Gå til innhold

Paracetbruken i dag? For mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gitt min toåring paracet et par ganger på to år. Merker at mange gir paracet ofte. En lege jeg kjenner sa at vi bruker alt for mye. Ofte for å slippe en våkenatt etc. Hvis barnet har tendenser til feberkrampe etc eller andre ting kan paracet være til hjelp, men friske barn trenger jo ikke paracet hver gang de har feber. Jeg fikk da aldri paracet som barn. Hva mener dere? Er vi for slepphendte. Jeg har gitt selv så dette er ingen moralpreken. Fikk bare en liten vekker da den legen sa det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette vet jeg. Og jeg vet også at langvarig/daglig bruk kan gi kronisk hodepine.

Men likevel har jeg gitt paracet ved feber og ubehag for at hvilen skal bli god for barnet(ikke meg selv). Eldste hadde jeg ikke lyst å gi paracet av egoistiske grunner(han har ADHD, og ble SÅ rolig ved feber;)). Men jeg ga likevel, pga ubehaget.

I dag er de forholdsvis store, og har ikke tatt smertestillende på mange år, faktisk.

Det gjelder å bruke sunn fornuft, og ikke la hysteriet ta over hverken ene eller andre veien.

Skrevet

Jeg er enig.. for mye! Virker ikke som om folk skjønner HVORFOR man

får feber!!?? Greia er jo at feber'n skal ta knekken på sykdommen, og paracet utsetter hele sykdomsforløpet.MEN ved HØY feber skal man jo gi febernedsettende, og som du skriver, ved fare for feberkramper. Jeg har også gitt litt i tilfeller der barna har langvarige problemer med ta ta til seg mat og drikke under sykdom, eller om de blir uventa syke på reise og vi MÅ forflytte oss med fly/buss/ tog..

Sjekk forresten margen til høyre! Paracet og astma kobles sammen... ikkebra, ikke bra!

Skrevet

Tusen takk. Det med astma visste jeg faktisk ikke. Sønnen min har astma.

Skrevet

Jeg har aldri gitt mine barn paracet. Og ser vel strengt tatt ikke nytten av det i det hele tatt. Den eldste er sånn som fikk høy feber som barn, alltid over 40 når han hadde noe. Faren hans hadde feberkramper ofte som barn, så jeg var litt skvetten de første gangene han hadde feber. Men han har aldri hatt noen komplikasjoner eller hatt feberkramper, ei heller fått en enste antibiotikakur noen av de. Men så har jeg også valgt mine leger med omhu. Alltid fått gode råd av de og aldri følt noe press. Men vært der for å sjekke noen ganger, at for eks en øreverk eller sår hals er innenfor det kroppen selv fikser. Jeg har rett og slett ikke peracet i huset, fordi de få gangene jeg kjøpte det for sikkerhets skyld da eldtemann var liten ble det bare liggende og aldri brukt. Og nå har jeg såpass lang erfaring som mor at jeg vet jeg har medisinfrie unger med sterk helse nok til å klare seg fint uten dette tøyset.

Selv fikk jeg alltid dispril eller annet juggel av mine foreldre og tok smertestillende ved mens fram til jeg var 20. Tragisk, men det var bare dårlig vane. Jeg vet nå at min kropp takler litt smerte og klarer seg helt fint på egenhånd i de aller fleste sammenhenger. Men jeg har tatt ks en gang og vet at en sprøyte morfin for å få sove første natta var en velsignelse da. Så jeg er så absolutt ikke kategorisk. Men alt til sin tid.

JA TIL EN MEDISINFRI TILVÆRELSE!!!!!

Skrevet

men det er ikke vanselig med feberkramper da, sånn sett skal man ikke gi paracet i tilfelle,mn må jo vite litt om dette. De fleste unger med feberkrampetendenser er de som har så hurtig stigende temp at foreldrene knapt rekker å gi de noe før de har kramer, dessuten er feberkramper relatert til vaksineforgiftning.

Skrevet

Utrolig mange foreldre som føler seg snille når de gir barna sine paracet. Og vi kan vel ikke takke helsevesenet for det? Så masse oppfordringer folk får til å sette ned feber på barna sine!!!!! Pinlig å les disse infoheftene til småbarnsforeldre fra helsestasjonen.

Skrevet

Jeg gir paracet når ungene har høy feber. Jeg har ikke gitt mange ganger i deres liv, men noen ganger har de fått. De er forøvrig sjelden syk.

Noen leger sier bare gi, og noen leger som noen har nevnt over her sier ikke gi... Hva skal man tro?

Jeg har tro på at mye og langvarig bruk kan være skadelig, ja men et par ganger i en 2 årings liv som HI skriver kan umulig være skadelig.

Skrevet

Mange gode og fine svar her. Så jeg signerer bare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...