LadyBlackJack Skrevet 22. september 2008 #1 Skrevet 22. september 2008 Da jeg var på kontroll hos legen i forrige uke, mente hun at hodet var festet. På ny kontroll hos jm i dag,kunne hun med sikkerhet si at hodet IKKE var festet!? Hun sa det ikke hadde noe å si...men at hos 98% av førstegangsødene fester hodet seg. Noen med erfaring? Hva er det som gjør at hodet ikke er festet? Kan det være et tegn på at det bli lenge til fødsel, eller at fødselen bli hardere,siden småen ikke ligger så langt nede i bekkenet når fødselen starter?
cowboylaila Skrevet 22. september 2008 #2 Skrevet 22. september 2008 Jeg tror dette kommer av den simple grunn at jordmor har bedre trening i å kjenne på gravide enn de fleste allmenleger.. Jeg ville stolt på jordmor, hun er jo den med spisskompetanse på området! Ikke så lett å kjenne på gravide mager uten lang erfaring.
LadyBlackJack Skrevet 22. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 22. september 2008 Joda,tror på jm nå hun sier at hodet ikke er festet,var mere bekymret for konsekvensene av at det ikke var det.
våken_om_natta Skrevet 22. september 2008 #5 Skrevet 22. september 2008 Min førstefødte festa seg ald5ri. Han lå med hodet feil, så det endte med haste-ks. Dette kan være en grunn til at det ikke fester seg, men det trenger ikke å gjelde deg. Det finnes sikkert mange grunner, jeg har bare min erfaring!
LadyBlackJack Skrevet 22. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 22. september 2008 Lå med hode feil vei? Det de kaller for stjernekikker,eller..? Hvorfor ble det hks pgr av det? Tusen spørsmål på meg her,hehe
våken_om_natta Skrevet 22. september 2008 #7 Skrevet 22. september 2008 Han ville ut med panna først. Det fant de ut da tida var inne for å trykke ham ut, og ingen unge kom. Ender ofte med ks i slike tilfeller fordi de rett og slett ikke kommer ut på den måten.
LadyBlackJack Skrevet 22. september 2008 Forfatter #8 Skrevet 22. september 2008 Vet du om det er mulig å få en ul for å bekrefte/avkrefte dette? For å unngå hks? Eller vil de uansett at man prøver å pesse ut ungen først,bare sånn i tilfelle det går? Har litt noia for hks, egentlig ks i d hele tatt. men er det planlagt oppfattes det vel ikke som like dramatisk..
våken_om_natta Skrevet 22. september 2008 #9 Skrevet 22. september 2008 Da må du nok ordne med ul selv. Jeg har ikke fått noe tilbud om dette, selv om jeg opplevde det sist. Er 36+6 i dag, og har fått vite at sannsynligheten for at det skjer igjen er veldig liten. Så her satser vi på vanlig fødsel denne gang. Må legge til at det ikke var det spor dramatisk forrige gang, selv om det endte med ks. Det eneste var skuffelsen over å ha kommet så langt som nesten i mål, for så å få høre at det ikke gikk likevel. Syns ikke du skal bekymre deg for dette. Kan være andre grunner også for at den ikke har festa seg hos deg.
LadyBlackJack Skrevet 22. september 2008 Forfatter #10 Skrevet 22. september 2008 Joda,håper jo selvsagt at hodet fester seg,har ennå 8 dager til termin,så det kan jo skje. jeg får ta meg en prat med legen neste mandag når jeg skal på kontroll. OM jeg skulle gå i fødsel uten at hodet er festet, og jeg er bekymret,kan det vel ikke være så vedlig vanskelig å gi meg en ul på når jeg ankommer føden? Tusen takk for svar,iallefall
greentea Skrevet 22. september 2008 #11 Skrevet 22. september 2008 Har ei venninne som fødte i juni. Hun hadde fått beskjed om at hodet var festet, men da hun kom på sykehuset fikk hun beskjed om at det ikke var det likevel... Hun fødte vaginalt:)
våken_om_natta Skrevet 22. september 2008 #12 Skrevet 22. september 2008 De kan kjenne på hodet med fingrene og evt prøve å justere leie om det er det som er årsaken. Lykke til!
LadyBlackJack Skrevet 22. september 2008 Forfatter #13 Skrevet 22. september 2008 Takk for svar,dere! Satser på at alt går fint.
LilleVildeogMamma Skrevet 22. september 2008 #14 Skrevet 22. september 2008 Hodet trenger ikke feste seg før fødselen starter og det trenger ikke være noe galt når det ikke er festet! Når du får rier vil babyen presses nedover i bekkenet og feste seg uansett etter en stund. På flergangsfødende er det ihvertfall veldig vanlig at hodet ikke er festet og mange føder helt normalt og vaginalt selv om
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå