Gå til innhold

Gudmor/fadder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er forskjellen?

Kan jeg feks ha en venninne som gudmor og to søsken som faddere? Eller kan jeg liksågodt ha 3 faddere....?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gudmor/gudfar er den personen som bærer barnet til dåpen, slik som jeg forstår det da...

Skrevet

Jeg trodde det var det samme jeg, bare at de brukte nvnet gudmor/far før i tiden istede for fadder. Men er ikke sikker da... I dåpen vår var det pappaen til barnet som bar og denne gangen blir det meg.

Skrevet

Sånn som jeg har forstått det er det den som bærer barnet til dåp som er gudmor/far, resten er vanlige faddere.

Snuppa har 5 faddere ingen gudmor/far for pappaen bar henne til dåpen.

Skrevet

Jeg har tante og onkel som faddere, de kaller jeg jo tante og onkel uansett, og et vennepar av mamma og pappa som jeg kaller gudmor og gudfar. Men det var ingen av de som bar meg til dåpen. Selv har gutten vår fire faddere som alle kalles for gudmor og gudfar, selv om det var bestefar som bar til dåpen.

Skrevet

I følge Wikipedia: "Ved dåp er fadderen vitne, og kan ha særlige oppgaver som å bære barnet eller ta av barnets dåpslue. En kvinnelig fadder kalles gudmor, en mannlig fadder kalles gudfar"

"Den døpte skal ha minst to, og høyst seks faddere. Foreldre kan ikke være faddere."

Skrevet

Da minste jenta ble døpt var det storebror (11) som bar, men han er ikke fadder, fikk ikke det. og vi foreldre fikk ikke være faddere. Vi kaller ingen gudmor/gudfar, bare faddere.

Skrevet

Kirken bruker kun betegnelsen fadder på hele gjengen. Gudmor/gudfar er avleggs, men noen har selvfølgelig ikke fått dette med seg.

Skrevet

Nei det er ikke alle som er så ufattelig satt inn i hva som er avleggs og ikke i kirken... for min personlige del synes jeg hele kirken er avleggs, men valgte dåp for tradisjon og resten av familiens skyld.. Bruker igrunn bare fadder uansett, siden den som bar var onkelen..

Skrevet

Vil jo ikke akkurat kalle det avleggs...

Jeg tror det kommer litt an på hvor man kommer fra, hva man kaller det..

Jeg har 2 gudmødre og 2 gudfedre, og jeg kaller dem det..

Jeg er gudmor for min niese, og syntes det høres masse koseligere ut enn å være fadder..

Men det er jo bare fordi jeg er vant til at det heter gudmor og ikke fadder..

Det er jo samme prinsippet, bare noen kaller det gudforeldre og andre kaller det faddere

Skrevet

Dette kommer også ann på hvor man bor i landet, vet det er forskjellige tradisjoner når det gjelder gudmor/gudfar og faddere her nord som jeg bor og lenger sør=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...