theal Skrevet 20. september 2008 #1 Skrevet 20. september 2008 Vet at koffein øker faren for spontanabort, men kan fosteret få skader av det? Jeg drakk jo koffeindrikker før jeg visste at jeg var gravid... begynner fosteret å ta opp ting i kroppen før navlestrengen er på plass?
Vil Skrevet 20. september 2008 #2 Skrevet 20. september 2008 Du kan drikke en eller to kopper kaffe om dagen, eller tilsvarende i cola og te. Det står om det under nyttig info for 1. trimester. Skal dytte den opp på siden for deg. Ingen fare om du har drukket kaffe så langt!
theal Skrevet 20. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 20. september 2008 Jeg har lest den, men takk alikevel Derfor jeg lurte på om de kan ta skader av det, f.eks ulike syndromer og funksjonshemninger.
Lillegull06 +aprilvidunder09 Skrevet 20. september 2008 #4 Skrevet 20. september 2008 Jeg er jo ingen ekspert akkurat, men så vidt jeg har hørt så ligger faren i at man kan spontanabortere hvis man drikker for mye koffein. Tror ikke det er farlig for fosteret.. Dere får rette på meg hvis det er noen der ute som vet noe annet..
Vil Skrevet 20. september 2008 #5 Skrevet 20. september 2008 Neida, om det hadde gjort skade hadde du merket det allerede! Bare slutt å bekymre deg, ikke bra det heller!
Mia29 Skrevet 21. september 2008 #6 Skrevet 21. september 2008 Det vil jo ta en stund før embryet får næringen via navlestrrengen og dermed får mer "direkte" kontakt med det du spiser og drikker. Men etter det vil jeg kanskje tro koffeinet kan stresse barnet også på samme måte som oss. Husker ikke hvilken teori de bruker på økt abortfare. Men så lenge man ikke anbefaler å innta noe særlig koffein når man ammer heller så vil jo sikkert fosteet også kunne merke det. Selv merker jeg tendenser til mer hjertebank når jeg får i meg for mye koffein. Har vært litt plaget med det etter jeg ble gravid og synes jeg begynner å se et system i at brus trigger dette. Kan få det hvis jeg drikker for mye kaffe også når jeg ikke er gravid, men virker mer følsom nå. Kaffe og te har jeg ikke lyst på lenger, så det går greit, men har vært mye kvalm, så da har det vært godt med litt cola en gang i mellom. Men prøver å begrense det da det er akkurat som om kroppen min sier i fra at det ikke er bra samtidig som det hjelper på kvalmen. (Kan være jeg har blitt litt var på mye sukker også. Det blir jo mye synsing og føling nå for tiden merker jeg.) Men jeg tror ikke du skal bekymre deg for at du har drukket koffein før du merket du var gravid. Det viktigste blir nok å følge rådene om begrensning nå som du vet du er gravid. )
Egget/pfeew med lille nurk Skrevet 21. september 2008 #7 Skrevet 21. september 2008 Jeg har ikke hørt at fosteret kan ta skade av det direkte.. Men, jeg har hørt at barnet også kan bli "avhengig" av det slik vi selv blir det hvis vi drikker store mengder koffein gjennom hele svangerskapet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå