Gå til innhold

Lammegryte/ Lappskaus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen gode oppskrifter på en fyldig lammegryte, og/eller en god lappskaus??? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker veldig denne type lapskaus:

(da bør du jo gjerne ha litt godt tid/eventuellt flere dager da denne er en middag som godt kan planlegges litt)

Lag en god kraft( jeg kjøpe salte lammehaler, veldig billig og gir veldig god kraft). I mitt tilfelle måtte jeg også vanne ut kjøttet over natten. Da jeg kokte kraften, puttet jeg i tørket timian og hvitløkspulver oppi i tillegg.

Brun mel, og ta det feks på en liten matboks.

Bland litt av kraften(ikke mer en 1-2 dl) med det brunede melet, og ha oppi kokende kraft. La det koke 5 min. I mellomtiden kutter du opp det du har av grønnsaker(rå først, hvis du blander både rå og kokte). La det koke seg mørt. Ha deretter oppi det du ønsker av kjøtt(feks skimkeboks, pølser eller event. lammekjøttet fra lammehalene?). La det småkoke litt så det blir gjennomvarmt. Føler du at lapskausen er for tynn, jevner du bare litt mer av det brunede melet med litt vann og har oppi. Husk at det da må koke 5 min til. Eventuellt kan man bruke maisena brun jevning. Den skal bare koke 1 min, og kan has rett i lapskausen uten å klumpe.

Smak til etter behov(med slik kraft som ovenfor, brukte jeg kun litt hvitløkspulver).

Mannen min ELSKET denne :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...