trolly Skrevet 22. september 2008 #1 Skrevet 22. september 2008 Får man i seg nok fettsyrer gjennom Omega 3? Jeg tar Triomar. Legen snakte noe om at ikke alle Omega3 hadde nok av de viktigste fettsyrene, men hun viste ikke hvilke merke som var best. Hva tar dere? Ren tran? Noen tips? Jeg tar folat og multivit. ved siden av.
emmy99 Skrevet 22. september 2008 #2 Skrevet 22. september 2008 Hvis du tar multivitaminer bør du ikke ta tran, fordi både multivit og tran inneholder ganske mye av de fettløselige vitaminene(A,E og D) man ikke skal ha for mye av.. Jeg tar biovit, omega 3 kapsler og folat..dette sa min lege og akupunktør var mer enn nok..så vil nok tro at det du tar er bra nok.. Jeg gir heller ikke tran til mine barn, de får også Biovit som inneholder nok D vitaminer, å så får de omega 3 kapsler m/appelsinsmak.. Høst og vinter får de ekstra m C-vit tillskudd...
Tweak Skrevet 22. september 2008 #3 Skrevet 22. september 2008 Det kan du egentlig bare se på flaskene selv. Se etter innholdet av EPA og DHA. DHA er den som er viktigst av de to, EPA omdannes til DHA i kroppen. DHA er en fettsyre som er meget viktig med hensyn på hjerneutviklingen ho fosteret. Vi spiser alt for lite av det i kosten! For å få mer av de riktige fettsyrene så kan du også spise laks og makrell i tomat på brødskiva. Det skal mye til for å få overdose av omega 3, men det er noen vannuløselige vitaminer du må passe på å ikke få for mye av, så vær obs på mengden i den tranen du velger, enten det er i kapsel eller på flaske. Hør gjerne med de som jobber på apoteket. Vi testet noen ulike produkter på GC på jobben og da var det triomega som kom best ut på mengde EPA og DHA, mest trolig fordi den er destillert mhp de lengste (og beste) fettsyrene. :-)
mosegrisen Skrevet 22. september 2008 #4 Skrevet 22. september 2008 Du må vel ha Eye Q om du skal ha den med mest EPA (4:1)? Og om produktet er destillert så er det jo ødelagt da disse oljene ikke tåler varme. Det kommer jo også litt an på hva du skal bruke Omega-3 til når du skal opp i høye doser EPA. Så langt er de kun dokumentert for ADHD hos barn og på vei til å dokumenteres for andre adferdsproblemer(autisme) samt noen betennelser. Tran inneholder mindre omega-3 enn de fleste omega-3 produktene, så det kan jo være greit å bruke omega-3 isteden. Best å kjøpe det på apotek eller helsekost da veldig mange av de som selges på postordre ikke er testet for renhet eller innhold, og ofte har stort innhold av transfettsyrer og frie fettsyrer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå