Gå til innhold

Hvordan lage brun saus?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok er litt flau her nå, men i en oppskrift for brun saus står det at jeg trenger 5 dl kraft/sjy. Men hva er dette? Hvordan lager dere brun saus?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lager brun saus på denne måten:

 

Ca 2 ss margarin

ca 2 ss hvetemel

passelig med vann

 

smelt margarin, visp inn melet. brun dette. Tilsett så vannet litt etter litt til du får passelig konsistens. Smak til med krydder.

 

Kan nesten ikke gi deg en mer spesifikk oppskrift. :o) Men det står jo sikkert i en kokebok.

 

Lykke til

Skrevet

Dersom du lager feks stek. Så blir det jo en del kraft av den. Bruk det i sausen. Det er det som menes med kraft/sky. :o)

Skrevet

Takk , takk:)

Tror jeg prøver med vann jeg da, skjønte ikke hvor sjyen skulle komme fra når jeg skal lage kjøttkaker.

Skrevet

Hvis du ikke har sjy pleier jeg å spe med buljong i stedet for rent vann... gir litt mer smak...

Skrevet

Til kjøttkaker lager jeg bare med vann. Så har jeg litt løk i sausen, for det syns jeg setter god smak.

 

Dersom du ikke får den brun nok, kan du ha litt sukkerkulør i. Men det har ikke noe å si for smaken sin del.

 

Hmmm... Nå fikk jeg skikkelig lyst på kjøttkaker. Når kan jeg komme? ;o)

Skrevet

Takk igjen, satser på vann og løk jeg da så reduseres saltinntaket...

I morgen den dag skal "mor" lage kjøttkaker, så passer det klokken 16.30?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...