Gå til innhold

Skjev/usymetrisk på 3mnd kontroll..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har egentlig hele tiden sett at mini er skjev. Sett det på hodet, og han har hatt veldig favoritt side. Har hele tia snudd han. Nevnte det på 6 ukers kontrollen, men ingen reaksjon tilbake.

Når vi var på 3mnd kontrollen var han ikke symetrisk i valkene på rompa/bena. (trodde ho tulla når ho sa det, men skjønte fort at det var alvorlig ment....) Vi ble derfor henvist til legen på helsestasjonen dagen etter, og derifra henvist til ortoped på sykehuset. Nå går jeg å venter på innkallelse.

Har noen vært borti detta? Hva har skjedd, hva blir gjort?

Takk....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

lucas her hadde det når han var liten,

her ble det og oppdaget på helsestasjonen.

her har de en fysioterapeut på helsestasjonen, så vi gikk dit 3 ganger tror jeg det var, og fikk trent han litt der, ellers så skulle vi trene han hjemme 2 ganger hver dag, og passe på at han ikke lå på favorittsiden sin.

vi snudde vogga,og da var han ikke interisert i å ligge å se i veggen,så da snudde han side selv.

etter 3 mnd, ca så ble han helt fin, og er i dag en gutt på over 2 år, og kan ikke se eller merke noe på han....

godt de ser det tidlig, for da er det lettest å rette det opp igjen.

Skrevet

Min gutt har også hatt en favorittside, og på helsestasjonen sa helsesøster tidlig at han var noe avflatet på ene siden av bakhodet. Jeg tok kontakt med fysio, og fikk komme dit til kontroll. Der undersøkte hun om han var symmetrisk i hals og skuldre, og at han ikke var stiv i nakken slik at han ikke klarte å snu på hodet. Med min gutt fant hun ikke noe galt, men vi var der 3 ganger totalt for at hun skulle se at han ikke ble flatere i hodet og at han rullet likt til begge sider når han begynte å rulle.

Vi snudde også gutten i sengen og i vuggen. Tok han opp fra det som ikke var favorittsiden hans og snakket til han fra den siden også. Så lenge ut til at han ville ha den siden som favorittside likevel, men etterhvert begynte han å snu seg mer til den andre siden også. Nå er han nesten 7 mndr og skjevheten i bakhodet er betydelig mindre...ser vel tendensene enn da men. Fysio undersøkte også hoftene hans, da det ofte kunne være noe med hoftene hvis det var noe med nakken. På en kontroll var helsesøster litt usikker om hoftene, men legen mente at det ikke var noe galt. Sist han var til kontroll hos legen sa hun bare at han hadde en ekstra rukke på den ene rumpeballen/hoften, men hun fant ikke noe med selve hoften da heller.

Skrevet

Han her er ikke no spes avflatet på bakhodet, men han har ulik høyde på panna. ( Stikker litt lenger ut over det ene øyenbrynet enn det andre på en måte...)

Han bruker hodet fint begge veier, så egentlig er jeg ikke så bekymra. MEn det blir jo no en tenker på...

Mamma er skjev, noe jeg og min søster også er, i mindre grad en mamma. Ho går i dag til trening for å holde det i sjakk. Håper det blir gjort no nå, at han ikke skal ha problemer med det seinere...

Skrevet

Håper det ikke er noe, iallefall bra at de tar tak i det så tidlig.

Skrevet

Ja.. Å jeg tenker at vis det er no som må årnes med så er det lettere når døm er små... Håper vi slipper skinne, pute el.l. MEn er det det som må til, så er det jo bare sånn...

Skrevet

Jenta mi på 5 mnd er veldig usymetrisk i hudfoldene på lårene. Jeg nevnte det for helsesøster på 4 mnd kontrollen, for det blir bare mer og mer utpreget. Hun sa at før i tiden mente de at det kunne være et tegn på hofteleddsdysplasi, men at de nå hadde gått bort i fra det så lenge alle andre undersøkelsene på hoften så ok ut. Men jenta mi var så veldig usymetrisk at hun likevel ville ha henne til lege. Legen syns han merker littegrann mer motstand i den ene hofta i forhold til den andre, så vi ble henvist til røngen av hoftene for sikkerhetsskyld. Alt så fint ut ellers, ikke problem å få til kryss og alt det der. Har fått innkallelse fra sykehuset og skal dit om to uker. Er i grunnen ikke bekymret for at noe er galt, men greit å få sjekket det allikevel.

Skrevet

Godt å høre at det ikke behøver å væra noe da. Her hadde barnelegen vist snakka med ortopeden, og døm hadde blitt enige om at alle skulle sendes til han når noe som dette dukka opp.

Er egentlig ikke så redd jeg heller. Men er veldig glad for at det blir tatt tak i. Vis det skulle væra no blir det jo gjort no med...

Takk for svar alle sammen!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...