Gå til innhold

Fødebag OG barselbag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha googlet fødebagen utallige ganger, i frykt for å ha oversett noe viktig jeg bør ha med, leser jeg flere steder om de som pakker både en fødebag og en barselbag ...

Altså en bag med ting til selve fødselen, og en bag som de skal bruke på barsel.

Er dette noe som er lurt å gjøre? Så liksom for meg at man kan ta med tingene sine til de rommene man skal være på ...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke bare pakke en bag da? Trenger man så mye forskjellig til fødsel og barselopphold?

Jeg erfarte at jeg trengte lite under fødsel, det var mest etterpå bagen kom til sin rett. To bagger hadde vært bortkasta for min del:)

Skrevet

Er ikke det samme sak? Man trenger ikke så mye til fødsel akkurat, kanskje noe å drikke og det trenger ikke egen bag ;-) Min erfaring er at man har med alt for mye uansett.

Skrevet

Jeg hadde med meg én bag.

Under fødselen brukte jeg ingenting fra bagen, bortsett fra to små slurker fra en sportsdrikk.

Skrevet

Hadde med kun en bag jeg. Var ingenting jeg glemte av betydning heller. Ikke så mye man trenger, feks bind ol får man på de fleste føde og barselavdelinger. Til fødselen trenger man ikke stort annet en et fotoapparat/videokamera og eventuelt drikke man selv liker.

Ting jeg hadde med:

Masse store gode bommulls truser siden jeg ikke kan fordra nettingtrusene,

Tilsvarende mange sokkepar ( har man feks endel ødem så svettes endel av vannet ut gjennom føttene faktisk så rene og tørre sokker er veldig greit å ha endel av.

Eventuelt bind hvis man ikke liker de man får på barsel.

Batterier/lader til fotoapparat/ videokamera, ekstra minnekort/tape, og selvsagt apparatene!

MOrgenkåpe og gjerne kansje nattskjorter/kjoler

Et par ammebh i hvertfall, mye lekasje i starten. Ull ammeinnlegg.

Et pr gode joggedresser eller lignende, de færreste bør hoppe rett inn i jeans.

NOe å lese.

KOntanter

Mobil

Hentesett til den lille og gjerne noe fint å reise hjem i selv, lurt å ikke forvente at man er samme sylfida som før man ble gravid ;-)

Innesko/tøfler

Sokker og lue til den lille kan være greit å ha til bruk på barsel, jeg har brukt det på alle mine tre.

Eventuelt kosmetikk

Lotion, shampoo/balsam dusjssåpe, hårbørste, deo osv....

Skrevet

Næsj, trenger bare en bag. Jeg brukte ingen ting medbrakt under fødsel. Eller brukte foto og film kamera rett etterpå for å filme skatten, men trenger ikke en bag for det.

Jeg ville heller hatt en veske jeg med småtterier, som kamera, sportsdrikk og kanskje noe niste til mannen om fødselen skal ta tid.

Også har man en bag til barseloppholdet, men det er ikke nødvendig å pakke så mye! Morgenkåpe feks. tar mye plass i bagen og man klarer seg fint uten. Om dagen har man joggedress/klær, om natten pysj eller sykehussjorte. Jeg så ingen som vandret rundt i morgenkåpe på barsel hvertfall.

Lykke til! Og husk slipperser ;-)

Skrevet

Husker hvor fokus jeg hadde på hva jeg skulle ha med på sykehuset med førstejenta.. Det er IKKE mye du har brukt for på disse evinnelige listene...

Jeg hadde en bag med meg... Og jeg fikk ikke bruk for noe særlig av det jeg hadde i den.. Ekstra skift, tannbørste og babytøy er jo kjekt å ha med, og selvfølgelig det du går med i veska til daglig... (mobil, penger m.m.)

Jeg fikk ikke lest noe, eller hørt noe på musikk... hehe...

Og sminke meg gadd jeg ikke, der jeg traltet rundt i tåka...

Skrevet

jeg hadde med to bager.

En veske til å ha på fødestua, med deo og leppepomade og en god kosedress til meg selv og body og strømpebukse til baby. Og noen rene boxere og t-shirts til pappa'n.

Den store bagen med alt det andre rare i, lå i bilen til vi ble flyttet til barselhotellet.

Jordmødrene sa det var fint å gjøre det slik, for ofte kom folk med store bager som bare måtte settes inne på værelset deres, fordi fødestuene er små fra før og når det så skal en eller to jordmødre, en barnepleier og en lege pluss en pappa og kanskje en student inn der--- ja så blir det trangt.

Vi var på Ullevål der de har egne fødestuer og du blir flyttet til barselhotellet senere. Vet ikke om det er slik overalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...