Gå til innhold

Dere som har espresso-maskin - hjelp meg litt!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har endelig fått kjøpt meg sånn maskin, en krups. Men jeg er litt usikker på fremgangsmåten her...det er så variabelt hvor mye espresso som kommer i koppen hver gang! Noen ganger trykker jeg to ganger for å få "nok" liksom. For man skal vel ha to kopper under når man har fylt opp den beholderen til to? Synes ikke bruksanvisningen var noe særlig å skryte av egentlig. Og hvordan gjør dere det med melken, hva hart dere den i og hva skummer dere den i? og hvilke kopper bruker dere, heller dere melka oppi koppen etter at den er skummet eller skummere dere den i kaffekoppn?? og hva er forskjellen på kaffe latte og cappuchino?? på denne maskina er det jo bare å skru melkesteameren fra det ene hakket til det andre...

Jeg føler meg skikkelig teit her, men det hadde jo vært moro å sett ut som jeg kunne det når vi får besøk da...hehe Jeg tar imot ALLE tips med stooor takk!!!

Hilsen baristaen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå kjenner ikke jeg til den maskinen du har, men likt for alle som presser kaffen i bajonetten er at man skal bruke ca 15 kg trykk. Espressoen skal renne i en jevn "musehale" lignende strøm (fantastisk godt forklart) Skal være et fint lag crema oppå.Melken steames i en stål kanne, den skal ikke koke. Hold håndtaket med venstre arm skru steamen på fullt, steam armen skal være helt nedi melken når du slår på, legg høyre hånd på kannen og før kannen slik at armen er i overflaten roter litt og før den opp og ned..når kannen er så varm at du ikke greier å holde høyre hånda på den så slår du av steamen. bank kannen i benken et par ganger for å få skummet til å samle seg. kaffe latte er italiensk serveres i glass. hell i melk og litt skum til pynt slå espressoen over. Skal du ha smak i så har du oppi det først. Cappuchino er 1/3 melk 1/3 skum og 1/3 espresso i kopp. la espressoen renne rett i koppen slå over melk og rist på håndleddet så skummet kommer oppi. Ble veldig tungt forklart men håper du ble litt klokere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...