Gå til innhold

Jeg har født :)


Sivert

Anbefalte innlegg

Da har endelig lille Casper kommet til verden, og vi er verdens lykkeligste lille familie!

Her kommer min fødselshistorie.

 

Det hele begynte torsdag 4.september. Jeg hadde murringer i ryggen hele dagen (hadde hatt det hver natt i nesten 2 uker i forveien også) og utpå kvelden gikk det over i rier, som ble mer og mer regelmessige. Kl 02.00 dro vi en tur på Føden på Rikshospitalet. Jordmor undersøkte meg, og sa at jeg var i et tidlig stadie av fødselen, så jeg fikk en smertestillende stikkpille, og beskjed om å prøve å sove litt hjemme den natta. Og at jeg dagen etter mest sansynlig ville våkne opp til fødsel på gang. Jeg våkna neste dag, og hadde fanken ikke vondt en eneste plass... Så jeg gikk over til nabo'n og lånte en gammel gressklipper, (sånn gammeldags som man må skyve selv) og fresa over planen her i vill fart :) Naboene trodde jeg hadde gått helt fra konseptet..

Så etter en stund var riene igeng igjen, men denne gangen mye mer intense. Jeg hadde eregelmessige rier med 4-5 minutters mellomrom fra kl 21.00 på fredags kvelden, og kl 02.00 dro vi til fødeavdelingen igjen. Vi ble lagt inn denne gangen, og skulle prøve å få oss litt søvn. Samboeren min sovna som en stein..men jeg hadde ikke sjangs til å få sove pga rier i hytt og pine. Jordmor som tok oss imot på natta var såå hyggelig. Litt fyldig dame i 50-åra, med 25 års erfaring og glimt i øyet :) Så kom dagvakta på jobb..Å herregud... for et brødhue!! Ho kom forsiktig inn på fødestua der vi lå, med hendene foldet og spurte meg med en tynn tynn stemme: "kordan går det her da?" unnskyld meg...kordan går det her??? Hva f... tror du?? der lå jeg, med rier hvert 3.minutt og og ingen framgang i fødselen.. fremdeles 3 cm åpning (jeg sa ingenting til henne, men jeg tenkte mitt..) Hun undersøkte meg, og det var fremdeles ingen fremgang.. Jeg la meg i badekaret i håp om at det skulle hjelpe litt på smertene i ryggen, og det gjorde det. Men ikke så lenge. Satt der i ca 1,5 time. Da hadde endelig kveldsvakta kommet på jobb, og dette var nok ei fyldig dame i 50-åra med masse humor og humør :) Jeg kom meg opp av badekaret, og ble plassert i en prekestol. Jordmor syntes jeg pusta meg så fint gjennom riene, så hun sa at jeg burde prøve ut lystgass. Det gjorde jeg, og det var jo virkelig lykken :) Jeg følte meg skikkelig dritings, og det hjalp på smertene. Fødselen hadde nå vart i 21 timer, og det var fremdeles bare 3 cm åpning. Da var det på tide med epidural. Jordmor trodde kanskje dette ville hjelpe meg med å slappe av, sånn at åpningen skulle bli større. En time etter epiduralen ble satt hadde jeg fremdeles 3 cm åpning..

Da satte de igang drypp for å få fart på åpningen...og gratulerer.. etter 2 timer hadde jeg full åpning.. Epiduralen hadde anestesilegen satt skeivt, så jeg var bare lam i venstre bein, og kjente absolutt alt av smerte..Jeg hadde pressrier i 30 minutter, og så var lille Casper kommet til verden. Jeg tok han imot selv, og det var en fantastisk følelse :o) Anbefaler alle å gjøre det samme!

Fødselen tok 26 timer, men jeg hadde gladelig gjort akkurat det samme om igjen. Synes ikke det var noe avskrekkende i det hele tatt. Selvfølgelig var det vondt, men det går over, og man får jo verdens flotteste belønning for alt strevet :) Jeg revna ikke en plass, så måtte ikke sy et eneste sting. Jordmødrene sa at jeg mest sansynlig var så godt trent, at det var derfor det ikke ville åpne seg..

Vi fikk bo sammen på barsel alle 3, og det var utrolig fint! Nå er vi hjemme, og livet er toppen!!

Casper kom til verden 2 uker og 4 dager før termin. Han veide 2697 gram, var 47 cm lang og 33,5 cm rundt hodet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så mye!! Har aldri hørt at noen har tatt imot sitt eget barn før, men synes det høres helt fantastisk ut! Hvordan fikk du det til? Var det jordmor som spurte om du hadde lyst til å ta imot selv? Kan virkelig tenke meg å gjøre det samme. Kanskje jeg kunne få noen gode råd fra deg Sivert? Jeg synes hvertfall du var tøff som gjorde det! Og etter 26 timer i fødsel... tar av meg hatten for deg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det :)

Nei, det var ikke jordmor som spurte meg, jeg ville det selv. Hadde skrevet et lite brev til føden, som jeg leverte da jeg ble lagt inn. Der skreiv jeg at jeg gjerne ville ta imot barnet selv, og ønsket veiledning fra jordmor på dette. Jordmødrene synes det var såå fint at jeg ønsket dette :)

Hvordan tok jeg imot barnet? Da hodet kom til syne, sa jordmor at på neste rie ville hodet komme helt ut, og jeg kunne ta det imot med begge hender, og på neste rie igjen så ville kroppen bli født. Da siste rien kom, var det bare å ta han imot og løfte han opp på brystet mitt. Jeg lå på ryggen i senga i halvt sittende stilling. (med ryggenden hevet)

Lykke til med fødselen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...