Gå til innhold

Hvorfor lukter tøyet mitt stygt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vasker tøyet, henger det opp. Og etterhvert som det begynner og tørke lukter tøyet utrolig stygt, nesten muggent.. Bruker neutral vask og skyllemiddel. Tøyet som henger innerst er det verst lukt på..

Men i sommer når jeg hang tøyet ute i sola ble det ikke slik lukt.

Sjønner ikkeno.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Muligens fordi det blir for mye fuktighet i det rommet hvor du henger klærne, og dermed blir det sur lukt i klærne før de får tørket ferdig. Anbefaler deg å henge klærne ute når solen skinner, og ikke tørke så mange klær samtidig. La det være litt luft mellom klærne. Bruker du klesklyper i stedet for å henge dem dobbelt så tørker de fortere også. Tar litt lengre tid å henge opp da :)

Ps. husk at klestørk inne (speseitl på soverom og stue) er dårlig for inneklima. Vurdert å investere i en tørketrommel/konsenstørk? Om dere har det, så ville jeg anbefalt å kjøre klærne noen runder på ikke så sterk varm i tørketrommelen før du henger de opp (ikke lenge pga slitasje og krymp)

Skrevet

Er flink og lufte når jeg har tøyet hengende i stua, men det hjelper ingenting. Kanskje jeg skal satse på og henge lite på stativet av gangen? Bruker ikke klesklipe, men henger ett klesplagg over 2 snorer om du sjønner.

Skrevet

Ja, henger du klærne tett og mange sammen, så holder de jo på fuktigheten lengre, og dermed komme kanskje denne sure lukten.

En annen ting jeg kom til å tenke på er å vaske vaskemaskinen. Husker ikke helt hva du skal vaske med, men iallefall ikke zalo :-)

Hvis du kikker inn på plusstid.no er jeg sikker på du finner noen gode tips :)

Skrevet

Du må bli kvitt lukten i maskinen ved 60 grader eller mere eller så skjer det igjen. Klærne som allerede lukter vondt kan du kaste inn en skje vanish på så forsvinner lukten på de ved 40 grader. Ellers bør du henge klærne opp med god lufting :)

Har skjedd meg også. Er sånt som kan skje om det f eks ligger en våt vask i maskinen og "halvtørker." Jeg henger derfor alltid opp klærne så fort som mulig og er er selvsagt veldig glad i å putte det som kan i tørketrommel som håndklær og sengetøy.

Lykke til med vasken :)

Skrevet

Hvordan vasker man vaskemaskina? :P

Skrevet

Hihi, du setter den på uten klær inni. Hurtigvask.

Skrevet

Helst det ja, for å få vekk lukt.

Hvis ikke skyller du bare.

Men du trenger ikke så mye som til en full vask.

Skrevet

He he med klær eller uten. Samme det, sleng inni noe som tåler 60 grader (håndklær). Tror antagelig du må velge et normalt langt program. Det pleier ikke være hurtigprogram til mere enn 40 grader.

Lukten kommer fra bakterier (høres eklere ut enn det er ;)) og de setter seg i klærne igjen om de ikke blir borte og i maskinen din. Ville egentlig vasket på 90/95 jeg. Da er du sikker på at de er borte. Er vel det jeg har gjort når jeg tenker meg om.

Igjen, lykke til. Denne gang med vask av maskin ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...