Anonym bruker Skrevet 20. september 2008 #1 Skrevet 20. september 2008 Jenta mi på snart 14 mnd har hatt dårlig matlyst i dag og i 18 tiden begynte hun å kaste opp(masse væske, nesten så vi tror hun drakk masse i badekaret???) Kastet alt vi har fått i henne etterpå (vann, morsmelk etc). Ammet henne i søvn i 19 tiden, men våknet og kastet opp igjen etter en liten stund, så det virker ikke som at hun "holder" på det vi gir henne. Sover nå igjen uten å få mer å drikke. Hvor lenge skal det gå før jeg bør frykte dehydrering? Jeg sjekker jo selvsagt de fysiske tegnene på dehydrering (slapp hud, innsunkne øyne og fontanell etc). Hvor mye og lenge har deres små kastet opp og bare vært i mi nus på væskefronten? Tips, råd? (ingen feber, ingen diare) Takk! (hun har aldri htt omangssyke før. Tipper hun fikk det i åpen bhg, akkurat 48 timer siden vi var der:-(
Snupi27 Skrevet 20. september 2008 #2 Skrevet 20. september 2008 nå er ikke jeg ekspert akkurat men jeg tror jeg hadde lagt melken på hylla til hun ble bedre og ikke kastet opp.. fant en oppskrift på nettet som har vært lagt ut her før som du kan prøve: 2,5 dl vann 1 ts salt 4 ts sukker 2,5 dl appelsinjuice kok vann, salt og sukker, avkjøl, og tilsett appelsinjuicen
Anonym bruker Skrevet 20. september 2008 #3 Skrevet 20. september 2008 Hvis hun kaster og kaster og kaster opp og ikke tar til seg drikke eller noe så er det ca 6 timer.. men hvis hun beholder noe så bare slapp av. Min 1 åring har hatt flere omganger. Første gang varte det i nesten 2 uker. (etter ti dager beholdt han mm i tillegg til annen væske men ikke mat før etter 14 dager) Men fordi jeg fikk i han væske så slapp han sykehusinnleggelse. Det legen min sa var at hvis det var knusk-tørr bleie i 24 timer skulle de legges inn.. men bare så mye som en dråpe tiss da var det greit. Det betyr at noe går igjennom systemet og det er bra nok. Jeg var hos legen/ legevakt flere ganger for var jo temmelig redd. Men jeg fikk beskjed om å blande 50/50 med eplejuce og vann. det er næring i jucen + at du tynner den jo litt ut med vannet. Siste gangen min lille fikk dette varte det i 3 dager og legen min sa at det mest vanlige var at dette varte i 3-5 dager, men ikke like intenst hele tiden. god bedring
Anonym bruker Skrevet 20. september 2008 #4 Skrevet 20. september 2008 Små barn blir lett dehydrert, men så lenge hun får i seg litt vann fra tid til annen (1ss så ofte hun klarer) og du sjekker de fysiske tegnene med jevne mellomrom så er det ingenting å frykte.. ;-) Jeg har forøvrig gitt mine barn LITT blåbærsaft ved oppkast... de har ALDRI *bank i bordet* kastet opp mer etter at de har fått i seg saften :-D Verd et forsøk ;-)
Anonym bruker Skrevet 20. september 2008 #5 Skrevet 20. september 2008 og en ting til ang mm. Bare fortsett. mm inneholder antistoffer som er ekstra viktig for ungen og selv om han kaster det opp så får de i seg noe. hadde du gitt han mme kunne du nok latt være å gi dette fordi det er kun mat. Dette var ihvertfall beskjeden legen min ga meg. men mm er også ganske tøft for magen så de kaster lett opp av det.. så amming er bare supert ;-)
Anonym bruker Skrevet 20. september 2008 #6 Skrevet 20. september 2008 Tusen takk for kjempeålreite svar alle sammen! Så utrolig betryggende å kunne få litt tips her på en lørdagskveld. Nå har hun vært våken en gang til, gav henne tåteflaske med litt vann, kanskje 10 ml (for å begrense det) Hun var innmari tørst. Håper det "sitter" en stund, så kan hun få mer etterhvert. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå