Mayken Skrevet 21. september 2008 #1 Skrevet 21. september 2008 Uff var ikke meningen å bekymre deg, alt er sikkert fint med spiren din:) Jeg skal på ordinær ul. 1.okt. Vi er vel ca like langt vi da. De ville ikke gi meg Sofran så ofte fordi de mente at det ikke var godt nok forsket på og dokumentert. Men ene legen sa til meg at for alt vi vet så er det sofran som er vanlig kvalmestillende for hyperemisis pasienter om noen år. Det er på utprøvesradiet så vidt jeg vet. Men som han sa: hadde konen min vært så dårlig i svangerskapet og Sofran var det eneste som virket, hadde jeg absolutt ikke nektet henne å ta det. Du trenger nok absolut ikke bekymre deg, selv om jeg vet at vi gravide er veldig flinke til akkurat det. Jeg går selv rundt og bekymrer meg for om alt er fint med spiren min, har jo prøvd litt forskjellig, Stemetil, Largactil, Afipran og Sofran. Flott blanding må jeg si, har heldigvis ikke hatt behov for kvalmestillende på noen uker nå og det er deilig. Ta medisinene dine og ikke tenk noe mer på det, hadde det vært farlig hadde du nok ikke fått det. Du har jo gått ned ganske mye og trenger absolutt å holde på det lille du kan klare å få i deg. Håper jeg ikke skremte deg. Lykke til videre
venter_nr_2 Skrevet 21. september 2008 #2 Skrevet 21. september 2008 Takk for at du to deg tid til å forklare Ja vi gravide har utrolig mange bekymringer desverre. Jeg har vel i grunnen kommet frem til den samme konklusjonen selv(etter mye overbevisning fra gubben vel og merke). Ettersom jeg har gått så mye ned i vekt så har jeg vel mer eller mindre blitt presset til å ta medisiner, for å klare å holde på noe mat. Legen min er i utgangspunktet veldig imot å gi medisiner, om man kan si det sånn. Men etter å ha vært inn og ut av sykehus, og vekta bare pekte nedover så har han vel sagt at jeg burde ta det for å holde på mat.Psyken begynte å bli ganske skrall av alt det her, så prøver å slå meg til ro med at "jeg er nødt til å ta det i en periode". men som sagt man er jo bekymret for at det skal ha noen innvirkning på babyen. Jeg tok ikke noen form for kvalmestillende de første 12 ukene. Men føler ikke at jeg fikk i meg nok folat heller alt kom jo opp igjen... ... he he.... "stakkars meg", he he.... Skal til legen på tirsdag, for å evaluere om jeg trenger lengre sykemelding. så får ta en runde med han igjen da Nå er jeg innstilt på å gå igjennom en uke uten å ta en pille, uansett..... Fælt å si det, men godt å se at det er flere som også sliter med det samme.. selv om jeg ikke engang unner min verste fiende Hyperemisis. Du skremte meg ikke, det klarer jeg fint på egenhånd.
Mayken Skrevet 22. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 22. september 2008 Hyperremisis ligger i fsmilien desverre:( Moren min hadde det med alle oss tre barna, og jeg har som sagt hatt det med snuppa forrige gang, gikk ned 10 kilo, og nå denne gangen startet det mye tidligere. Har vært dårlig og gått på kvalmestillende siden uke 4 og frem til jeg var ca 13-14 uker på vei. Har nå klart meg uten kvalmestillende og sykehus i litt over 2 uker. Når du er så dårlig, vil jeg absolutt ikke anbefale deg å begynne å jobbe. Jeg hadde noen veldig fine dager i begynnelsen av forrige uke, dro ut på shopping, kjøpte meg nye klær, vurderte å begynne å jobbe i aktiv sykemelding, men i helgen har jeg vært skikkelig uggen og kastet opp frokosten igjen. Tydleig at kroppen ikke tåler så mye som jeg skulle ønske. Etter å ha vært sengeliggende så lenge, bør man nok være fin i noen uker før man prøver seg i jobb eller aktiviteter. Kjenner at kroppen er skikkelig sliten etter å ha kastet opp og vært dårlig i i 12 uker. Det sliter på psyken, har alltid dårlig samvittighet ovenfor snuppa. Ikke noe gøy. Blir ikke flere barn på oss etter dette, vil ikke utsette meg selv eller familien min for dette en gang til. Det er rett og slett for tøfft. Håper det roer seg for deg snart. Hvor langt er du på vei?
venter_nr_2 Skrevet 22. september 2008 #4 Skrevet 22. september 2008 Skjønner deg godt at du "ikke ønsker" flere barn etter dette. Sånn føler jeg det også, stakkars gubben som er og har vært barnepasser,sykepleier,kokk og vaskehjelp de siste 2 mnd Jeg har termin 9 mars regnet ut i fra siste mens. så jeg sier at jeg er i uke 16 (det er det nå utifra utregning fra siste UL i uke 12), Litt forvirrer her jeg sitter, med tanke på "eksakt tidspunkt", har jo fått foskjellig ved hver UL... men de vokser jo "i rykk og napp". Så lurer på hva de kommer frem til ved ordinær UL nå den 30 Hvor lenge er du sykemeldt da, eller hvor lenge blir du nå sykemeldt av gangen? Var jo i møte med sjefen i dag og etter å ha sittet å pratet med han så kjente jeg på kroppen at jeg ikke er i stand til å komme tilbake på onsdag, eller det så han på meg også mente han. Han syntes litt synd på meg der jeg satt å prøvde å holde meg oppreist i stolen, he he Det var godt å få snakket ordentlig med han,og jeg "følte meg mye bedre" etter samtalen, og ikke minst det å treffe kollegaer...... Er litt spendt på hva legen min sier i morgen.... Hvor langt er du på vei da? Vi har jo UL omtrent samtidig så kan jo ikke være så langt fra hverandre.... Håper formen din holder seg stabil fremover
Mayken Skrevet 22. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 22. september 2008 Jeg har foreløbig blitt sykemeldt en mnd av gangen. Har ikke jobbet siden juni en gang, så begynner å bli å bli lei av å gå hjemme og være "syk". Jeg har foreløbig termin 5.mars, men på ultralyden jeg hadde i uke 13 mente legen at jeg kanskje var 3 dager lengre på vei. Går uansett ut fra mens termin frem til ordinær ul. Er jo den som teller. Jeg var også i samtale med sjefen min i dag. Sa at jeg håper jeg kan komme tilbake i aktiv sykemelding i løpet av en mnd, kanskje. Får se hvordan formen blir fremover og hva legen sier. Skal tilbake til legen den 30. sept. er litt spent på hva han bestemmer da. Men så lenge jeg fortsatt sliter med å svelge mitt eget spytt og blir kvalm er det ikke aktuelt å jobbe noe som helst. Kjenner på kroppen at det er lite som skal til før jeg blir kvalm. Søvn og ro er fortsatt det beste. Bra at sjefen din er forståelsefull og at du føler samtalen gikk fint. Min sjef er også veldig grei og forståelsefull. Var du like dårlig i forrige svangerskap også?
venter_nr_2 Skrevet 22. september 2008 #6 Skrevet 22. september 2008 Var litt lettet etter samtalen kan man si Kona hans hadde visst hatt det samme i sine to svangerskap ,så han var veldig forståelsesfull og hjelpsom om man kan si det. Under forige svangerskap arbeidet jeg som butikksjef og løp på do mellom enkelte kunder Så sikkert veldig smart ut Jobbet inne på området på Ullevål så hadde nesten bare leger og sykepleiere som kunder, så de skjønte tegningen veldig fort Sist gang var det vel bare vanlig svangerskapskvalme, det startet senere og sluttet tidligere, og var ikke i nærheten like intenst. Da klarte jeg å holde meg i 30 min etter matinntak i hvertfall. Selv om jeg levde på sitron og kjeks.... Det er vel bare søvn og ro som er god medisin for oss om dagen. Må nok bare ta vare på de få kreftene vi har fått igjen. Vet du hvordan det er om man kommer tilbake med gradert sykemelding etterhvert, taper man noe penger på det? Jeg får lønn av arbeidsgiver under sykemelding ( er samboeren som lurer litt)Aner ingenting jeg, aldri vært sykemeldt tidligere.
Mayken Skrevet 22. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 22. september 2008 Jeg har aldri tapt noen penger på å være sykemeldt. Var sykemeldt store deler av forrige svangerskap, jobbet 30 og 50% en liten periode, hadde ikke noe å si på lønnen min. Min arbeidsgiver forskuterer også lønn. Skal nok ikke ha noe å si for oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå