Gå til innhold

Kan man trene magen når man er gravid?

Anbefalte innlegg

Gjest hovedinnlegger
Skrevet

Mener å ha hørt man bare skal trene de skrå magemusklene, hvorfor ikke musklene på midten?

Og hvordan trener man egentlig magen best når man er gravid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal helst unngå det fordi magemusklene på midten deler seg og glir ut på hver side av den gravide magen. Kanskje man kan få strekkskader eller noe, eller kanskje det bare ikke er noen vits?

Skrevet

vil anbefale yoga,det er bra trening for både de indre og ytre musklene.blir ikke skikkelig dreis over situpsene med stor mage på toppen:)

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Magen vokser seg stor, magemusklene takler dette best om de ikke er for stramme; magemusklene blir skjøvet til sidene av den voksende magen. Derfor skal du ikke tren de rette magemusklene.

Gjest hovedinnlegger
Skrevet

Tror ikke jeg har råd til yoga - med mindre jeg kan gjøre noen øvelser selv?

Skrevet

ja,du kan jo kjøpe deg en DVD eller en bok om yogaøvelser,men jeg klarer ikke helt å bli komfortabel med boka (nå har ikke jeg DVD da!) for da må jeg ligge å prøve å puste rett og gjøre øvelsene rett samtidig som jeg ser i en bok som ikke vil holde seg åpen på den rette sida!

men kanskje du er flinkere til dette en meg:)

derfor syntes jeg at kurset var så bra,for da fikk man veiledning fra en instruktør.men er det for dyrt for deg så tror jeg at DVD kan være bra!:)

Skrevet

Du kan trene de i midten også, så lenge det ikke gjør vondt. Babyen blir ikke klemt flat eller noe:)

Muskelen på midten skal dele seg, så den kommer ikke til å dele seg raskere eller senere om du trener. Det var i alle fall det svaret jeg fikk fra leger og JM på St. Olavs Hospital og fra fysioterapeuten min som jeg trener fast hos:)

MEN, hvis det ble vondt eller ubehagelig (det gjelder også de skrå), så skal du ikke trene.

Gjest hovedinnlegger
Skrevet

da trener jeg i vei! Tenkte det kunne være kjekt at musklene hadde litt styrke når jeg tross alt skal føde! Og også litt med tanke på etterpå! Men, det er klart at magen blir jo litt i veien etterhvert :-)

Skrevet

Anbefaler deg å lese "trening for kule mager" av Jill jarman. Jeg opplever at hun vet hva hun snakker om. Masse tips og øvelser.

Skrevet

Det finnes ufattelig mye treningsmyter rundt gtravide og trening.Det er ingenting i veien for å trene så lenge det ikke er vondt.Det gjelder også de rette magemusklene!!! Men blir det vondt med tanke på den store/voksende magen finnes det alternativ.Noe av det viktigste er stempelmusklaturen.Den dype kjernemusklaturen er veldig aktiv under utdrivningen og henger sammen med bekken,musklaturen.Absolutt en fordel å ike være helt avholds til treningen med andre ord.Spør enb treningsveileder for tips og alternativ til øvelser for magen. =)

Gjest hovedinnlegger
Skrevet

Jill Jarman vet jeg hvem er! Visste ikke hun hadde skrevet bok. Hvor får jeg tak i den?

Skrevet

Jeg trente da jeg gikk gravid, ogsaa magemusklene, og det var gull verdt! Det er godt aa ha litt styrke i kroppen til fodselen og tiden etter :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...