadde blitt brukt!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...