Trollunn Skrevet 22. september 2008 #1 Skrevet 22. september 2008 ...godt med begge hendene på magen, spesielt om du ligger... Dette står det i beskrivelsen av uken jeg er inne i nå... i min 15. Men jeg tror ikke jeg kjenner noe livmor jeg Har begynt å føle at jeg kanskje ikke er gravid. Har lyst å ta en test igjen, men det er så tungvint å kjøpe her. Eneste jeg vet er at jeg testet to ganger positivt i 5. uke, har ikke fått bekreftet det av lege. Uff.
lillepersille82 Skrevet 22. september 2008 #2 Skrevet 22. september 2008 Syns også det er vanskelig å kjenne. Mulig vi ikke vet hvordan det skal kjennes ut heller. Hvorfor ikke få deg en time til lege for å få graviditeten bekreftet? Kan være greit å få det svart på hvitt
Trollunn Skrevet 22. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 22. september 2008 Joda, jeg kan jo det. Kvier meg alltid for å dra til legen jeg sjø.
Frida, med nr 3 i magen Skrevet 22. september 2008 #4 Skrevet 22. september 2008 Ja, det kan nok virke litt uvirkelig når man ikke har vært hos lege. Det forstår jeg. Jeg har også syntes at det har vært vanskelig å kjenne livmoren. Nå er jeg gravid med 3. mann, og det er først i dette svangerskapet at jeg har kjent livmoren tydelig. Så jeg tror ikke du skal uroe deg for det. Men du burde nok få en time hods lege/jordmor snart. Da føles alt mer virkelig og tryggere. Lykke til!
toa med 2 jenter og spire:) Skrevet 22. september 2008 #5 Skrevet 22. september 2008 har aldri sett og kjent etter livmora mi jeg.mitt 3 svangerskap.har bare sett det jeg da.magen er der og oppblåst.må du kjenne etter og bli engstelig for det da?:)husk alle er jo forskjellig.alt kommer jo etterhvert.hadde vel kjent det på andre plasser enn bare magen også,vis det går galt.slapp av ja,du er nok gravid enda og det er vel ikke så lenge til du skal på ultralyd da:)testen er jo mer enn nok sikker da!hva 5 mnd. første ganga jeg var gravid før jeg og andre så det.går tregt,men da ble det fort skikkelig mage og sprengt og kjente sent liv.vet jo ikke hva man skal kjenne etter:)
Gjest Skrevet 22. september 2008 #6 Skrevet 22. september 2008 Jeg kjente ikke livmoren sist, jeg kunne aldri på noe tidspunkt i svangerskapet si hvor livmoren sluttet. Jeg kjenner den heller ikke nå (uke 17), og i uke 15 var jeg hos jm og hun syntes også den var litt vanskelig å kjenne. Las et sted at noens jm ikke brydde seg om sf-målet (hvor stor livmoren er) før i uke 24. Det har kanskje noe med at den ikke er like lett å kjenne hos alle? Du behøver nok ikke å bekymre deg. Men har du ikke vært på 1. kontroll enda? Du trenger ikke dra til lege vet du, bare bestill time hos jordmor. Mange som ikke bruker lege i det hele tatt for jm er jo eksperten på dette. Dersom du har lyst å ta en test til så kan du jo bestille den over nettet. Billigtester.no. Jeg mener å ha lest at en graviditetstest vil ikke vise positivt resultat hele svangerskapet, men jeg vet ikke når den ikke er gyldig lenger... Det har noe med at vi ikke skiller ut hcg så lenge
Trollunn Skrevet 22. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 22. september 2008 Ja, jeg har vært på 1. g. kontroll til jordmor, men hun bekreftet ikke noe. Pratet bare masse tull og tok i mot urin-prøven... De stoler vel på at vi har lest hjemmetesten riktig antar jeg. Takk for alle svar, jeg skal trekke pusten og slappe av.
Gjest Skrevet 22. september 2008 #8 Skrevet 22. september 2008 I mine to svangerskap har legen ikke bekreftet svangerskapet på noen måte heller, så de går nok ut ifra det ja.
Underveis --> Skrevet 22. september 2008 #9 Skrevet 22. september 2008 Jeg tror nok de bekrefter svangerskapet med urinprøven som dere tar med ;-) De tok vel kanskje også en haug med blodprøver? Kan også bekreftes vha det. Når det kommer til livmor, så tror jeg faktisk man kan ha problemer med å kjenne den, eller forstå at det er livmora man kjenner dersom man ikke er kjent med anatomi og ikke har klemt på magen sin før. Jeg kjenner livmora veldig godt nå (er 14+5) og har gjort det i flere uker allerede. Grunnen er nok at jeg vet hvor den ligger og at jeg vet at det faktisk ikke kan være så mye annet jeg kjenner. Avgjørende selvfølgelig at man slapper helt av i magemusklene, ellers kjenner man jo bare de ;-) Hos meg er det slik at om jeg dytter på livmora, som ligger slik at jeg best kjenner den rett over kjønnhårene, så kjenner jeg det dytter på rectum, altså stortarmen *hihi* Jeg pleier å kjenne med fingertuppene og dytte ned på magen og la fingrene "skli" frem og tilbake (opp og ned ifht kroppen) for å kjenne toppen av livmora. Det er nemlig mykt over kanten (bare tarmer), mens der livmora er så er det ganske så fast nå. Veldig moro, men må understreke at jeg overhode ikke kjenner noe til det ellers. Kjenner og kjenner etter de minste bevegelser fra fosteret, men ittno'! Håper det kommer snart ;-)
GuttenMin09 ♥ Jentebaby i 2012 Skrevet 22. september 2008 #10 Skrevet 22. september 2008 Du er nok gravid du eg kjente ikke livmoren min før eg var 15+4 trur eg, og da kjente eg den plutselig veldig godt.. Nå er eg 18+0, å det er ikke altid eg kjenner livmora mi lige godt.. Det er nok helt normalt, noen kjenner jo den ikke før mange uker til
Maria1978 Skrevet 22. september 2008 #11 Skrevet 22. september 2008 Jeg spurte legen min om akkurat dette. Han lo litt før han sa at det trengte jeg ikke tenke på i det hele tatt. Det var jordmorgen/legen sin jobbe å kjenne etter på livmoren når jeg var på kontroll. Virket nesten på han som det ikke var meningen at jeg skulle kunne kjenne det selv, hehe
♥♥Tutta♥♥ Skrevet 22. september 2008 #12 Skrevet 22. september 2008 Jeg kjente ikke livmoren min før i uke 17 ca.. på kontroll hos jm i uke 19+4 sluttet vist livmoren min 1,5 cm over navelen, så jeg har nok ikke vist hva jeg skulle kjenne etter.. hehe
Gjest Skrevet 22. september 2008 #13 Skrevet 22. september 2008 Hadde ikke med urinprøve på 1. kontroll, og nei de sjekket ikke om jeg var gravid gjennom blodprøvene heller. De har sikkert ulik prosedyre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå