Trulte76 Skrevet 21. september 2008 #1 Skrevet 21. september 2008 HAr en på snart 5 uker. Han greier ikke sovne alene, så våkner veldig lett når jeg legger han når jeg har ammet eller bysset han i søvn. Så er han sutrete og trøtt. Men jeg trøbler med å få han til å sove i senga si. Kan sove i fanget mitt det er ingen problem, men legger jeg han våkner han. Og skal opp. Ikke tar han smokk heller. Ingen problem å få han til å sovne visst jg legger meg ilag med han og ammer han i senga. Da sover han veldig godt, men det gjør ikke jeg. Godt å få sovet litt alene i senga. Har noen ganger greid å lagt han i si egen så har han sovet 3 timer, og så har jeg ammet han og greid å lagt han med engang. Men værst er å få han i senga første gangen. Noen tips og råd? Synes han er litt forliten til å skrike så mye også oppi senga, så vil ikke begynne med den metoden enda iallefall.
(,")Elsker *Lunajenta* mi(",) Skrevet 22. september 2008 #2 Skrevet 22. september 2008 Det er bare å glemme å begynne med den metoden enda ja!!!! Regner med du mente på ferber. Synes i hele tatt den metoden er helt forferdelig, den er uaktuelt uansett hos meg. Ingen skal da måtte ligge i sengen sin å gråte! Nei, huff. Det synes jeg er helt forferdelig. Gutten din er 5 uker, en nyfødt baby! Slik du beskriver han var snuppa mi å, det er helt vanlig. Ja, det er slik nyfødte er. De har ligget trangt, varmt å godt inne i magen i 9 mnd, selvsagt vil han ikke ligge alene å sove. Vi valgte å samsove, absolutt det letteste for oss. Snuppa her lå ved hodet mitt i senga. Foran dobbelt senga stod sprinkelsenga, helt inntill senga vår. Så lagde jeg et "rede" til snuppa ved siden av meg i sengen, og mot sprinkelsenga, den stod der så hun ikke skulle falle ned. Jeg brettet mange tepper til pølser å la i en oval ring, slik at det ble en liten seng til henne i vår seng. Hun hadde egen dyne. Der lå hun rett ved hodet mitt, hørte på pusten min å jeg holdt henne ofte i hånden. Trygt og godt - akkurat som i magen. Så er det så lett når de våkner for mat, bare å ta de opp, amm og legg de tilbake. Vi samsov slik i 2 mnd, så prøvde jeg å legge henne i sprinkelsengen som stod helt klin inntill senga vår, å det gikk kjempe fint! Hadde det ikke gått hadde jeg tatt henne oppi til oss enda en stund. Nå er jenta 8 mnd å senga hennes står fortsatt helt inntill senga vår. Vi liker det best slik enda!=) Jeg har ikke noen andre tips til deg enn å la gutten din bestemme, han er altfor liten til å klare å finne søvnen selv enda.Vil du veldig gjerne at han skal sove i egen seng så kan du fortsette som du gjør, byss han, amm han i søvn for så å legge han over i sengen sin etter at han har sovnet. En ide da kan være å legge en varmeflaske i senga, slik at den er varm når du legger han nedi. Ha dyna rundt han mens han sovner i armene dine, før du legger han i senga. Da er dyna varm når du legger han ned. Brer du dyna over han når han har sovna kan han våkne av at han får en kald dyne over seg. Lag sengen så lun som mulig. En ammepute i senga hans er en god ide, slik blir det tettere rundt hodet hans! Å bare prøv å gi han smokk!! Det er en fin trøst, sammtidig som det reduserer risikoen for krybbedød. Håper du fikk noen tips!=) Jeg synes det er for mye å forlange av en nyfødt baby at han skal klare å finne søvnene selv. Når de blir en 4 mnd synes jeg de kan begynne å lære seg å finne søvnene selv, da også uten denne ferber metoden. Snuppa her lærte å finne søvnen selv rundt 3.5-4 mnd. Til da var det amming, byssing, bæring, holde i hånden, stryke på kinnet, hysje, synge i søvn!:-) Lykke til!
En snupp - og en knert i magen Skrevet 22. september 2008 #3 Skrevet 22. september 2008 Som hun over her skrev er det helt vanlig at de trenger nærheten og tryggheten når de er så små. Nå har jenta vår blitt 2,5 mnd og hun finner nå søvnen selv innimellom, men fortsatt må vi bysse en god del. Bæresjal er en fin ting, da kan hun sovne veldig godt uten at vi sliter ut armene våre. Hun sovner lettest av seg selv om hun ligger i sengen vår, så vi samsover ganske mye - har heldigvis stor seng. Da ligger hun mellom putene våre med sin egen dyne. Men den siste uken har hun også kunnet sovne av seg selv, så det kommer Vi har aldri ammet i sengen, vi da. Fikk aldri til liggende amming, så det ble sengekanten. Om hun har sovet i kurven før nattmåltidet er det ikke noe problem å legge henne tilbake etter at hun har spist. Men våkner hun for mye legger jeg henne mellom oss og da sovner hun av seg selv etter hvert (jeg sovner først, men det er tydelig at hun har sovet når vi våkner igjen). I lange perioder sov hun med oss i stua frem til vi la oss, nå har vi begynt å legge henne inn på soverommet i kurven når hun sovner på kvelden, men da hun var mindre bare våknet hun. Vi kommer ikke til å begynne å trene henne bevisst på å finne søvnen selv før hun er i alle fall 3-4 mnd. Og det blir ingen ferber på oss, da får vi finne på noe annet.
Trulte76 Skrevet 22. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 22. september 2008 Jeg har ikke plass til å ha senga hans inntil min seng, så den står i fotenden. Men jeg fikk lagt han til slutt i går da. så ammet jeg han kl 03 og så sov han videre i sin egen for så å våkne kl 06:30 da kom han i min seng MEN han lå helt oppi i hode enden på lags. godt plantet der. (vannrett) Hvordan han har makket seg opp dit skjønner jeg ikke..han er jo bare 5 uker hehe. Han er bare ulik fra mine to andre barn. nr en hun sovnet ikke selv hun heller før hun var flere mnd, men når hun først sovnet, sov hun som en sten så det var bare å legge henne. Våknet ikke når jeg gjorde det, som han gjør. nr 2 hun sov like lett som han, men hun åpnet øynene da jeg la henne og så bare lukket hun de igjenn og sovnet. Hun var veldig enkel. Hun fant rytmen da hun var 3 mnd og ville legge seg halv åtte om kvelden, noe som var helt uvant for meg, for med nr 1 trøblet jeg til hun var 7-8 mnd før hun la seg til fast tid på kvelden. Så de er veldig forskjellig disse babyene ja Men han kommer seg vel han her også etter hvert tenker jeg Er bare så frustrerende når jeg vet han sutrer fordi han er trøtt..og sovner når jeg bysser han eller ammer han, men så vokne når jeg legger han. Er vel sikkert bare en periode nå den første tiden. Han er nok veldig glad i nærhet ja Vil helst være på fanget hele tiden. Var helst mitt fang i begynnelsen, men har begynt å godta å bli holdt av andre også nå da som bl.a pappan..
CaroOgTulle Skrevet 22. september 2008 #5 Skrevet 22. september 2008 Vi har samme problemet. Jeg klarer ikke sove godt med babyen i sengen (og hun sover ikke så veldig godt hun heller), og hun er veldig vanskelig å legge i egen seng. Vi prøver allikevel hver kveld.. Noen ganger tar det flere timer, noen ganger tar det en halv time, og noen ganger går det ikke i det hele tatt - og da havner hun i sengen med meg.. I begynnelsen tok ikke jenta vår heller smokk. Da tok vi henne opp når hun gråt og la henne ned igjen når hun ble rolig. Dette holdt vi på med til hun til slutt sovnet. Dersom dette ikke virket holdt vi på til hun ble sliten og ga henne deretter pupp slik at hun sovnet skikkelig hardt ved puppen og prøvde deretter å legge henne ned igjen. Dette funket fint flere ganger - og andre ganger ikke i det hele tatt. Nå tar hun smokk, så da prøver vi å ikke ta henne opp av sengen for å trøste. Vi gir henne heller smokken og legger hendene våre beskyttende rundt ansiktet hennes, men det tar fortsatt lang tid før hun sovner helt. Vi måtte øve flere uker før hun tok smokken....
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 22. september 2008 #6 Skrevet 22. september 2008 Åh... her kjente jeg meg igjen! Har/hadde samme problem her. Blitt litt bedre de siste dagene heldigvis. Nå hører det med til historien at sønnen min har kolikk, så det var nok litt ekstra styr pga vondt i magen. Men lurt at du prøver å gjøre noe med det nå, for jeg fikk veldig vondt i ryggen av å gå å bære på ham hele tiden. Det som fungerte hos oss, er som nevnt over her: Bæresjal! Passet på at gutten var god og mett. Puttet den skrikende bylten i bæresjalet, og gikk en 10 min tur. Da sovnet han som oftest i sjalet. Men da er det jo ikke så lett å plukke ham ut derfra uten at han våkner, så jeg løste mitt eget søvnbehov ved at jeg la meg på sofaen med en stor pute bak ryggen slik at jeg lå/satt. Sovnet der med ham på magen. Da sov vi gjerne en time til 1 1/2. Pass bare på at babyen ikke har for mye klær på inni sjalet, slik at han ikke blir "kokt". I det siste har jeg fått gutten min til å ta smokk, det krevde MYE trening. Men han roer seg veldig med den når armer og ben går i ett smekk og han ikke finner søvnen. Gå tur med vogna begynner også å fungere, så sover han videre i bagen når vi kommer hjem. Han er 9 uker nå, så det er deilig å endelig ha funnet noe som ser ut til å fungere! Lykke til!
Trulte76 Skrevet 22. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 22. september 2008 han skriker heldigvis ikke så mye, det er mere kalging og sutring da. Men han kan være rolig i fanget mitt. Så jeg slipper å bære på han. Det gjorde jeg med nr 1 til hun sovnet. Det er slitsomt i lengden ja. Men hun kunne jeg legge når hun sovnet da..for hun sov tungt , og sikkert sovet om huset hadde rast sammen Jeg prøver å legge han i senga si når han sovner i fanget mitt. Helt umulig å legge han når han er våken. Men det positive jeg ser i dette er at når han våkner om natta så ammer jeg han, så sovner han, så legger jeg han med engang. Så hører jeg noe gryntelyder og litt makking i senga hans (skriker eller klager ikke) Så sovner han Så vil tru han faktisk sovner av seg selv da..for han kan ikke sove helt når han grynter og makker sånn.. Men er å få lagt han 1. gangen som er problemet her. Men det kommer seg vel. Jeg skal ikke gi opp smokken enda, men prøve lit nå og da. Han blir fort irritert når jeg prøver, så får bare vente noen dager i mellom til jeg prøver igjenn.. Når jeg triller tur da sovner han. kan legge han i vogna, så skriker han menst jeg gjør meg klar (ikke hver gang han skriker, men som oftes så sutrer eller skiker han) Med det samme vogna kommer ut døra i frisk luft er det ikke et kny fra han hehe. Da ligger han bare å ser og til slutt sovne. Men våkner fort når vi kommer inn igjenn.. Hadde vogna på verandaen etter trilleturen sist, da sov han en halvtime etter trilleturen da
Trulte76 Skrevet 22. september 2008 Forfatter #8 Skrevet 22. september 2008 Ferber metoden er det å la de skrike seg i søvn det eller? Det synes ikke jeg noe om heller. Men med mi eldste måtte jeg gå ut og inn av rommet 100 ganger noen kvelder på rad, så fant hun sønen selv til slutt (var vel 8-9 mnd og jeg var lei av å bysse henne i søvn) Men jeg lot henne ikke ligge der å skrike lenge. Jeg la henne hun skrek og ville ikke, så gikk jeg inn til henne roet henne, evt tok henne opp av senga, men ikke ut av rommet. For natt var natt. Lot henne pare skrike noen få minutt før jeg gikk inn til henne. MEN jeg synes minste mann på 5 uker er for liten til denne metoden enda da.
Gjest Skrevet 22. september 2008 #9 Skrevet 22. september 2008 Vår lille frøken godtok noen ganger å bli flyttet over i egen seng etter første nattmaten - dvs at hun sov første to-tre timer inntil meg og så flyttet jeg henne over. Det kan også være lettere å flytte de over hvis de ligger på en dyne - flyttingen blir da mindre merkbar for dem. Men samsoving er en vanesak, etter en stund sover du godt ved siden av nurket ditt;-) Vi samsov til hun var 4 mnd og angrer ikke et sekund på det.
Trulte76 Skrevet 22. september 2008 Forfatter #10 Skrevet 22. september 2008 jo er jo lettvindt å samsove..spesielt når man ammer MEN vi har bare 150 seng og jeg synes det blir litt trant. Men på onsdag reiser samboer på sjøen, så da får vi hele senga alene Han liggger ytterst, for jeg er redd samboer skal legge seg på han. Så når han blir vekke i 4 uker, så er det vel større sjanse for at jeg "skjemmer" han vekk med å ligge ilag med meg ja... nr1 ble litt ksjemtvekk der, og det gikk litt lenge før hun sov i sin egen, derfor var jeg snar å legge nr 2 i sin egen seng etter bare noen få uker. Så jeg vet man kan skjemme de vekk ja . Viktigste for meg er at han vil ligge i senga si begynnelsen av natta og heller komme over i mi seng iløpet av natta. I natt fikk jeg det til Er litt hips om haps hver kveld, om jeg får lagt han i sin egen eller jeg må legge meg ilag med han i min seng. Men det blir vel etterhvert
BlåklokkaVest Skrevet 22. september 2008 #11 Skrevet 22. september 2008 Kjenner meg godt igjen :-) Nå når jeg har fått nr 3 går det i grunnen veldig greit, for nå vet jeg liksom litt mer. De skulle vært født med bruksanvisning på ryggen, sa en far en gang :-) For meg høres det ut som om du gjør som jeg gjorde en gang: du ammer, babyen sovner, ergo tolker vi det som om at de har behov for å sove. Det er ikke helt tilfelle har jeg funnet ut. De sovner fordi melka er søvndyssende, ikke fordi de har behov for å sove. Hvis han våkner når du legger ham ned, så ville jeg bare ha latt ham være våken. Hvis han sutrer, så tar du ham opp og forsøker å få ham til å rape. De har ofte mer enn et par raper på lur. Naboen måtte få datteren til å rape 7-8 ganger før hun sluttet å sutre. Det ble mye bæring, men det hjalp :-) Hvis gutten din har behov for å sove, så våkner han ikke når du legger ham ned :-) Det er i alle fall min oppskrift. Ikke nok med det, men når jeg oppdaget dette, så fikk jeg plutselig en gutt som sov i 2 og 3 timer i stedet for bare 45 min!!!
Trulte76 Skrevet 22. september 2008 Forfatter #12 Skrevet 22. september 2008 nei, han er sutrete før han sovner..kan begynne sånn i 8-9 tiden, og når jeg ammer an, så drikker han ikke mye før han sovner ved puppen, så tydligvis ikke sulten, men vil ha pupp likevel. Så jeg har funnet ut når han begynner å bli sutrete så er det fordi han er trøtt..Men han sover veldig lett da. Og sovner ikke av seg selv , men må likesomm ha den puppen først..dum uvane vet det, men men
Trulte76 Skrevet 22. september 2008 Forfatter #13 Skrevet 22. september 2008 altså begynner å sutre i 8-9 tiden og får han i sin egen seng mellom elve og et på kvelden. Når han endelig sover i senga si sover han i 2-4 timer. Når han våkner i senga etter jeg har lagt han våkner han igjenn etter bare 5-10 minutt. Så det er den senga hans som er problemet hehe. Men han godtar den vel mere og mere får jeg håpe. Er min 3. unge dette også, men alle 3 har vært veldig ulike der.
BlåklokkaVest Skrevet 22. september 2008 #14 Skrevet 22. september 2008 Vel, det er ikke en uvane med mindre du ser på det som en uvane :-) Vi alle velger våre kameler pleier jeg å si :-) Jeg har også latt dem få puppen til "sovemedisin". Det ordner seg selv når de ikke får pupp lenger. Alle slike avvenninger er slikt som vi mødre gruer oss så fælt til, men jeg blir like overrasket hver gang jeg skal venne guttene av med noe, og det går egentlig utrolig lett! Så det med puppen ville ikke jeg ha tenkt så mye på hvis du selv synes det er ok :-) Etter hvert som jeg har fått nr 3 har jeg lært meg å drite litt i hva andre mener, og gjort meg opp en mening om hva jeg selv synes er ok for mine barn. Helt over styr skal det selvsagt ikke gå, men enkelte ting synes jeg er helt ok :-) Vi avvenner med smokken i 3 års alderen, vi tar do-trening når barna synes det er ok (strør forventninger selvsagt), koseteppet lar vi barna ha til de begynner på skolen...... Andre vil synes at "nei, slik vil jeg ikke gjøre det", men det er opp til hver enkelt :-) Jeg ville ha gjort forsøket på å gå over til 2 dupper for dagen.......
BlåklokkaVest Skrevet 22. september 2008 #15 Skrevet 22. september 2008 Glem siste setningen!!! Ha-ha-ha! Jeg blandet ditt innlegg sammen med et annet!! Det andre stemmer godt med hva jeg mener :-)
BlåklokkaVest Skrevet 22. september 2008 #16 Skrevet 22. september 2008 Forresten, har du prøvd med koseteppe? De liker ofte å ha noe varmt mot ansiktet, og antagelig derfor søker de puppen. Jeg har brukt kosteppe til guttene fra de var bare få uker gammel. Da sovner de mye lettere. Legger dem på siden, og legger et helseteppe opp foran ansiktet, men slik at det er en liten cm mellom ansiktet og teppet. De klarer forresten greit å puste gjennom teppet, det har jeg testet, men jeg liker likevel å legge teppet bitte litt ifra. Det hender seg at jeg må vente til de har sovnet før jeg kan vippe teppet bittelitt fra ansiktet.
Trulte76 Skrevet 22. september 2008 Forfatter #17 Skrevet 22. september 2008 Det har jeg ikke prøvd Så det skal jeg prøve..takk for tipset:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå