VibekeEsp Skrevet 22. september 2008 #1 Skrevet 22. september 2008 Hei jeg er 19 år og har vært gift i snart 1 mnd.! Vi vil gjerne ha ett barn sammen men får det ikke helt til. Jeg har ikke gått på noen som helst form for piller, eller vi brukte ikke no prevensjon i det heile tatt! Er det noen om kan svare meg på om NÅR man er mest fruktbar? Jeg har fått hørt att det er 2 uker etter eggløsning. det er da 2 uker før mens eller 2 uker etter mens? skjønner ikke det helt.. Håper på svart på forhånd TAKK;)
meg & to små vampyrer Skrevet 22. september 2008 #2 Skrevet 22. september 2008 Jeg kan prøve å hjelpe deg litt. Man har som regel eggløsning (heretter: EL) ca 14 dager før neste gang man skal ha mensen. Det er når man har eggløsning man er mest fruktbar. Om man har en syklus på 28 dager vil dermed den mest fruktbare perioden dvs EL komme omtrent midt i perioden. Men om man har lenger eller kortere syklus vil den ikke det. Jeg anbefaler å lese på pernille.info om du vil lese masse nyttig om syklus og prøving. http://www.pernille.info/ Ellers så har babyverden en eggløsningskalkulator som er fin å bruke: http://www.babyverden.no/templates/Calculator_Ovulation____348.aspx Lykke til:)
Egget/pfeew med lille nurk Skrevet 22. september 2008 #3 Skrevet 22. september 2008 Hei! Skjønner at det er ganske forvirrende når man er ny i gamet! Står mye bra info på disse sidene, og på en side som heter pernille.info Babyverden.no har også mange bra sider om fruktbarhet osv. Men, kort sagt forklart her.. Hvis du har en syklus på f.eks. 28 dager (telt fra første mensdag til neste mensdag), så er eggløsningen som regel midt i..og det er da man er mest fruktbar.. Altså 14 dager etter første mensdag, er det som regel eggløsning.. Var dette greit å forstå?
påtjukken Skrevet 22. september 2008 #4 Skrevet 22. september 2008 ha sex annen kvar dag så er dåke sikker på at dåke treffer:) lykke til:)
VibekeEsp Skrevet 22. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 22. september 2008 Ja nå forstår jeg dette;) hjertlig takk..da her jeg litt mere kunnskaå om babyverdenen og hvordan man blir det:P tusen takk
meg & to små vampyrer Skrevet 22. september 2008 #6 Skrevet 22. september 2008 men pfeew, det er jo 14 dager før neste mens som er det konstante, ikke 14 dager etter forrige mens. Det gjelder jo bare om du er en 28dagers-jente:)
Egget/pfeew med lille nurk Skrevet 22. september 2008 #7 Skrevet 22. september 2008 Hahaha....jeg ser feilen min nå...... :-P
Gjest Skrevet 22. september 2008 #8 Skrevet 22. september 2008 Jeg må bare legge til en veldig viktig ting her. Selvom man er mest fruktbar midt i syklusen. altså ca 14 dager etter den dagen man får mensen, så er det viktig at dere har sex dagene før dette. Sædcellene lever opptil 3-5 døgn inni deg, og det beste er at det er sædceller inni deg allerede når egget kommer på eggløsningsdagen. Egget lever ikke lenge om det ikke er blitt befruktet, så dere må ha sex FØR eggløsningsdagen for at sjansen skal være størst. Du kan bestille eggløsningtester på billigeteste.dk for å vite når du har eggløsning. En god regel er å ha sex fra sykusdag 10 til 20, annenhver dag. Syklusdag 1 er den første dagen du får mensen.
VibekeEsp Skrevet 22. september 2008 Forfatter #9 Skrevet 22. september 2008 ok! skjønner jeg mer! takk for alle tips og råd;) vil nok hjelpe med tiden!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå