Samsung123 Skrevet 21. september 2008 #1 Skrevet 21. september 2008 Høres jo ut på diskusjonen her at "alle" biomødre er "onde". (forstå meg riktig...) I min situasjon, så er det stemor som skaper problemene mellom min X og meg. Det var jeg som brøt ut av vårt forhold, og fant meg en ny mann før X`n fant dama si. Jeg har alltid hold avstand mellom min nye mann og X`n min. Men etter at han fant dama si, så har hun tatt hele kontrollen mellom oss. Det er hun som skriver alle meldinger til skolen, skriver under på alle papirer, skriver meldinger til meg og ringer til meg. Kjempegreit at stemor involverer seg i barnets liv, men det er liksom måte på!! Virker jo ikke som hun har noe far lenger..... I tillegg har hun printet inn i hodet til min datter at hun og min minste datter IKKE er søsken, for de heter ikke det samme til etternavn. Her må jeg rette opp i hva hun sier og forteller datter at de er noe som heter halvsøstre siden de har samme mor, men i hjertet er de ordentlige søstre. (Stemor har i tillegg med seg ei jente inn i forholdet, som jeg også har fortalt at er min datters stesøster, men i hjertet ordentlig søster) Stemor lyver til meg ang f.eks tannlegetimer som hun har bestilt til min datter, legetimer og nekter meg av å til å prate med min datter når hun er hos far. Vær så grei å ikke kall alle biomødre for forferdelige!!! Her prøver jeg alt jeg kan for å ha et godt forhold til min X, men hvordan er det mulig når stemor motarbeider meg hele tiden???? Alle diskusjoner går kun mellom oss voksne, aldri når jenta er tilstede. Men hva hjelper det når stemor baksnakker meg til min datter????
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 21. september 2008 #2 Skrevet 21. september 2008 jeg syns det virker som om Xen din er store deler av problemet. han tilater jo dette. hadde du tilatt at stefar oppførte seg sånn?
Samsung123 Skrevet 21. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 21. september 2008 Jo, jeg er jo enig med deg i deg. Hadde han hatt bein i nesa, så hadde han aldri godtatt dette av stemor. Min nye mann har deltatt i min datters liv i over 6år, og er kjempeglad i henne, men når det gjelder info som skal til min X, så rygger han og lar meg ordne opp. Alle papirer er mitt ansvar, legebesøk er mitt ansvar.... Mens stemor har deltatt i min datters liv i ca 3år. Nå kjenner jeg at nok er nok, og vi må ha en samtale sammen med proffesjonelle folk jeg og min X. Har prøvd å prate en kveld bare vi to, men det er liksom å prate til en fjellvegg.... I tillegg er barnefar på reisejobb hele mandag, tirsdag og halve onsdag, så da er min datter med stemor helt alene. (vi har 50/50)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 21. september 2008 #4 Skrevet 21. september 2008 flott at dere snakker med noen! det er superviktig. kanskje dere etter vært kan ta med steforeldrene og sette regler for hva som er steforelder ting og hva som er bioforeldre ting. og her er kompromiss viktig. for på mange måter kan man jo si at du er heldig. du har en stemor som engasjerer seg ;-) jeg husker inleggene dine fra tidligere og jeg vet at ting ikke altid er lett, det er ikke noe morro og føle at man ikke lenger har mammarollen. men alfaomega er og snakke sammen og personlig så mener jeg at regel nr 1 er at hovedelen av samtallene går mellom bioforeldrene.
Samsung123 Skrevet 21. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 21. september 2008 For all del synes jeg at det er flott at hun engasjerer seg, men det får jo være grenser!!! Det er ikke meg det er mest synd på i denne situasjonen, men på min datter som kommer hjem til meg med tårene i øynene fordi stemor har fortalt henne noe som da min datter har misforstått. Da er det jeg som må tørke tårene hennes å sette meg ned å rette opp i feilene stemor har sagt og forklare tingene ordentlig. Har ALDRI sagt et stygt ord til min datter om stemor og kommer heller aldri til å si noe galt om henne. Men gang på gang kommer min datter hjem og forteller "drit" om meg og min nye mann... Her MÅ det proffesjonell hjelp!!! Men den samtalen vil jeg ha mellom min X, meg og en mekler. Kunne aldri falle meg inn å dra med min nye mann på slike samtaler...
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 21. september 2008 #6 Skrevet 21. september 2008 selvsakt forstår jeg at det fins grenser, og at det er trøblete! det som kan være fint med at hun er med en gang etter vært, er om din X ikke har baller nok til og sette grenser for henne og stå for hva du og han har blitt enige om. kanskje du og henne hadde hatt godt av en prat med en 3 part til stede en tredje part som kan si sin mening også. men ta et steg av gangen. kanskje det ordner seg når Xen din får høre alt fra en tredje part. det er jo lov og håpe ;-)
Samsung123 Skrevet 21. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 21. september 2008 Ja, jeg må ta ett steg av gangen... Første bud er at jeg får "mannet" meg opp til å ringe familievernkontoret og avtalt en time hos dem. Bare det er et stort steg for meg, siden jeg er en person som sjeldent ber om hjelp. Men nå har jeg innsett etter å se på min datter at det bare er noe jeg MÅ gjøre. Takk for at du leste og gav meg tilbakemeldinger:-)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 21. september 2008 #8 Skrevet 21. september 2008 familieværnkontoret er et fint sted! og burde blitt besøkt av mange flere. de hjalp oss utrolig mye! kvinn deg opp også ringer du i morgen! ;-)
Samsung123 Skrevet 21. september 2008 Forfatter #9 Skrevet 21. september 2008 Takk for støtte:-) Men vet du forresten om han er "pålagt" å komme på møtet som blir satt opp? Vi må tross alt kjøre 1 time for å komme til kontoret, og da er det så surt viss jeg kjører bort og ikke han kommer. Men da kan kanskje jeg ta den timen alene og tømme meg for alle bekymringer?? Du ser at han er ikke den typen som møter opp til avtalte ting. 2 ganger møtte han ikke opp til mekling etter skillsmisse, 2 foreldremøter har han latt være å møte opp på og 1 konferansetime på skolen.
mamman til gogutten Skrevet 21. september 2008 #10 Skrevet 21. september 2008 Hvorfor har far 50% samvær når han er vekke tre dager i uka? Skal vel være samvær med far og ikke samvær med stemor.. Er selv stemor, men blander meg aldri opp i sånne ting. Har også en helt ok biomor.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 21. september 2008 #11 Skrevet 21. september 2008 det ser dårlig ut for han om han ikke dukker opp. spesielt om det blir rettsak, men han er ikke pliktet. men da kan du ihvertfall si at du har gjort en insatts. og du kan bruke timen til og rådføre deg på hva du burde gjøre videre. ;-)
Samsung123 Skrevet 22. september 2008 Forfatter #12 Skrevet 22. september 2008 Vi har 50/50 fordi denne ordningen fungerte greit i mange år når han hadde jobb her hjemme. Men det siste 1,5året har han hatt denne reisejobben. Har hatt et møte med han, bare oss to, men han vil ikke høre på hva jeg har å si. Han mener at han kan gjøre hva han vil den uka han har samvær. Og jeg skal ikke blande meg opp i hvem som passer henne eller hva som skjer i hans uker. Men NÅ ER DET NOK!!!! Jeg ser jo at det går utover jenta mi.... (Selvfølgelig er jeg klar over at barn ofte sier det mor eller far vil høre. Så jeg vet jo ikke om hun helt trives med denne ordningen, men jeg tviler...) Da bestiller jeg time hos fam.vernkontoret i dag. Skal sette opp timen en dag jeg vet at han er hjemme fra jobb. Kommer han ikke, så har jeg veldig godt av å prate med fagfolk alene også.....
Gjest irismor Skrevet 22. september 2008 #13 Skrevet 22. september 2008 Hør på rådene fra mortilgunnar, mange gode råd der. Men bare et par spørsmål fra meg som du kan ta med til beregning. har virkelig stemor rett til å undertegne papirer fra skolen da det overhode ikke i det hele tatt er hennes barn? Trodde det var kun du og barnefaren som hadde rett til det. Var i hvertfall slik da jeg var stemor. Og hvis bf reiser mye nå så burde du fått revurdert avtalen deres. Barnets beste bør gå først, hun bør da være sammen med far og mor, stemødre har da ingen samværsrett. Lykke til og stå på ikke gi deg. klem
Samsung123 Skrevet 22. september 2008 Forfatter #14 Skrevet 22. september 2008 Ja, mortilgunnar var ei fornuftig dame:-) Jeg har faktisk ringt til skolen og spurt om hun har lov til å skrive under på papirer. Svaret var at så lenge det var melding i meldingsboka og underskrift på leste lekser, så har hun lov. Men så lenge det gjelder f.eks om hun kan sitte på i privatbiler og slike ting i skoletiden, så er det mor eller far som kun har lov. MEN.... nå kom jeg på en ting her.... Stemor skrev faktisk i meldingsboka om jenta kunne være med på en ferie. Det går jo ikke under lekseunderskrift og slike "småting".... skal skrive det bak øret til møtet..... og kanskje ringe skolen ang. dette. Min mann har aldri skrevet under på ett eneste papir, men det er vel kanskje fordi jeg ALLTID er tilgjengelig. "fikk ikke tid" til å ringe fam.vernkontoret i dag, men i morgen SKAL jeg gjøre det!!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå