Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #1 Skrevet 22. september 2008 Leger og jordmødre velger mye oftere keisersnitt fordi de vet at komplikasjoner i forbindelse med vaginal fødsel ikke registreres i like stor grad som komplikasjoner etter ks. F.eks: alvorlige rifter blir ikke registrert i statistikken for vag. fødsel, med mindre det er total ruptur. Men mange kvinner sliter i lang tid etterpå selv om de ikke har fått total ruptur. Hvorfor ikke legestanden regner dette som komplikasjon? Jo, fordi da hadde statistikken for komplikasjoner etter vag. fødsel vært skyhøye! Ved KS så regnes blodtap som komplikasjon, selv om blod-overføring ikke er nødvendig. Dette registreres i statistikken, og får opp tallene. Dermed kan legestanden vise dere godtroende damer disse tallene, og overbevise dere om at det er myyye tryggere å føde vaginalt. Men de vet sannheten selv: nemlig at et planlagt ks på en frisk mor og friskt barn er trygt og en rolig opplevelse som enhver burde få velge selv.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #2 Skrevet 22. september 2008 Så du mener, med andre ord, at alle burde ta keisersnitt fordi det er tryggere? Hva med alle de som har en normal fødsel? Skal de måtte ta en operasjon som egentlig er totalt unødvendig? Utrolig mange som sliter med brystpartiet sitt også. Enten for stort eller for lite, henger og slenger eller er full i strekkmerker.. Ser kanskje ut som en gutt der oppe.. Burde alle kvinner operere sitt brysparti for sin egen velværes skyld? Vi kan få brystkreft. Kanskje vi burde operere vekk brystene våre og operere inn silicon pupper hele gjengen. Da er vi jo sirket mot den type kreft. Enhver operasjon innebærer en risiko. Kan føre til alvorlige bivirkninger også.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #3 Skrevet 22. september 2008 En norsk undersøkelse fra 2004 viste at risikoen for at mor dør ved keisersnitt er 25 ganger større enn ved normal fødsel. Dødeligheten for kvinner relatert til svangerskap eller i «barselseng» var gjennomsnittlig 3 av totalt 60 000 årlige fødsler i Norge. De fleste av disse relatert til keisersnitt. Dette er meget lavt i forhold til andre land, men hvert enkelt tilfelle er en ufattelig katastrofe for familier, pårørende og helsepersonell berørt. I USA har antallet mødre som dør under fødselen økt to år på rad, i Storbritannia er andelen mødre som dør «i barselseng» oppe i 14 av 100 000 - det høyeste det har vært på flere tiår! Fagfolk i de respektive land roper varsku da denne økningen har en klar sammenheng med den kolossale økningen i andelen fødsler ved bruk av keisersnitt. I følge en studie publisert i British Medical Journal (November, 2007), øker keisersnittrisikoen for både mor og barn sammenlignet med risikoen ved en vaginal fødsel. Barn som blir født ved planlagt keisersnitt, er opptil fire ganger så utsatt for pusteproblemer, viser en dansk studie. I desember 2007 konkluderte fagkommiteen i «American College of Obstreticians and Gynekologists» med at kirurgiske fødsler medførte lengre sykehusopphold, en markant økning av pusteproblemer hos nyfødte og større komplikasjoner i senere svangerskap. Mange ulike forskningsrapporter viser at keisersnitt knyttes til senere problemer med å bli gravid, og komplikasjoner i senere svangerskap og fødsler. I Australia er kapasiteten i helsevesenet på bristepunktet som følge av at andelen keisersnittfødsler nå har passert 30 prosent. David Ellwood, overlege ved Canberra Hospital og professor i fødselskirurgi og gynekologi uttalte i en kommentar: «Frykt for søksmål og det faktum at folk søker perfeksjon i alt de foretar seg har forledet folk til å tro at jo mer medisinsk innblanding, desto tryggere og bedre. Slik er ikke nødvendigvis virkeligheten» (Sydney Morning Herald, 14.01.08). Kanskje er det i stedet behov for å bevege fødsler bort fra å være en medisinsk nødprosedyre og heller gi kvinner et enda bedre tilbud med oppfølging fra jordmødre og gynekolog underveis i svangerskapet slik at de får den tryggheten som kreves - uansett fødemetode.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #4 Skrevet 22. september 2008 Takk for kunnskapsrikt innlegg! Det med at risikoen for at mor dør ved keisersnitt er 25 ganger større enn ved normal fødsel. Jeg regner med at hastekeisersnitt regnes som keisersnitt her? Og da sier ikke det tallet så mye synes jeg, fordi da er det noen som ikke har gjort jobben sin på forhånd. Lå barnet i seteleie, var det for trangt bekken? osv. Så du har et glimrende sisteavsnitt, som jeg er veldig enig i og som jeg bare må få sitere igjen: "Kanskje er det i stedet behov for å bevege fødsler bort fra å være en medisinsk nødprosedyre og heller gi kvinner et enda bedre tilbud med oppfølging fra jordmødre og gynekolog underveis i svangerskapet slik at de får den tryggheten som kreves - uansett fødemetode." Dette burde være en selvfølge, men det er det ikke. Og resultatet av god oppfølging skal ikke bare gi en personlig "følelsesessige" trygghet, men faktisk en medisinsk forsvarlig sikkerhet i forhold til å bevare både mor og barn. For det skjer ikke alltid altså, uansett hvor mange kvinner som tuter oss ørene fulle med at fødsler er naturlige. Blir det noen skadde barn eller mødre i fødselen liksom, så ordner naturen opp hvis det blir for galt. Kanskje noen jordmødre/leger burde ordne opp før det gikk så langt? Litt nyanse i fødsel/keisersnitt-debatten hadde ikke vært så dumt.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #5 Skrevet 22. september 2008 Les hva HI skriver da, din neandertaler!! Hvor skriver hi at alle burde ta keisersnitt fordi det er tryggere??? Hun skriver: "....rolig opplevelse som enhver burde få velge selv." Altså, at keisersnitt er noe enhver kvinne burde få velge selv, ikke at alle MÅ ta det, men at det burde være opptil hver enkelt å få velge det selv.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #6 Skrevet 22. september 2008 Kom med reultatene av en undersøkelse som viser hvor mange kvinne som dør av et planlagt keiseranitt du, så kan vi begynne å snakke! For det er nemmelig ikke mange! Om en kvinne dør på operasjonsalen under et haste- eller katastrofe keisersnitt, så er det jo fordi den vaginale fødselen har gått til helvete, ikke fordi hun får et keisersnitt. Da er det jo den vaginale fødselensom i utgangspunktet har kostet henne livet, men at de prøver med et keisersnitt for å redde livet til mor og barn. Så den undersøkelsen du kom med, er jeg ikke enig i.
FuckFace Skrevet 22. september 2008 #7 Skrevet 22. september 2008 Det er bedre og mest naturlig for et barn å bli født vaginalt uansett (så lenge det ikke er komplikasjoner som tilsier haste-KS), så hvem bryr seg om en rift eller to i underlivet da?
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #8 Skrevet 22. september 2008 Enig! Det var det som var mitt poeng over også.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #9 Skrevet 22. september 2008 "din neandertaler!!" Jøss for et utbrudd. Du kappet forresten opp setningen: "Men de vet sannheten selv: nemlig at et planlagt ks på en frisk mor og friskt barn er trygt og en rolig opplevelse som enhver burde få velge selv." Den setningen i seg selv er mer enn et valg. Det er en direkte oppmuntring og romantisert forestilling av KS. Vil heller tro at en lege gruer seg til sin egen fødsel etter å ha sett og hørt så mye forskjeligt. Det som man da kaller fødselsangst. Har man fødselsangst, kan man velge KS. KS er en risikofylt operasjon og det er ikke bare under operasjonen det kan gå galt. Komplikasjoner senere pga såret. Infeksjonsfare, smittefare... Lengre rekonvalesering. Nummenhet (om de har kappet over noen nerver). Ikke alle heler like bra. Og en infeksjon i et sår som det kan være dødelig. Jeg satte ting på spissen i forrige innlegg, for å virkelig overdrive. Men det forsto ikke du tydeligvis. Les innlegget en gang til så ser du kanskje overdrivelsene. Mvh "din neandertaler!!"
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #10 Skrevet 22. september 2008 Noen av dere som egentlig er utdannet innenfor yrket eller?? Jeg bare spør!!!!! Så lenge alt er normalt er det best for mor OG barn å føde vaginalt!!!
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #11 Skrevet 22. september 2008 Og er DU utdannet innenfor yrket da?? Eller er du gjennomsyret med anti-KS-propaganda? Det er best for mor OG barn å føde på den måten moren er mest komfortabel med!!! Da blir svangerskapet best mulig!!
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #12 Skrevet 22. september 2008 Jeg er selv førstegangsgravid og helsearbeider. Jeg har overhodet ikke lyst på KS med mindre jeg må, men opplever at de fleste av mine kvinnlige medarbeidere ikke tør å føde vaginalt og forteller meg i det vide og brede om hvor gjerne de vil ha planlagt KS. Selv er jeg ikke redd for smertene eller noen få rifter (forhåpendtligvis), men er veldig opptatt av at dette må være kvinnens eget valg og at vi trenger bedre opplysninger om alternativene. Kanskje er grunnen til at mange ønsker KS, særlig av legene, muligens at man som lege gjerne blir tilkalt når det er noe alvorlig på gang og at man da ofte ikke får sett de normale fødslene, samt at det er noe spesielt å ha kolleger til fullt underlivs innsyn? Ikke vet jeg.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2008 #13 Skrevet 23. september 2008 Kan du vise tall for dødelighet ved PLANLAGTE keisersnitt?
Anonym bruker Skrevet 23. september 2008 #14 Skrevet 23. september 2008 Jeg tenkte akkurat som deg da jeg skulle ha førstemann. Siden har jeg lært litt mer om det å føde. Kom tilbake når du har hatt en hevetes fødsel der både du og barnet blir skadet, der du bl.a. må opereres i flere timer i ettertid. DA kan vi diskutere for og mot ks.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2008 #15 Skrevet 23. september 2008 I alle dager! Tror dere at et KS er helt smertefritt dere som er redde for å føde? Det er IKKE naturlig med KS. Det er en nødutgang! Synes ikke det er noe man skal få velge bare fordi man ikke har lyst til å føde eller er redd. For de aller fleste forsvinner frykten når fødselen er i gang. Vil de ikke føde, så ikke bli gravid. Plenty med barn som trenger adoptivforeldre! Ser bort fra de med komplikasjoner, traumatiske opplevelser osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå