Gå til innhold

Flere med mann fra balkan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gift med en mann fra balkan og opplever stadig store problemer som har med kulturkollisjon å gjøre. Eksempelvis kjønnsroller, barneopdragelse og alkohol og bilkjøring. Hadde vært interessant å høre fra andre i samme situasjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei. mannen min er fra balkan. ser at normene for barneoppdragelse, bilkjøring og kjønnsroller er forskjellig i hans hjemland kontra her.

fysisk barneoppdragelse er vanlig der, han ble slått masse da han var liten. ser at folk som kommer fra landet der han kommer fra, men som bor i norge slår barna sine med kvister. videre er det også vanlig å kjøre i fylla. konene sitter hjemme og mennene er ute på byen.

vi snakket om alle disse tingene før vi fikk barn. han har aldri undertrykket meg som kvinne, og vi er likeverdige på alle måter. han har hatt en dum greie at når vi krangler må jeg gi meg fordi han er mann, men det har jeg plukket av ham. hehe. så her har vi ikke noen problemer med kjønnsroller.

dette med barneoppdraglese gjør vi på min måte, og det var vi enige om før vi fikk barn. han er enig i at det er forkastelig å slå barn.

bilkjøring i fylla gjør han innimellom når vi er i hans hjemland, men aldri med barna i bilen. og aldri her til lands.

Skrevet

Takk for svar. Ser dere har/har hatt liknende debatter som vi. Jeg strever med å få ham til å akseptere de forandringene og tilpasningene som jeg krever.

Han dasket den 8 mndr gamle babyen vår på hånden en gang i et forsøk på å lære ham at han ikke fikk lov å røre den tingen. Sønnen vår begynte å gråte og skjønte naturligvis ingenting. Jeg sa at jeg overhodet ikke aksepterer at noe slikt skjer igjen. Han mener desverre at et lett dask på hånden kan lære barn å høre etter, men har lovet å respektere meg i dette.

Når det gjelder bilkjøring og alkohol har han også etter flere konfrontasjoner akseptert at han når han er i Norge ikke skal kjøre etter inntak av mer enn ett glass, men sier at det kan bli vanskelig å overholde. Noe jeg også har opplevd. Han tøyer grensene.

Vi har hatt samme diskusjon også angående å gi seg i en krangel, der han mener at siden han er mann, han har større behov enn meg for å føle at han bestemmer. Dermed mener han at jeg av og til bør gi meg, for å la ham føle at han har rett(at han er mann).

Jeg hører du har klart "å plukke av din mann" slik tankegang. Jeg selv har en ekstremt viljesterk og sta mann som ikke lar seg forandre så lett. Dette har blitt mer fremtredende etter at vi giftet oss og fikk barn, og forskjellene var ikke så lett å oppdage før.

Jeg opplever at han ønsker å respektere meg, men frykter at han gjør noen tilpasninger på tross av egen dypere vilje. Jeg er derfor redd at de kanskje ikke er varige.

Håper fler vil dele sine erfaringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...