Gå til innhold

Er dette riktig? Gjelder overgangsstønad..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg snakket med en dame på NAV forrige dagen. Jeg ville helst ha et møte med dem siden jeg får så ulike svar på de forskjellige tingene jeg spør om.

Jeg jobber 50% og blir alene med barn fra nyåret. Jeg har jo tjent opp retten til foreldrepenger, men det blir jo ikke så mye i måneden.

Derfor mener jeg at jeg skal kunne få gradert OS i tillegg.

Stemmer ikke dette?

Hun påstod at ingen med jobb med aleneomsorg for barn har rett på OS uansett. Skjønner ingenting jeg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Joda, du har rett på redusert OS:) En skal tjene kr 360 000,- brutto i året før OS forsvinner helt:)

En har også et "fribeløp" en kan tjene før de begynner å redusere OS. Dette er på ca 35 000 i året.

Vær klar over at etter at NAV "ble til", så har det vært mye tull, og en får ikke alltid rett svar. Tror det sitter folk å svarer en, som egentlig ikke har mye peiling på hva de snakker om. De bare svarer det de tror.

Skrevet

Da må det ha blitt nye regler.. og de skulle jeg likt og se, da jeg også skal søke gradert OS snart.. Men jeg fikk OS da jeg ble alene med eldstejenta for noen år siden, selv om jeg da jobbet 60%..

Skrevet

Takk for svar!

Synes det er merkelig at de svarer så forskjellig på NAV. Virker ikke som de har peiling på egne vedtak de setter heller.

Og jeg ber om å få et møte siden jeg har noen vanskelige spørsmål jeg må avklare. Da sier de at det kan de ikke sette opp time til veileder for, jeg må bare spørre på telefon.

Men jeg vil gjerne ha det skriftlig det de sier for man kan jo ikke stole på dem.

HI

Skrevet

Takk for link! Trodde jeg hadde lest det meste inne på NAV jeg men tydeligvis ikke:)

Eneste punktet jeg ikke forstod var det om å få OS opptil 2 mnd før fødsel.

Hvem gjelder dette for?

Er det også noe NAV bare bestemmer sånn helt uten videre om man skal få eller ikke?

Skrevet

Det gjelder for alle som er alene allerede i svangerskapet.

Nav må forholde seg til sitt regelverk, der er ikke rom for mye skjønn. Så de kan ikke bestemme om du skal få eller ikke, dersom du har rett på det etter lovverket.

Nav har faktisk opplysningsplikt etter loven, men den bryter de så ofte de kan;) Du bør selv vite hva du har rett på, for så å kreve det. Da får du det du skal.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...