Gå til innhold

Hvorfor er/var så mange av dere på tidlig UL?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer! Tanken på tidlig UL har liksom ikke streifet meg før svigermor nevnte det i dag (hun mener jeg er i så dårlig form at hun ville sjekket for å være sikker... ). Er 10+1 i dag.

Dere som har vært/skal på tidlig UL - bestiller dere selv privat, eller blir dere henvist av lege? Er det bare av nysgjerrighet, eller er det spesielle grunner til at dere vil gjøre det tidlig?

Takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk tidlig ul pga at jeg har hatt 2 MA og blodpropp i livmoren.. Var på ul i uke 7 og uke 14. De følger meg godt opp og det er veldig betryggende.

Er nå i uke 17 og skal på ny ul om 14 dg.

Jeg ble henvist fra legen.

Skrevet

Så bra at de følger så godt opp :)

Har selv hatt en SA, men tror ikke det i seg selv er grunn til å ta spesielle hensyn...?

Får se hva legen sier neste uke, og eventuelt vurdere privat ul dersom jeg ikke klarer å slå meg til ro:)

Takk for svar og lykke til!

Skrevet

Det skader iallefall ikke å spørre om det.. Siden du har hatt en SA, så skjønner jeg godt du er urolig og redd. Gjør så godt å få se at alt er bra på ul. Og er det ikke bra er det greit å få vite det også, slik at man kan avbryte sv.skapet.

Snakk med legen din du, og forklar han va du føler og hvor redd du er.

Masse lykke til til deg også. Det går helt sikker bra!

Klem

Skrevet

Jeg var på tidlig UL fordi jeg ble gravid uten å ha fått tilbake mensen etter forrige svangerskap så jeg ante ikke hvor langt jeg var på vei. Jeg ringte ikke legen min, men slo opp på gynekologer på gule sider (de har alle UL-apparat på kontoret sitt). Bestilte bare time og sa hva det gjaldt, han tok da UL og kom frem til at jeg var ca 8 uker på vei, så hadde jeg det å gå ut ifra når jeg senere ringte til jordmor osv.

Valgte også å ta en UL i uke 13 for å se at alt sto bra til der inne, det gjorde jeg fordi dette er mitt fjerde svangerskap, og ganske tett på det forrige. Jeg tenkte at om det var noe alvorlig galt, som var uforenelig med liv (hjertefeil, manglende hjerne eller andre forferdelige ting) ville jeg avslutte svangerskapet så tidlig som mulig og ikke vente til etter ordinær UL i uke 19. Samtidig tenkte jeg at om det var noe mindre alvorlig galt, som dows eller lignende ville jeg ha god til til å forberede meg og familien på hva som ville komme av ekstra utfordringer. Gjorde på samme måte, bare bestilte time hos en gynekolog, det kostet 50 kr.

Skrevet

For min del var dette tilfeldig, siden min fastlege hadde sommerferie, og ble anbefalt å gå til privat gynekologklinikk.

Prosedyren der for å "bekrefte graviditet" er å ta gynekologisk UL.

Noen ønsker å ta tidlig UL, fordi de er usikre på syklus og tidspunkt for eggløsning/unnfangelse.

Et siste, og kanskje mest viktige argument, er at UL i uke 18 er veldig lenge å gå dersom det skulle være noe galt med fosteret. Unødvendig lenge å gå gravid, for å få en beskjed om noe som allerede kunne ha vært oppdaget i uke 11-12... Gud forby at det er noe galt, men snakker på vegne av en venninnes erfaringer...

Skrevet

fikk tidlig ul i uke 7 under begge sv,skap pga en MA og en SA. Fastlegen min bestilte time på sykehuset for meg uoppfordret. Det er veldig beroligende å se at det faktisk banker et hjerte der inne i uke 7 og 8, så slipper man gå og være urolig:)

Skrevet

Pga blødninger og smerter i magen. Greit å vite om jeg hadde hatt en sa eller om det fortsatt var et foster der...

Skrevet

Jeg var på tidlig ul pga alvorlige komplikasjoner i sist svangerskap. Ble henvist til sykehuset med en gang. Hadde ellers ikke giddet å bestille selv.

Skrevet

Pga tidligere svangerskap utenfor livmoren

Skrevet

jeg var der for det jeg rett og slett hadde lyst =)

var nok ikke mer bekymret enn andre er i første trimester, men synes det var en fin og spennende opplevelse.

Også litt greit for samboeren min og se at det faktisk er en liten spire der, siden han faktisk ikke kan føle det på kroppen!

bestillte privat og var i uke 9 og 13 , og det var vel verdt tusen lappen =)

Så hvis du/dere føler for det, så vil jeg absolutt anbefale det!

Skrevet

Jeg har vært på en rekke ultralyder i alle svangerskapene mine. Har desverre hatt blødninger svangerskapene igjennom, så de sjekker for å være på den sikre siden hver gang. Får mine på sykehuset, og betaler ikke noe for det!

Er nå 9 uker på vei med nr.3, og har vært 2 ganger, og skal en gang til i uke 12.

Skrevet

Uke 8, ren nysgjerrighet. Samtidig er jo vårt samfunn sånn at økt tilbud gir økt etterspørsel.... Nå er ultralyd veldig tilgjengelig.

Skrevet

Jeg har hatt ul hver 14. dag siden uke 10, er 23 uker nå.

har oppfølging på sykehuset pga risikosvangerskap.

Skrevet

Takk for mange svar :)

Kjenner nysgjerrigheten / bekymringen bygger seg opp nå, så jeg skal se om ikke jeg også får tatt meg en tidlig titt "inn der"!

Tror det liksom ikke før jeg ser det med egne øyne!

Skrevet

Veldig greit å ta en kikk før den obligatoriske ul. En venninne av meg trodde alt var i skjønneste orden og fikk beskjed på UL i uke 18 at fosteret hadde dødd for mange uker siden. Har mistet selv også, og greit å få beskjed om det så tidlig så mulig før vi offentliggjorde graviditeten til hele verden (hadde MA i uke 10). Jeg har gått til en privatpraktiserende gynekolog gjennom hele graviditeten, syns det er veldig beroligende å faktisk se at alt er ok der inne. De kan også avdekke flere alvorlige ting rundt uke 12, og det er faktisk flere leger som anbefaler ul i uke 12 også, men det er vel både et spørsmål om fordeling av ressurser samt det moraslske rundt det å evnt se om barnet f.eks. har downs.

Skrevet

Jeg var hos legen min når jeg var 9 uker på vei, men da er det for tidlig å høre hjertelyden, så jeg bestillte time hos privat jordmor, fordi jeg ville vite at hjerte slo. orket ikke å gå i mangen uker til uten å vite noe :)

Skrevet

Vi skal på ul i dag (jeg er 14+5) fordi mannen går glipp av ordinær ul. Skal forvørig nevnes at jeg har ultralydapparat på jobben, og ikke klarte å ligge unna, så jeg har sett junior allerede. Mannen har også sett siden jeg har tatt opp på dvd. Er ikke lege, så blir fint å få bekreftet at alt er i orden og at jeg faktisk har rett når jeg sier at det er gutt *hehe*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...