heisand? Skrevet 20. september 2008 #1 Skrevet 20. september 2008 noen som kan lære meg enkelt og greit hvordan man leser og forstår strikkeoppskirfter?? har så lyst til å strikke til min lille godgutt og til meg selv. nå som strikket er så inn
mamman til to gutter Skrevet 20. september 2008 #2 Skrevet 20. september 2008 Tja, hva lurer du egentlig på? Det ser ofte vanskeligere ut enn det er å lese strikkeoppskrifter. Hvis du kan legge opp, felle av og strikke rett og vrangt kan du strikke det meste. Det er mange forkortelser i oppskriftene, men hvis du kjøper et oppskriftshefte er det som regel en "ordliste" som forklarer forkortelsene. Hvis det er en oppskrift med diagram, så skal de leses fra høyre mot venstre (fordi når man strikker strikker man fra høyre side av strikketøyet mot venstre side). Er det noe konkret du lurer på, så er det bare å spørre, så skal jeg se om jeg kan svare på det også. Jeg har googlet en del ting når jeg har vært usikker på hva feks "glattstrikk" betyr og har stort sett funnet svaret da. Lykke til med strikkingen! og pass på å begynne med noe som ikke er så komplisert;-) Jeg strikker en genser nå (for første gang) og kjenner jeg gruer meg litt til å montere den til slutt...
heisand? Skrevet 20. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 20. september 2008 feks hvis jeg skal strikke genser med mønster. da er det så utrolig vanskelig å skjønne. veldig mye tall... er det antall masker? noen tall står og i parrantes. det er kanskje for hvilken størrelse? feks: de forskjellige klærne her på denne siden: http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b14&d_id=16〈=no
heisand? Skrevet 20. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 20. september 2008 tenkte å starte med et babyskjerf. litt sånn sier ååå hvor har du kjøpt det.
mamman til to gutter Skrevet 20. september 2008 #5 Skrevet 20. september 2008 Hvis du ser helt øverst på siden, så står det størrelse, der står noen av størrelsene med - mellom og så noen til slutt i parentes og når du ser i oppskriften står det feks: Øk på hver 2.p 10-11-12 (13-14) ganger Da er 10 for minste str 11 for neste osv, at noen står i parentes tror jeg er bare for at det skal være lettere å skille tallene fra hverandre i oppskriften, hadde alle 5 stått etterhverandre hadde det vært lettere å se feil og følge oppskriften feil. Hvis du skriver ut oppskriften, så kan du jo sette en ring rundt de tallene som gjelder oppskriften du skal følge. Det tallene betyr her, er at du hver andre pinne skal øke i første og siste maske som det står forklart over og skal du strikke den minste str, skal du øke 10 ganger og da får du tilsammen 24 masker som du kan se etter = og tilsvarende for de andre størrelsene. Tror at hvis du markerer de tallene som gjelder din str og leser med kun de tallene, så skjønner du lettere hva du skal gjøre selv også. Er som sagt mye lettere enn det ser ut som, bare man har skjønt prinsippet:-)
heisand? Skrevet 20. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 20. september 2008 tusen takk for kjempe bra hjelp. så man bør egentlig finne sin størrelse og lære seg hva forkortelsene betyr. så gøy. har ikke skjerf til min lille gutt, så da kan jeg jo kanskje prøve meg på et skjerf til han først. er jo så mye strikkeoppskrifter på nett! takk igjen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå