Gå til innhold

Underlivsproblem... Hjelp!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fødte for ca 3 uker siden, sydde litt. Ser ut som om ting gror og er greit.

Men når jeg går på do (nr2) så er d jææævlig vondt. Kjener ut som om jeg revner litt hver gang, og det er vondt i ei go stund etterpå.

Hva kan dette være?

Har hørt at det er ganske vanlig å få hemorider etter en fødsel. Kan det være d? Det er ingenting som vises, men hvis jeg strekker litt på rompehullet mitt , begynner jeg å blø... Kan det være innvendige hemorider? Hvordan behandler jeg isåfall dette?

Hilsen pinlig og vondt

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ha fått en liten rift ved endetarmsåpningen, som revner på "nytt" hver gang du har avføring.

Eller det kan være en nerve som har fått seg en "trøkk" under fødselen, og dermed er litt øm hver gang. Egentlig lite trolig, i og med at du blør litt når du strekker på lukkemuskelen.

Kan være innvendig hemorroide, men en kjenner vanligvis lite til de man ikke kan se/kjenne utenpå.

Har mest tro på en rift.

Skrevet

Men hvis d er en rift, hva må jeg gjøre da? Bør jeg dra til legen?

Må jeg sy? Satt litt i grønnsåpevann i mårrest, håper at det kanskje lindrer litt.

Skrevet

Du bør prøve å holde avføringen mykest mulig, til det har grodd. Hør med legen om du kan bruke f eks lactulose, flytende parafin, Dufalac eller lignende en periode, slik at riften får fred til å gro. Drikk mye, og ta inn fiber(ikke overdriv, da for mye fiber kan skape hard mage). Drikk biola(ikke den med blåbær, men de andre). Og vær litt aktiv, gå turer osv. Spis også jevne måltid, og husk god frokost:)

du trenger nok ikke å sy. Og å sitte i medisinsk grønnsåpe er sikkert veldig lurt, med tanke på at den er rensende. Det er jo ikke alltid bakteriefritt ved endetarmsåpningen;)

Husk også at du fortsatt er i barsel, og kroppen bruker litt tid å å komme seg etter fødselen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...