Gå til innhold

stebarn og gaver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg og min mann har to barn felles, og ingen stebarn her i gården. Men vi har en "niese" som er "steniese". Vi har ca like mye med henne å gjøre som med andre nevøer og nieser.

Syns dere det er frekt og feil å gi henne gaver til jul og bursdag som har ca halv verdi av gavene til våre andre nevøer og nieser? Vi har siden vi ble kjent med henne og hun kom inn i familien (hun var 5 år, er 10 år nå) gitt henne en billigere gave enn de andre.

Dette fordi hun jo har en far, en mor, en stemor og en stefar, og familier på alle sider som gir henne gaver. Jeg mener derfor at det blir litt feil hvis hun skal få like store gaver som de andre(fra oss)-for hun får jo dobbelt opp med gaver i forhold til de andre...

Og hvis noen lurer; ja vi tenker på henne som en del av familien:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det syns eg er direktE usmakeleg. At ho får fleire gåver frå andre er då ikkje eit argument? Det har då ingenting med dykkar forhold til ho å gjere.

Skrevet

hun har jo også to hjem som hun trenger ting i. så selv om hun får litt mer så kan det fort virke som om hun eier minst på begge steder.

sånn som her sitter småen og ser på at søkenbarna får masse flere gaver en han på julaften fordi de har jo gavene fra hele familien. også sitter han hos barnefar og ser på at de andre får masse flere gaver en han fordi han får hos meg også. det er jo sårt for han.

men personlig så syns jeg det er ett fett hvem andre folk som gir gaver. man forsjelsbehandler ikke barn man ser like mye på den måten. det er jo helt på tryne sykt og gjøre

Skrevet

Jeg syns det er helt utrolig rart at stefolk går rundt å rettferdigjør at de bruker mindre penger på gaver, mindre tid og generelt signaliserer at noen unger er "mindre verdt" enn andre.

Gaver burde man gi fordi man faktisk har lyst å glede noen.

Dersom man vet at det er uproblematisk hva man bruker på gaver til barnet, så spiller ikke pengeverdien noen rolle. Dersom man mistenker at ungen vil føle seg mindre verdsatt enn andre unger, så burde det være mer enn nok grunn for å tenke gjennom hva man signaliserer.

Og det var den tanken jeg sitter igjen med etter å ha skummet gjennom dagens stebarnsdebatt.

Skrevet

Jeg tror faktisk det er utrolig viktig å ikke gjøre forskjell! Tenk deg så sårt for et barn å føle seg annenrangs, det er aldri barna som har valgt seg situasjonen de er i. Hos oss (har en datter som ikke er "min") har det fra dag en (hun var enebarn i mange år før hun fikk søsken) vært en selvfølge med lik behandling. Andre barn i familien reagerte nok litt på mengde gaver etc når de var mindre, men alle ser i dag grunnen, og alle ser også at det ikke er noen misunnelsesverdig situasjon å være i, akkurat, selv om alt har foregått med samarbeid og mer eller mindre uten konflikter. Tenk deg om hva gjelder signalene du sender.

Skrevet

Dersom de ser på ho som ein del av familien, bør de vel og behandle ho som ein del av familien. Eg syns det verkar smålig å gi ho billigare gåver fordi ho får dobbelt opp.

Skrevet

"Og hvis noen lurer; ja vi tenker på henne som en del av familien"

Mhmm... Og hvis kjærlighet og tilhørlighet kunne måles i penger hadde hun vært halvparten så mye verdt som resten...

Jeg er ste-barnebarn, og ste-niese, og har alltid blitt behandlet likt som alle de andre. Og godt er det! For min stefar behandlet meg og min halvsøster forskjellig......

Skrevet

Ja, det synes jeg absolutt at er både frekt og fullstendig feil!!!

Skrevet

Jeg synes det er dårlig gjort. Er det pengene det står på får dere fordele likt på alle. Det høres ut som det er et "A-lag" og "B-lag" innen familien.

Jeg har en sønn fra før og vi har en sønn sammen. Begge mine sønner får gaver på samme nivå, og samme type som søskenbarn etc fra min nye svigerfamilie. Det ville vært helt unaturlig å skille mellom dem.

Da jeg giftet meg fikk jeg to nye nevøer. Skulle jeg gitt dem mindre gaver enn mine andre tantebarn fordi de var 4 og 6 år gamle da jeg ble kjent med dem?

Helt tullete tankegang!

Skrevet

For å være helt ærlig, synes jeg fokus her blir helt feil. Jeg bruker aldri like mye penger på de forskjellige niesene eller nevøene, ste eller ikke ste. Når jeg skal gi en gave, gir jeg noe har lyst å gi, noe personen har bruk for etc, uavhengig av hva det koster. Unger har ikke i så stor grad peiling på verdier av ting. Et akebrett til 150 kroner er jo feks mye større enn en bok til 200 kroner...

Jeg synes ikke dere skal henge dere opp i at det skal være helt likt hele tiden, og jeg tror helt ærlig ikke at denne jenta tar skade av å få billigere gaver enn de andre, mest sannsynlig merker hun det ikke. :-) (Jeg har to stedøtre, og de får så mange julegaver at de omtrent ikke vet hva de har fått fra oss en gang...)

Skrevet

Jeg er selv stebarn, og har merket at stebesteforeldre og ste tanter og onkler har gjort forskjell. Så jeg syns det blir feil, er ikke barna som har valgt at foreldra skal gå fra hverandre, men må også si at det er feil å måle hverdien på gaven på hva som er ste og "ekte". Så lenge barna får gave til jul og bursdag så tror jeg ikke de tenker over at det er pris forskjell. Litt verre om de hadde blitt oversett eller de ekte hadde fått flere gaver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...