Gå til innhold

Til dere med heterozygot leidenmutasjon


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker svar fra de som vet de har arva leidenmutasjon fra én av foreldrene sine, enten du er førstegangs- eller flergangsgravid. Jeg er selv førstegangs og lurer veldig på hva som er vanlig praksis for leger rundt i Norge når det gjelder dette. Selv går jeg ikke på noen form for blodfortynnende fordi legen mener det ikke er nødvendig sett i sammenheng med andre risikofaktorer (er slank, røyker ikke, aldri hatt blodpropp eller vært gravid før). Bekymrer meg litt for dette i og med at det er høyere risiko for å miste i tredje trimester pga blodpropp i morkaka. Jeg ønsker kun svar fra de som er heterozygote.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er heterozygot, og jeg får heller ingen behandling for dette. Det er det overlegen på føden her i Fredrikstad som har avgjort, siden fastlegen var litt usikker. Det er nok mange som går rundt som oss, uten å vite at de har arva leidenmutasjon fra en eller begge foreldrene. Men det står på helsekortet mitt da, merka med gul markeringstusj. Sikkert kjekt for de på føden å vite det i tilfelle det skulle oppstå komplikasjoner. Jeg har et haste-ks bak meg. Da var jeg ikke klar over leidenmutasjonen og ingen forhåndsregler ble tatt. Det gikk helt fint!

Skrevet

Hei, jeg har 8 dager igjen til termin og har satt blodfortynnende sprøyter på meg selv siden uke 24. Dette er fordi min mor hadde blodpropp for noen år siden. Fødselslegen på sykehuset var veldig usikker på om det var nødvendig med blodfortynnende, men siden det var så nært i slektskap ville han ikke ta noen sjanser.

Dette er mitt andre svangerskap. Det ble ikke tatt hensyn til at jeg har hetrozygot leiden i mitt første svangerskap. Men så har jeg flyttet til en annen by også...

Skrevet

Ok! Synes det er hyggelig at det er flere svangerskap som har gått fint - uten forhåndsregler. Samtidig er det litt trist at legene er av så forskjellig oppfatning - noen mener man er nødt til å ha flere risikofaktorer for å gå på blodfortynnende - andre gjør det for å være på den sikre sida uansett, har jeg inntrykk av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...