Gå til innhold

Er Pepsi Max farlig å drikke når man er gravid????


*kinemor*

Anbefalte innlegg

Hei dere,

 

Bare lurte på om Pepsi Max er skadelig for barnet under svangerskap? Selv så drikker jeg dette i stedet for Cola, og nå som jeg er kvalm hjelper det myye å drikke Pepsi Max av og til. Jeg ser at man ikke skal drikke mer enn 1 liter cola i døgnet, men har også hørt at light produkter ikke er bra. Drikker nok ikke så mye som 1 liter i døgnet, men det blir nok noen glass... Noen som har noen erfaringer med dette eller hørt med lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har egentlig ikke peiling, men har hørt at hvis man drikker kaffe, som også innholder koffein, skal man prøve å begrense det til 1 kopp til dagen. Vet ikke hvordan det er med light produkter... Jeg ville spurt jordmor eller lege, bare for å være på den sikre siden.

Skjønner godt at du vil drikke det hvis det hjelper mot kvalme. Jeg er også enormt kvalm, og prøver meg frem med hva som kan hjelpe. Isbiter er en fin ting, by the way...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Det er mange av oss som er glad i noen glass med Pepsi Max eller Fun Light, og det synses mye der ute om kunstig søtstoff er bra for spiren.

 

Jeg søkte på nett og dette er hva jeg fant på matportalen:

Spm: Jeg lurer på om lettprodukter kan være helseskadelig for fosteret. Kan gravide drikke for eksempel lettbrus?

Svar:

Ja, gravide kan drikke lettbrus. Alle tilsetningsstoffer som er godkjent er risikovurdert. En av de tingene som undersøkes i en risikovurdering er mulig fosterskade. Godkjente søtstoffer skal ikke ha effekt på fosteret.

 

Vær imidlertid oppmerksom på Mattilsynets råd som gjelder koffeinholdige drikker. Gravide kan drikke:

 

1 liter cola, energidrikk eller annen koffeinholdig leskedrikk per dag

eller 3-4 kopper te

eller 1-2 kopper kaffe per dag

 

Det er altså koffein man blir advart mot, ikke kunstig søtstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det er mange diskusjoner om lettbrus er "farlig" Kunstig søtningsstoff, som feks aspernam, er forbudt i mange land(bla USA). For et par uker siden hadde Nrk en repotasje på Puls, hvor de presenterte et nytt studie gjort på nettopp Aspertam.

Studiet viste at høyt inntak av aspertam kan gi alvorlige plager, som feks nevrologiske utfall.

Tror denne repotasjen kan hentes ut på nett.

 

Vanlig Cola inneholder nok en del kunstige stoffer, men når det står mellom valget sukker og kunstig søtningsstoff, er nok sukker best. Dette gjelder om man er gravid eller ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg drakk pepsi max i hele svangerskape med minsten,og han har ikke fått noe varig men av det:) he he,så du kan bare drikke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg følger matportalens råd, så har prøvd å begrense inntaket... men drikker litt pepsi max hver dag likevel. Jeg spurte ikke legen spesifikt om dette, men når det gjaldt mat og drikke sa han at det etter hans mening var mye hysteri ute og gikk, og at han ba gravide holde seg unna rått kjøtt og fisk, røyk og alkohol, og produkter av upasteurisert melk. Han mente det var lite grunnlag for advare mot andre ting så lenge vi brukte sunn fornuft... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at barn under tre år skal en ikke gi noe light produkter til, pga kunstig søtning.. Å skal ikke de ha det, så skulle en tro det kunne skade at den lille i magen får det overført fra oss...

Så jeg har derfor kuttet ut all light produkter.. En vet ikke senskadene av det, og jeg tørr ikke risikere det... Ett å annet glass i ny og ne gjør nok ingen skade.. Men drikker du hver dag hadde jeg gått over til sukret brus.. Sukker er ikke kunstigt.. =o) Jeg har drukke mye fun light og Cola Zero siste året, men nå har jeg stoppet helt med det, jeg tørr ikke å risikere det.. Da får jeg heller legge på meg et kilo eller to på sukkerbrus.. Så får jeg heller kjempe de av meg.. hehe.. ;o)

 

Du kan jo lese denne artikkelen om aspartam som finnes i desse lightproduktene. Hun ble forgiftet, hun drakk riktignok en god del da, men når en tenker hvor liten vår spire i utvikling er, så skal det sikkert mindre til for å skade..

 

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.6204462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun i Puls brukte bl.a. kunstig søtstoff når hun lagde mat... jeg må i hvert fall innrømme at det ikke er en virkelighet jeg kjenner meg igjen i, altså. Jeg bruker ikke light-produkter utenom pepsi max, og mine 2 glass om dagen kommer jeg til å fortsette med. For min del handler det ikke om at jeg ikke vil spise sukker, men at jeg ikke liker sukkerbrus... tror de fleste av oss kommer langt ved å bruke sunn fornuft. Store mengder som hun i Puls fortærte tror jeg de fleste av oss skjønner ikke er bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, hun brukte mye kunstig søtningsmiddel før hun reagerte... Men da tenker jeg at det skal enda mindre til før den lille i magen blir påvirket, alså mindre mengder...

 

Men dette er opp til hver enkelt.. Jeg sier bare hva jeg mener og tror ut fra det jeg har funnet når jeg søkte på nettet.. Jeg ble skremt og tørr ikke risikere at det kan være tjangs for at jeg skader den lille med det.. jeg klarer meg fint uten å drikke brus hver dag, så det er ikke større problemet for meg.. Jeg klarer å holde meg til vann og juice... =o)

 

Kos det med brusen din du... =o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Lypsyl er jeg enig med Torill81.

 

For en periode har jeg bestemt meg for å slutte med alt med aspartan (?) i. Det vil si at jeg ikke tygger tyggis, drikker lettbrus, spiser sukkerfri pastill eller får i meg noe annet.

 

Ikke at jeg konsumerte så mye tidligere heller, men litt lettbrus i helgene har det pleid å bli. Og jeg har alltid hatt tyggis i veska. Nå har jeg med Ifa i stedet, bra mot kvalme også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir spennende og se ettersom årene går og mor og barnundersøkelsen blir brukt til diverse forskninger.. Da kan en nok finne årsaksammenhenger mellom diverse ting vi putter i oss i svangerskapet og det barn spiser og drikke siste årene...

 

Nå skal jeg spore av litt og kaste ut med en teori som det helt sikkert ikke er så mye hold i, men som vi ikke vet..

 

Aspartam har jo eksplodert de siste årene.. Det har ADHD også.. Kan det være en samneheng?? Åsså hevder de at ADHD kommer av noe som er "feil" i hjernen,, kan dette komme av kunstig søtningsmiddel som har kommet i mange produkter siste 20-30årene..

 

Som sagt, dette er bare tanker jeg har gjort meg, men hva vet vi egentlig???

 

Nå skal det bli en ADHD delstudie i mor og barnundersøkelsen tror jeg.. Da kan de finne ut hva mødre drakk i svangerskapet... Og det er jo en arvelig faktor også, tror de... Las ett sted at unger født av mødre som røyker er større disponert for ADHD, så kanskje aspartam har en utløsende årsak også.. At de som genetisk er disponert for det, kanskje reagere "allergisk" mot aspartam..

 

Vet jeg er langt ut på viddene nå, men jeg liker å filosofere og prøve og finne løsninger og teorier.. Spennende og se hva de vil finne ut etterhvert.. =o)

 

Ha en fin dag, folkens!!! =o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...