Gå til innhold

Keisersnitt første gangen.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blr det mest sannsynslig det andre gangen også? Hadde et utrolig tøft svangerskap sist og det endte med akutt keisersnitt. Fikk svangerskapsforgiftning.

Vil veldig gjerne føde normalt denne gangen. Men mange mener jeg mest sannsynlig må ha planlagt keisersnitt denne gangen.

Jeg selv er også forløst med keisersnitt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg måtte også ta akutt ks første (og siste gang:-) ) legen sa da at dersom jeg skulle bli gravid en gang til måtte jeg da også ta ks, fordi de måtte gjøre det på en slik måte for å få barnet tryggere ut, prematur baby.

Men har også hørt mange som har akutt ks første gangen som kan føde normalt neste gang, så det ville jeg snakka med lege eller jordmor om, står sikkert i journalen din!

Skrevet

Takk for svar...

Vil gjerne høre fra flere som har tatt keisesnitt og som kanskje har fødd normalt neste gang :)

Skrevet

Har bare født en gang jeg, og det endte i akutt KS, men har hørt det, og det sa JM på sykehuset å, at man kunne føde normalt neste gang.

Men har man tatt 2 KS fra før, så må man ta KS den tredje gangen også...

Skrevet

Med nr 1 begynte fødselen som normalt, men utviklet seg ikke som den skulle(dårlige rier og stresset barn). Det endte i hasteKS.

Nr 2 ble født vaginalt, i noe JM betegnet som lett fødsel til å være 1. vaginale:) Måtte bare ha litt hjelp i form at drypp. Fikk også skikkelig epidural, sånn i tilfelle det endte i KS en gang til. Dette for at jeg i så tilfelle skulle få være våken under KS'et. Planla fødselen på forhånd i samtaler med JM.

Skrevet

Høres betryggende ut med en slik samtale med jordmor. Har vært til legen. Og han mener jeg burde forberede meg mer på planlagt keisersnitt enn en vanlig vaginal fødsel. Føler at han ikke vil gi meg en sjanse. Kjenner jeg har STOR fødselangst siden jeg kanskje må gjennomgå et til keisersnitt. Vi så veldig gjerne føde normalt.

Har bestilt time til JM, men er ikke sikkert jeg får time før fødsel. LANG ventetid i Trondheim. Skal på kontroll på helsestasjonen om noen uker, så vil ta det opp med henne dette om fødsel og keisersnitt. Håper hun er mer positiv på vaginal fødsel....

Takk for svar... HI

Skrevet

Jeg har blitt satt igang to ganger. Første gangen jeg fødte var jeg 35+1 så det endte med haste-ks. Er jo litt vanskelig å få til en vanlig fødsel så tidlig. Hadde en merkelig type svangerskapsforgiftning som de fleste leger aldri har vært borti også så de var nok litt nervøse.

Andre gangen ble jeg satt igang to dager før termin og de måtte bruke en annen type kur for å sette meg igang fordi ikke magen tåler det samme som første gang. Så denne gang to det ca 3 dager å få igang fødselen. Men det gikk veldig bra. Fødte helt normalt og dette er den beste følelsen jeg noen gang har opplevd.

Har egentlig aldri sett fram til en fødsel og trodde jeg var heldig første gang når jeg ikke kjente noe. Lå i narkose..

Men må bare si at jeg er lykkelig over å få oppleve dette. og ikke minst. Formen var SÅÅÅÅ mye bedre etterpå. Hadde aldri valgt ks for alt i verden med min erfaring ihvertfall.

Så lenge du ikke har hatt mer enn ett snitt er det ingen grunn for at du ikke skal kunne føde vaginalt. Men med to snitt anbefales det ks.

Skrevet

må legge til at jeg fødte på st.olavs og de er helt supre der. Flott sykehus med flinke folk som jobber der.

Skrevet

Var det pga svangerskapsforgiftningen du måtte ta ks?

I så fall så er det ingenting i veien med å føde vaginalt neste gang med mindre du får alvorlig svangerskapsforgiftning igjen. Men det holder de nok et godt øye med.

Selv ble førstemann tatt med ks og andremann kom ut vaginalt. Gikk fin fint det. Måtte til og med settes igang, noe som ga tette og harde rier, men fremdeles ikke noe problem.

Det er etter 2 ks du må ha planlagt på tredje også.

Skrevet

NN 09:05 her.

Husk at det ikke er et nederlag å ta KS:) Og et skikkelig planlagt KS er noe helt annet enn sånne akutte. Det har jeg hørt fra mange som har hatt planlagte KS. De beskriver noe helt annet enn det jeg var gjennom.

Og jeg hadde angst for fødselen til nr 2, jeg også. VILLE føde normalt, men visste av erfaring at KS kunne bli utfallet. Slik tenkte jeg jo ikke med nr 1. Da hoppet jeg over kapitelet om KS i boken, for det "gjelder ikke meg";)

Jeg er vel av dem som ikke har skikkelige rier i hele tatt. Kroppen vil ikke helt samarbeide der. Men det at nr 2 ble så godt planlagt, gjorde at ungen hadde det bedre i magen under fødselen og dermed kunne jeg få skikkelig drypp. Og da samarbeidet kroppen:) Og så var jeg så superinnstilt på å klare det denne gangen, så jeg jobbet med skikkelig hele veien.

Jeg tok opp disse tingene på hver kontroll jeg var på på slutten, og sikret meg at ting/ønsker ble skrevet i journalen.

De bruker å være innstilt på å la gravide føde normalt, men du MÅ tenke på at det kan bli KS og dermed forberede deg litt på det.

Lykke til;)

Skrevet

Jeg hadde akutt keisersnitt ved første fødsel og har fått beskjed om at jeg kan føde vaginalt neste gang. Men jeg må ligge på spesialenheten hvor jeg og barnet skal være under overvåkning under hele fødselen. Håper å føde normalt denne gang, da jeg har angst for keisersnitt.

Man kan føde normalt etter et keisersnitt, men etter to keisersnitt må man ha keisersnitt ved senere fødseler. Dette på grunn av fare for at livmoren skal revne.

Skrevet

Ja fikk alvorlig svangerskapsforgiftning.

Men hadde MANGE plager gjennom hele svangerskapet.

Blødninger, lekte litt fostervann, ekstrem kvalme, tidlig rier som måtte stoppes, og da de satte meg igang pga av svangerskapsforgiftningen kom ikke riene og det hele var ganske ubehagelig. Så den natten ble det haste keisersnitt. Mistet nesten livet og mistet nesten barnet vårt.

Vet det ikke er et nederlag og ta keisersnitt, men er veldig redd for at det skal skje igjen. Har enda ikke fått følelsen tilbake rundt arret skikkelig, og det er 5 år siden jeg fikk barnet.

Gleder meg til samtale med helsesøster på helsestajonen, håper hun kan roe meg ned litt. Fastlegen var ikke til noe hjelp.

HI

Skrevet

Eg hadde kasteks første gang. Andre gang var det ikkje snakk om ks, men då det viste seg at babyen låg i seteleie fekk eg velge sjølv om eg ville ha ks eller vaginal fødsel. Endte med ks for min del.

Skrevet

Hei !

Jeg hadde akutt keisersnitt første gang,hadde ikke overlevd om de hadde ventet en time lengere, var veldig syk(svangerskapsforgitning).

Det var en veldig skremmende opplevelse og jeg hadde aldri fått flere barn om jeg måtte ta keisersnitt en gang til.

Så da jeg ble uplanlagt gravid(med spiral) hadde jeg en lang samtale med min lege om ks kontra vaginal fødsel og han mente at jeg helt klart kunne føde vaginalt om jeg ville det og jeg var frisk, så jeg valgte å fortsette svangerskapet. Denne gangen fikk jeg tett oppfølgning fra jeg var 20uker var jeg hos legen hver 14dag og alt gikk strålende.

Fødte en stor gutt på 54cm og 3700g vaginalt. Selv om jeg var i fødsel i 25 timer var dette en mye bedre opplevelse enn keisersnittet mitt.

Skrevet

Jeg er i en situasjon som ligner litt på din. Keisersnitt første gang, og nå, med nr to, så bare håper jeg at jeg kan føde vanlig.

Dette fordi det å ta keisersnitt rett og slett var pyton! Ble kjempedårlig og sterkt redusert med store smerter i veldig lang tid etter operasjoen... Vil mye heller lide meg gjennom vaginal fødsel og få det overstått.

Vi får ønske hverandre lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...