Gå til innhold

Når kan man slippe ungene ut alene...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...når man bor i et borettslag langt fra trafikkert vei... ??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta vår har gått til andre unger i gata her alene for første gang i vår. Hun er snart 5 år, var 4,5 i våres.

Hun har vært en meget opptatt frøken i sommer, løpt rundt i gata vår og lekt med de andre ungene hele sommeren.

Skrevet

Han eldste våres er mye ute alene nå. Han blir 4 år i desember. Har vært flink hele sommeren og bare holdt seg i hagen og ikke gått ut på veien. Er å ser etter han til stadighet da. Vet ikke om det var det du tenkte på? Sånn utenfor huset.

Skrevet

jentene mine er tre og fem og de er ute i gata her aleine..

men vi bor i en slags blindvei.. det er ikke noe gjennomgangstrafikk her..

de var også ute aleine i fjor.. da minste var to...

Skrevet

Avhenger helt av barnet, finnes 4åringer som er modne nok, og det finnes 6åringer som ikke er modne nok...

Husk at det alltid er trafikk selv slike steder, og barn tenker ikke alltid konsekvenser. Her ble nylig en 2klassing påkjørt ved en sparsomlig trafikkert vei med 30sone i et boligfelt. Gikk heldigvis forholdsvis bra, barnet ble bare lettere skadet.. Jeg ville ikke sluppet løs en 3-4åring i hvertfall. Vi har inngjerdet tomt med port, alikevel slipper jeg ikke løs hun på snart 3år alene utenfor.

Er fall, drukning, at de vandrer avgårde å går seg bort jeg frykter mest. Slikt kan skje uansett hvor de bor. Og det er ikke nødv endigvis tryggere på steder med feks lite folk og trafikk, færre øyne som ser hvis det skjer noe da.

Skrevet

må bare legge til at vi i fjor sto bak gardina og fulgte med på minstemann hele tiden..

var ikke så lenge hun gadd å være ute uten oss heller..

unga våre er egentlig litt i meste laget selvstendige.. så vi har på en måte ikke noe valg.. de må få prøve selv så mye som mulig...

Skrevet

Snuppa har såvidt hvert litt ute alene i sommer, eller sammen med venner. Hun blir 4 om ett par dager.

Men det er vel stor forskjell på barn også.

Skrevet

samme her. minsten på snart 2 er ute alene, dog under oppsyn da..

Skrevet

Eldste på 4,5 år har vært ute alene siden han var ca. 3,5 år. Men, da fulgte vi nøye med fra vinduet.

Nå kan han være ute uten at vi trenger å følge med så nøye. Han er moden for alderen og går aldri ut av gårdsplassen. Men, kikker om han med jevne mellomrom uansett.

Minste på snart 2 år hender er med storebror ut i sandkassa mens vi er inne. Men, da står jeg stort sett i kjøkkenvinduet og følger med.

Skrevet

Vår jente som ble 3 i mai, har lekt endel alene i sommer. Vi har en liten lekeplass ikke langt fra stuevinduet og kikker ofte at hun ikke går vekk. Vi har 50 m til sjøen, så jeg er litt skeptisk fortsatt til å ikke ha helt kontroll over henne....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...