Gå til innhold

Hva slags betydning har høyt undertrykk under svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jordmor så bekymribgsverdig at jeg hadde for høyt undertrykk (tror det var 125/85)...

Hvilke konsekvenser kan dette får for meg under svangerskapet, og hva kan man gjøre for å stabilisere dette?

Er 16+4...fikk denne beskjeden for nesten 2 uker siden. Har hatt noe hjertebank, og har opplevd en gang å ha uregelmessig hjertebank...

Ellers er jeg helt fin, og håper på å holde meg fin utover i svangerskapet, og holde meg på jobb så lenge som mulig!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Største bekymringen er vel at det kan være første tegn på svangerskapsforgifting, men trenger likevel ikke være det. Blir det for høyt må du på blodtrykksmedisin, det er farlig med høyt blodtrykk uansett om man er gravid eller ikke, og med en baby i magen blir man passet ekstra godt på.

Hvis det fortsetter å være høyt/stige må du regne med å bli sykemeldt, helt vanlig at en må ta det med ro når blodtrykket er høyt. Blir det for høyt blir du beordret til sengs for å være helt i ro. Men ikke ta sorgene på forskudd, kanskje holder det seg der det er nå så du ikke trenger ta videre hensyn til det. Lykke til!

Skrevet

Slapp av dette er ikke noe spesielt høyt blodtrykk. Vet du hva du hadde før du ble gravid?

For det første, nesten alle får høyere BT når det måles på kontoret, vi kaller det kontortrykk. Målte hun det i begynnelsen eller slutten av undersøkelsen? Dersom du ved gjenntatte målinger fremover viser stigning av bt er det derimot urovekkende.

Dersom du normalt har veldig lav BT kan en si at dette er høyt, men sånn generellt er det ikke spesielt urovekkende.

Hjertebank og uregelmessige bank er også helt vanlig i svangerskapet.

Hva kan du gjøre? Spise sunt, redusere stress dersom det lar seg gjøre, trimme??Slutte å røyke om du gjør det.....

Skrevet

Hei. Sammen med andre symptomer KAN det være tegn på svangerskapsforgiftning. Men det skjer veldig sjelden før uke 20. 85 er ikke spes høyt, men kommer jo helt an på hva du har i utgangspunktet. Jeg har ca 70/75 til normalt og da det nærmet seg 105 pluss protein i urin og vann i kroppen ble jeg lagt inn. Dette var helt inntil termin. Før det fikk jeg beskjed om å gjøre ingenting. Ligge rolig og slappe av.

Hjertebank er normalt uansett blodtrykk når man er gravid.

Man kan starte på blodtrykksmedisin, men det hjelper å stresse ned og ikke forvente så mye av seg selv. Men jordmoren din følger helt sikkert med på dette framover. Er du bekymret kan du reise for å sjekke BT oftere.

Skrevet

Jeg vet ikke hva blodtrykket mitt var før jeg ble gravid, har vært lite hos lege og i meget god form fysisk. Derfor var jeg også overrasket at hun påpekte det som som høyt... Har trent regelmessig tidligere, men ikke orket å trene under svangerskapet, da jeg har vært trøtt og slapp etter jobb om kvelden og i helgene.

Jeg glemte å ha med urinprøve første gang hos jordmor, så jeg vet heller ikke om jeg har protein i urinen...

Takk for svar i allefall, jeg føler meg som sagt frisk og rask...og håper på å holde ut lengst mulig uten sykemelding! Ville bare høre om dere syntes det var noe poeng å bekymre seg, og i såfall om noen hadde erfaringer å meddele...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...