Sivert Skrevet 20. september 2008 #1 Skrevet 20. september 2008 Da har endelig lille Casper kommet til verden, og vi er verdens lykkeligste lille familie! Her kommer min fødselshistorie. Det hele begynte torsdag 4.september. Jeg hadde murringer i ryggen hele dagen (hadde hatt det hver natt i nesten 2 uker i forveien også) og utpå kvelden gikk det over i rier, som ble mer og mer regelmessige. Kl 02.00 dro vi en tur på Føden på Rikshospitalet. Jordmor undersøkte meg, og sa at jeg var i et tidlig stadie av fødselen, så jeg fikk en smertestillende stikkpille, og beskjed om å prøve å sove litt hjemme den natta. Og at jeg dagen etter mest sansynlig ville våkne opp til fødsel på gang. Jeg våkna neste dag, og hadde fanken ikke vondt en eneste plass... Så jeg gikk over til nabo'n og lånte en gammel gressklipper, (sånn gammeldags som man må skyve selv) og fresa over planen her i vill fart Naboene trodde jeg hadde gått helt fra konseptet.. Så etter en stund var riene igeng igjen, men denne gangen mye mer intense. Jeg hadde eregelmessige rier med 4-5 minutters mellomrom fra kl 21.00 på fredags kvelden, og kl 02.00 dro vi til fødeavdelingen igjen. Vi ble lagt inn denne gangen, og skulle prøve å få oss litt søvn. Samboeren min sovna som en stein..men jeg hadde ikke sjangs til å få sove pga rier i hytt og pine. Jordmor som tok oss imot på natta var såå hyggelig. Litt fyldig dame i 50-åra, med 25 års erfaring og glimt i øyet Så kom dagvakta på jobb..Å herregud... for et brødhue!! Ho kom forsiktig inn på fødestua der vi lå, med hendene foldet og spurte meg med en tynn tynn stemme: "kordan går det her da?" unnskyld meg...kordan går det her??? Hva f... tror du?? der lå jeg, med rier hvert 3.minutt og og ingen framgang i fødselen.. fremdeles 3 cm åpning (jeg sa ingenting til henne, men jeg tenkte mitt..) Hun undersøkte meg, og det var fremdeles ingen fremgang.. Jeg la meg i badekaret i håp om at det skulle hjelpe litt på smertene i ryggen, og det gjorde det. Men ikke så lenge. Satt der i ca 1,5 time. Da hadde endelig kveldsvakta kommet på jobb, og dette var nok ei fyldig dame i 50-åra med masse humor og humør Jeg kom meg opp av badekaret, og ble plassert i en prekestol. Jordmor syntes jeg pusta meg så fint gjennom riene, så hun sa at jeg burde prøve ut lystgass. Det gjorde jeg, og det var jo virkelig lykken Jeg følte meg skikkelig dritings, og det hjalp på smertene. Fødselen hadde nå vart i 21 timer, og det var fremdeles bare 3 cm åpning. Da var det på tide med epidural. Jordmor trodde kanskje dette ville hjelpe meg med å slappe av, sånn at åpningen skulle bli større. En time etter epiduralen ble satt hadde jeg fremdeles 3 cm åpning.. Da satte de igang drypp for å få fart på åpningen...og gratulerer.. etter 2 timer hadde jeg full åpning.. Epiduralen hadde anestesilegen satt skeivt, så jeg var bare lam i venstre bein, og kjente absolutt alt av smerte..Jeg hadde pressrier i 30 minutter, og så var lille Casper kommet til verden. Jeg tok han imot selv, og det var en fantastisk følelse ) Anbefaler alle å gjøre det samme! Fødselen tok 26 timer, men jeg hadde gladelig gjort akkurat det samme om igjen. Synes ikke det var noe avskrekkende i det hele tatt. Selvfølgelig var det vondt, men det går over, og man får jo verdens flotteste belønning for alt strevet Jeg revna ikke en plass, så måtte ikke sy et eneste sting. Jordmødrene sa at jeg mest sansynlig var så godt trent, at det var derfor det ikke ville åpne seg.. Vi fikk bo sammen på barsel alle 3, og det var utrolig fint! Nå er vi hjemme, og livet er toppen!!
Sivert Skrevet 20. september 2008 Forfatter #2 Skrevet 20. september 2008 Gullet kom forresten til verden 2 uker og 4 dager før terminen. Han veide 2697 gram, var 47 cm lang og 33,5 cm rundt hodet
Gjest Skrevet 20. september 2008 #3 Skrevet 20. september 2008 gratulerer så masse :) å ikke minst tusen takk for betryggende fødselfortelling
litlemor Skrevet 20. september 2008 #4 Skrevet 20. september 2008 Gratulerer så masse med Caspar-gullet! Flott og lang fødselsinnsats høyrest det ut som, ja! Men sa verkeleg jordmødrene at du ikkje opna deg fordi du var godt trent?! Trudde dei anbefalte trening under sv.skapet...?
Sivert Skrevet 20. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 20. september 2008 Ja, de sa at de som er godt trent har en sterk bekkenbunn, som kan gjøre det vanskelig for mormunnen og åpne seg. Jeg har trent i svangerskape, og ikke hatt en eneste plage.. Jeg vil mye heller ha et knirkefritt svangerskap, og en tung og lang fødsel, enn omvendt Jeg har forresten smurt meg nedentil med feit vaselin (stødpudesalve) siden uke 34, og dette var ifølge jordmødrene veldig lurt Så fortsett og smøre damer!! )
stinky-monkey Skrevet 20. september 2008 #6 Skrevet 20. september 2008 Gratulerer så masse med lille Casper :-) Jøss, det blei en lang og tøff fødsel på deg, godt at du ikke tok skrekken, da! Det er jo inponerende :-) Men seriøst, jeg har jo blitt anbefalt (nå 4 ganger, siden dette er mitt 4.sv.skap) å trene under sv.skapet, for å få et lettere sv.skap, OG en lettere fødsel!! Har aldri hørt om det du skriver, at mormunne har vanskelig for å åpne seg fordi man har sterk bekkenbunn. Syns det høres helt merkelig ut. Men, men.. Grattis igjen, og kos deg masse med gullet :-) Ps! Det er vel ikke Sivert som har født lille Casper?? He, he.. måtte bare kommentere.. ;-)
Sivert Skrevet 20. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 20. september 2008 Alle sa til meg at jeg sikkert kom til å få en lettvinn fødsel, siden jeg var i så god form, men den gang ei Det er jo sånn at toppidrettsutøvere som oftest har harde fødsler (ikke at jeg stiller i den kategorien på noen som helst måte) Så jeg vet ikke hva som er grunnen til det jeg. Jeg trener en del styrke, så mulig det har noe med saken å gjøre. Eller kanskje jordmor svarte meg på den måten bare for å svare.. ikke vet jeg. Jeg er bare storfornøyd med at alt gikk som det skulle til slutt Jo, Sivert har født ) Ikke rart det tok lang tid
stinky-monkey Skrevet 20. september 2008 #8 Skrevet 20. september 2008 He, he.. nei, da er det ikke rart det tok lang tid )
mommy3 Skrevet 20. september 2008 #10 Skrevet 20. september 2008 Takk for fint innlegg og gratulerer med miraklet! Jeg skjønte ikke helt hva du mente med at du tok imot babyen selv? Hvordan er det fysisk mulig? Vil gjerne gjøre det samme - har du tips?
Sivert Skrevet 20. september 2008 Forfatter #11 Skrevet 20. september 2008 Jeg tok imot sønnen vår selv, med det mener jeg at det var jeg som dro han ut i det han kom til verden Da hodet var såvidt utenfor, sa jordmor til meg at nå er hodet litt ute, på neste pressrie kommer hele hodet ut, og på neste kommer kroppen. Da neste rie kom, tok jeg imot hodet hans, og på neste rie kom kroppen, og jeg løftet han ut og rett opp på brystet mitt. Jeg lå i sengen på ryggen i halvveis sittende stilling, så det var bare å bøye seg litt frem og ta han imot. Det er bare å fortelle jordmor at du gjerne vil ta imot barnet selv, så veileder hun deg )
mommy3 Skrevet 20. september 2008 #12 Skrevet 20. september 2008 Kult. Og om ikke jeg orker eller klarer skal jeg i det minste la mannen min gjøre det. Visste ikke det var "lov". De andre to gangene jeg har født ble vi ikke spurt om vi ville ta imot selv. Ikke så rart 2. gangen, for jeg fødte stående ved prekestol! Rebecca datt ut i verden - og det passer personligheten hennes så veldig. ;-) Men denne gangen kan jeg eller mannen min være de første som tar på babyen vår. Takk for hjelpen!
Sivert Skrevet 20. september 2008 Forfatter #13 Skrevet 20. september 2008 Det er nok ingen jordmødre som spør om den fødende kvinnen vil ta imot selv, det må man fortelle dem selv at man ønsker Jeg skreiv et bittelite brev som jeg leverte til jordmor i det vi ble skrevet inn, der jeg sa at jeg hadde et ønske om å ta imot barnet selv. Jeg var jo i fødsel over 3 vaktskifter, så da er det greit at de forskjellige som kommer på vakt vet litt om mine ønsker for fødselen. Så slipper man å måtte forklare alle hva man ønsker.
Gjest Nydelige Christina+HØYGRAVID! Skrevet 21. september 2008 #15 Skrevet 21. september 2008 gratulerer så mye:) hørres så kult ut å ta i mot barnet selv...men tror ikke jeg tør det!!
Sivert Skrevet 25. september 2008 Forfatter #17 Skrevet 25. september 2008 Det er ikke det minste skummelt å ta imot barnet selv (synes jeg da) Det er hærlig og tenke på at det var jeg som var den første som tok på sønnen vår, og at det var jeg som hjalp han til verden
Jeg er HAR FØDT!!! Skrevet 25. september 2008 #18 Skrevet 25. september 2008 Gratulerer så mye med Casper Sivert. Husker du meg fra treff? Jeg fikk min lille hissigpropp 23.august.. 5 dager på overtid. En litt kjappere fødsel kan du si. Under en halvtime fra jeg kom på sykehuset. Hu hei.
Sivert Skrevet 25. september 2008 Forfatter #19 Skrevet 25. september 2008 Hei! Takk for det Jeg husker deg fra treff på Aker Brygge ja Gratulerer så masse med den lille hissigproppen ) De kan virkelig lage spetakkel disse små søte kruttønnene Under en halvtime... det var noe kjappere enn denne fødselen her ja. Går det bra med dere?
Jeg er HAR FØDT!!! Skrevet 25. september 2008 #20 Skrevet 25. september 2008 Jada det går bra, men jommen er det tøffe tak med to tette.. puste og pese.. Lille gutten har KISS kidd eller hvordan man skriver det, så han sovner ikke av seg selv på kvelden. Mye våken til nattestid mao, og det er fryktelig slitsomt. Men når det er sagt, så er han verdens skjønneste altså.. he he Hvordan går det med dere?
Sivert Skrevet 26. september 2008 Forfatter #21 Skrevet 26. september 2008 Det er slitsomt når nattesøvnen blir klussa med ja. Håper det bedrer seg etterhvert da Her er det bare velstand, lillegutt sover hele natta, og har gjort det helt siden han ble født. Han griner ikke, annet enn når han vil ha mat ) Han legger godt på seg selv om han bare spiser ca 6 ganger i døgnet. Så jeg er full av energi, og klar for barseltreff! Får vel bare nyte at lillegutt er så rolig og bedagelig nå i starten..han ligger nok bare til lading, så en vakker dag våkner nok duracellkaninen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå