Månefeen ♥ Skrevet 22. september 2008 #1 Skrevet 22. september 2008 Vært hos legen? Bare lurer på om det i det hele tatt finnes noe man kan få når det er på det verste, eller om de bare gir ut sykemelding? Ligger hjemme på sofaen med kvalme, feber (tatt paracet mot det), forkjølelse, hodepine osv, vet ikke hva jeg ikke har i kroppen akkurat nå Får ikke sove fordi jeg er så tett i nese og hoster mye. fikk heldigvis fri fra jobben idag og i morgen. Men lite kjekt å ha det sånn. Ikke ment som noe klageinlegg Absolutt ikke ute etter sympati (det får jeg av samboer hehe). Men har noen hatt det lignende og har noen råd til meg?
Månefeen ♥ Skrevet 22. september 2008 Forfatter #2 Skrevet 22. september 2008 ps: ringte bort til legen, og hun sa at det var ingen ting å gjøre, jeg måtte bare gå å legge meg å håpe at det gikk over, så la hun på. Pressiserte at jeg har feber, men det brydde hun seg ikke om.. Trodde man skulle få noe for feber når man er i uke 6-7 fordi erten i magen er utsatt på dette tidspunktet? Fikk såvidt spurt hva jeg skulle gjøre i forhold til jobb, jeg kunne stille opp på legevakten kl 16 så kunne jeg høre med de. Laaang ventetid der er det ikke? Føler meg helt på jordet! Håper på noen svar fra erfarene
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 22. september 2008 #3 Skrevet 22. september 2008 Litt pussig av legen din å be deg kontakte legevakta ang evt sykemelding. Det er jo en oppgave fastlegen bør ta seg av. Det med feber er det ikke så mye å gjøre med annet enn å ta Paracet. Det høres jo ut som en virusinfeksjon, og da hjelper ikke antibiotika. Hvis du er engstelig for at det kan være noe annet, går det an å be om å få målt en CRP (infeksjonsprøve). Hvis denne ikke er særlig forhøyet, kan du slå deg til ro med at det er en virusinfeksjon som må gå over av seg selv. Hvile, rikelig drikke (lite og ofte hvis det er vanskelig pga kvalmen, eplejuice og farris er en fin kombinasjon) og Paracet ved feber er tingen. Du bør nok ikke ta medisiner mot kvalmen hvis det ikke er helt nødvendig.Men fastlegen burde kunne skrive ut en sykemelding, synes jeg.. God bedring!
Kikki1982 Skrevet 22. september 2008 #4 Skrevet 22. september 2008 Hei! Er innom fra 3. tri. Jeg var veldig plaget med kvalme i starten, fare for sykehusinnleggelse pga. jeg ikke greide å holde på veske. Konstant kvalm, og kastet opp 3-4 ganger om dagen. Jeg fikk 100% sykemelding mens det varte og resept på Phenergan. Brukte det så lite som mulig, men måtte ta det innimellom for å kunne holde på mat og drikke. Føler med deg, men vit at det går over for de aller fleste i 2. tri!
Månefeen ♥ Skrevet 22. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 22. september 2008 Tusen takk for svar Synes også dette var merkelig sagt av henne, så jeg måtte jo bare høre hva dere synes. Som sagt er jeg ganske fersk på alt, både graviditet og sykem. osv. Kikki1982: Høres ganske kjent ut egentlig, jeg går ikke rundt å er engstelig, men min mor hadde akkurat dette med både min bror og meg. Selv har jeg gått ned i vekt, ikke matlyst over hodet, og siste tre dagene har jeg ikke fått i meg noe næring. Det lille jeg får i meg kommer opp igjen. Er ikke den som løper til legen med en gang det er noe, men får se etterhvert om det går seg til Tar til meg alle råd og tips som blir gitt!
1968 Skrevet 22. september 2008 #6 Skrevet 22. september 2008 Hei :-) Bytt lege. Du skal ikke ha det sånn. Det eneste som hjelper meg er å ta det litt mer med ro. jeg jobber 130 % så jeg ble sykemeldt fra den ene jobben. Skjønner hvordan du har det . Jeg spyr bare en til to ganger om dagen og syns det er pyton. Men om to uker er det nok bdre . Er i uke 10 nå :-)
Kickie Skrevet 22. september 2008 #7 Skrevet 22. september 2008 Jeg ble sykemeldt 100% selv om jeg ikke var ekstremt dårlig. Legen mente det var bedre med en sykemelding for mye enn en for lite. Det høres ut for meg som om du bør bytte lege, og finne deg en som tar deg litt mere seriøst. God bedring!
MilleMamma84 Skrevet 22. september 2008 #8 Skrevet 22. september 2008 Jeg var hos legen i dag pga. kvalme og oppkast, og han sykemeldte meg i 14 dager. Sa det ikke var noe han ville gi så tidlig i svangerskapet og at det beste var å hvile mye. Så nå skal jeg d. Synes det høres greit ut. Ville nok bestilt meg time hos fastlegen igjen hadde jeg vært deg. Dette bør hun ta på alvor. Gjør hun ikke det, ville jeg nok byttet lege med det samme... Lykke til=)
Umpa-Lumpa-Tykk rundt rumpa Skrevet 22. september 2008 #9 Skrevet 22. september 2008 VIl bare anbefale "Dundersalt" dropsene! De er fabelaktige mot bilsyke og kvalme.
Kikki1982 Skrevet 23. september 2008 #10 Skrevet 23. september 2008 Dundersalt gikk det mye av hos meg også! Og Tyrkisk Pepper, de var også gode mot kvalmen. Ellers ble det mye knekkebrød med brun ost, eplejuice+farris (50/50 blandet) med masse isbiter, fluortabletter, pluss at jeg tygde fluor-tyggegummi.
Kæmma og trultene Skrevet 23. september 2008 #11 Skrevet 23. september 2008 Hei! Forrige uke slo kvalmen til hos meg og, og med 100% jobb og ei 2-åring hjemme er det helvete. jeg gikk til legen, og fikk 50% sykmelding inntil videre. Fått tilpassa på jobben (valgte å si fra til sjefen grunnen til sykmld) så jeg kan komme seinere på dag og jobbe 4 timer. Det går ok, men er veldig slitsomt da. Jeg anbefaler også hyppig drikke (men ikke vann - jeg får bare verre smak i munnen. Sitronvann bruker jeg, så det er litt smak på) Og sterke drops som noen har sagt - dent eukalyptus og sterk extra. Det lindrer en stund. Legen anbefalte meg også "seabands" man får på apoteket, eller å presse et punkt ved tommelen. Uten at jeg vet akkurat hv or det er he he. Kunne evt prøve Postafen sa han, men jeg vil helst ikke ta medisiner da. Snakk med legen din igjen, og evt med jobben. kan du jobbe hjemmefra av og til? Komme senere og jobbe redusert (evt få 50% sykmld)? Jeg syns det er lettere å starte 10 enn 8 på jobb feks. Vi blir nok bedre snart (er i 8. uke nå jeg). God bedring!
vinterkyss *gutt+jente+gutt* Skrevet 23. september 2008 #12 Skrevet 23. september 2008 Jeg fikk resept på kvalmestillende stikkpiller jeg... Og det funker knallbra!
Månefeen ♥ Skrevet 23. september 2008 Forfatter #13 Skrevet 23. september 2008 1000takk for tips De skal nå prøves ut! Nettopp tatt min første slurk av farris og eplejuice (50/50) og det var ikke så ille som jeg trodde! Er ikke så fan av dette hver for seg til vanlig. Tyrkisk pepper ligger også på bordet forran meg! Sitron til sitronvann ligger i kjøleskapet. Isbiter til frysing. Knekkebrød og brunost er kjøpt inn (synes det hørtes godt ut!), får jo ikke i meg så mye brød eller middag om dagen. Godis og annet søtt blir jeg dårlig av bare med tanken. Men det går i frukt og kun frukt, gullerot, kiwi, druer og eple. Vurderer dette her med legen altså! Var hos en veldig hyggelig/forståelsesfull lege i sommer fordi min var på ferie, og vurderer å bytte. Det er så sant, man skal ikke ha det slik! Jeg er litt sånn; jaja, bare lev med det, finnes de som har det værre.
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 23. september 2008 #14 Skrevet 23. september 2008 Slenger inn et par små tips til. Jeg klarer lite mat om dagen, men har funnet ut at Go' morgen youghurt med melon funker bra for meg. Ellers drikker jeg Balholm's ferskpressede eplejuice. Den er ikke så søt, mer syrlig og hjelper bra mot kvalmen. (Fås kjøpt på Ica Maxi og CC-mat ihvertfall). Kanskje noe av dette kan friste? Ellers synes jeg det høres lurt ut å bytte fastlege. Alt for dårlig å bare henvise deg til legevakta midt i egen åpningstid... Håper du føler deg bedre snart!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå