Froni Skrevet 21. september 2008 #1 Skrevet 21. september 2008 Hei Er det noen andre der ute som har problemer med sjefen? Jobbet der siden januar og alltid stillt opp, (f.eks over 50+ timer på bare noen mnd) så ble jeg gravid (er nå i 15+3) og etter uke 9 ble jeg ganske så dårlig, har de siste ukene gått alt fra 100%, 80% til 60 % sykemeldt og dette har selvfølgelig skapt noe problemer da daglig leder ikke har villet annsette noen flere folk enn akkurat vaktlista. På tirsdag sa jordmor att jeg måtte bytte fastlege til en som kunne noe om gravide og få ihvertfall 1 mnd med 100% sykemelding for å få ro til og innhente krefter,for å sikkre barnet og min videre helse. Dette sier hun basert på min jobb/sykdoms historikk fram til januar ( 3 år med bare jobb, hvorav det siste 1/2 året var kun jobb og trening, på det værste sov jeg bare 20 timer i uka). Da jeg fortalte dette til sjefem min fikk jeg sp som, "er du sikker dette er jobben for deg?" (Svaret: JA, butikkselger for barne klær og utstyr, stor trivdes før jeg ble gravid) "Nå har vi lagt ut stillingen din, på utkikk etter en erstatter. " ( ble paff) Min sjef tok også abort selv 1 mnd før jeg måtte fortelle om graviditeten og har utrykket att hun selv er sjalu på meg. Men burde ikke jeg ha rett til å nyte graviditeten og alt det vakkre rundt dette? Og slippe psykisk terror fra min tillittsperson? Noen som har erfaringer, konstruktive meninger?
Mortil3nydeligejenter Skrevet 21. september 2008 #2 Skrevet 21. september 2008 Hei Jeg har ikke opplevd dette selv. Har du fast jobb el vikariat. Ved fast arb kan du ikke sies opp pga av graviditet. Arb.giver er pliktig til å tilrettelegge stillingen din. Aner ikke hvd det er når du har vikariat. Forstår om hun vil ansette noen midlertidig mens du er sykemeldt og når du er i permisjon. lykke til )
birrisj05.02.09 Skrevet 21. september 2008 #3 Skrevet 21. september 2008 Gravide har like rett til å jobbe, men hun mener sikkert en erstatter mens du er sykemeldt?
Tweak Skrevet 21. september 2008 #4 Skrevet 21. september 2008 Jeg tolker nå heller det at de har lagt ut stillingen din for erstatter mot at de vil ha inn en person som vikar for deg allerede nå, slik at det overlapper med deg fram mot permisjonen. Får ikke noe negativt ut av det... Men du var jo der og kunne lese kroppsspråk osv, og kjenner sjefen best. Om sjefen din har nylig tatt abort, så er det ikke umulig at hun har det tøft i etterkant. Alle kan ikke reagere likt på noen andres graviditet! Men hun burde ikke behandle deg dårlig av den grunn. Når de får inn en som skal erstatte deg i permisjonen så vil det kanskje bli din oppgave å lære opp denne personen før du går ut i permisjon. Og siden det kan ta litt tid å skaffe en skikket vikar så er det jo greit at de starter nå?
mooch Skrevet 21. september 2008 #5 Skrevet 21. september 2008 Jeg ville sjekket annonsen for stillingen de har lagt ut: er det et vikariat eller en fast stilling? Hvis det er en fast stilling ville jeg spurt sjefen om dette, siden du jo har tenkt å komme tilbake etter permisjonen. For å være på den sikre siden, ville jeg - hvis mulig - stilt disse spørsmålene pr mail, slik at du får svarene skriftlig. Hvis det ikke lar seg gjøre, skriv opp alt som blir sagt og noter datoer etc. Greit å ha som dokumentasjon hvis det blir trøbbel videre. De har ikke lov til å si det opp pga graviditet eller sykdom forbundet med dette. Men det sjefen din kanskje ikke vet er at arbeidsplassen kan få tilbake penger for de første 16 dagene (arbeidsgiverperioden) fra nav, siden fraværet skyldes plager i forbindelse med graviditet. Dette må arbeidsgiver da søke om, men de får det uten problemer. Det kan dreie seg om en del penger, så de fleste arbeidsgivere blir glade når de får vite om det.
Froni Skrevet 21. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 21. september 2008 Har fast og vet rettighetene mine. Problemet er bare att når man først er på jobb får man påminnelser om hvor mye man er borte.... I forhold til stillingen har jeg tidligere (da det virker som om jeg har mer kunnskep på områedet enn dalglig l.) nevt att det kan være lurt og søke etter deltid, og vikariat for meg allerede nå da jeg uansett skal ut i permisjon i feb. Men ikke med ønnske om å si opp. ( Bl.annet fordi Nov/Desember/Januar er travle mnd på kjøpesentere og man kan ikke stå med for få folk, da kan det heller bli flere sykemeldte. ) Takk mooch for rådet med skriftlige svar. Da jeg er redd dette er en sak som kan bli Lo sin..
Elin snart mamma til 3 Skrevet 21. september 2008 #7 Skrevet 21. september 2008 lykke til Froni! Jeg leser også at sjefen bare vil sikre seg at de får inn en ny når du går ut i perm men det kan jo seff være annet som ligger i grunn også! Mange har jo 3 md oppsigelse på den jobben de er i så det kan jo være noe av grunnen til at de vil lete nå. 3 md går fort og før den tid skal man jo gjennom jobbintervjuene også!
noggie Skrevet 21. september 2008 #8 Skrevet 21. september 2008 Har noe av de samme problemene.... Jobber på kvalisiferingsbedrift/ atføringsbedrift og de ville si meg opp fordi jeg skal ut i permisjon i slutten av desember. Ringte fagforeninga til slutt og så gikk det to dager før jeg fikk en sur telefon fra støttekontakt om at de ikke sier meg opp likevel. Tenk det..... Men nå får jeg ikke fri med lønn til å gå på kontroll lenger (har en del ekstra pga. epilepsi og problemer forrige gang) selv om DET har vært helt greit frem til nå. Bedt om ny støttekontakt men jeg og en til får ikke dette (de andre har fått byttet på dagen fra samme menneske). Han passer på når han skal opp i lønn pga. kurs og skoler han går så de er jo bare smålige. Aktiv sykmeldt nå og det var et mas så blir nok 100% når den går ut. De er ikke villige til å tilrettelegge noe særlig heller. Skriv til LO med en gang du, så kan de jo begynne å se på det. De er der nettopp for dette. Lykke til!
Nim83 Skrevet 22. september 2008 #9 Skrevet 22. september 2008 Jeg har også problemer med min sjef. Det har gått såpass langt at jeg rett og slett mistrives og gruet meg til å gå på jobb.. Dette har skjedd etter at jeg ble gravid. Alt er såå fint så lenge jeg er 100% på jobb. I begynnelsen av svangerskapet slet jeg med voldsom kvalme og oppkast. Legen sykemeldte meg aktivt, dette ble mottatt med irritasjon og null tilrettelegging. Det ble mer styr enn det det hjalp meg til å bli bedre og yte det jeg kunne på jobb. Det endte med at arb.giver ba meg gå til legen å få 100% sm fordi de ikke ønsket å tilrettelegge for meg. Syns det er helt sprøtt.. Jeg kom tilbake etter kvalmeperioden i 100%. Fungerte greit for en stund før det rett og slett ble or mye for meg.. Var borte en dag og fikk da beksjed om at jeg fikk bare venne meg til magesmerter og fravær av nattesøvn under graviditeten.. Bare å presse seg på jobb, har snakket med jm og lege om dette og det er ikke sånn det skal være å være gravid. Det er slitsomt når arb.plassen blir et sted for bekymring og mistrivsel pga gravidiet som er en såå fin ting.. Jeg forstår deg så godt når det først har vært litt surr med sjefen og du føler litt på forholdet at du sliter med å forholde deg til han/henne. Det skaper så mye negativ tanke aktivitet at det er til å bli helt matt av.. Vet ikke om jeg har noen tips i din sak, men du har ihvertfall min forståelse på hvordan det er.!!! Håper virkelig at ting ordner seg for deg så du bare kan kose deg masse masse med magen din som vokser.
Elin snart mamma til 3 Skrevet 22. september 2008 #10 Skrevet 22. september 2008 uff det der hørtes ikke koselig ut Nim83!! håper du har det bra med magen din i allefall og har et godt støtteapparat rundt deg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå