Gå til innhold

Noen med Crohns eller ulcerøs kolitt her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen sier at jeg kanskje har en av disse. Har lest litt om dem og må si at jeg har lite lyst til å springe på dritern tre ganger om dagen resten av livet, og se ut som ei boble resten av tida. (Er jo så luftig at det er helt vanvittig.) Dessuten er det vondt. Jeg har allerede fått diagnostisert én kronisk sykdom i år, jeg trenger faen ikke en til.

Og hva om jeg får kjæreste? "Må informere deg om at tykktarmen min er født lite samarbeidsvillig, og at jeg derfor kommer til å måtte tilbringe brorparten av forholdet vårt på dass."

Kan noen berolige meg og si at det går an å tilbringe normalt med tid på skåla, også med en tarmsykdom? (Urgh.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går definitivt an, kjære deg. Disse sykdommene har aktive og passive perioder, og de fleste lever greit med dem når de har fått riktig behandling og funnet ut av hvilken kost som passer best for dem. Man må ta den første tiden til hjelp og finne ut av hva hva som fungerer og ikke fungerer i forhold til sykdommen. Remicade har gitt mange "livet" tilbake, f.eks.

God bedrinng!

Skrevet

Ja det er masse du kan gjøre for å avhjelpe dette, matvareintoleransetester, allergitester, canidakur etc+at legen sikkert kan anbefale deg både cellegift og kortisonkurer etterhvert.

Men seriøst, det finnes mange som blir temmelig ok i magen med kostholdsendringer selv om doktoren sier noe annet!!! Doktorer vet ikke alltid alt. Jeg har jobba med sånne pasienter, og de forteller ofte historier med egne erfaringer om hvordan de ble bedre på enkelt vis og langt fra alltid som et resultat av den temmelig tunge medisineringen de får hos doktoren.

Så lykke til, du trenger ikke invitere den nye typen inn på dass ennå dersom han skulle dukke opp snart!

Skrevet

Har UC og lever helt fint:-)

Som nenvt over her så har man aktive og passive perioder med slike sykdommer. De passive er heldigvis de som varer lengst. Har hatt dette i 16 år og bruker ikke medisiner annet enn i aktive perioder og da kanskje kun i noen uker.

Jeg hadde også litt katastrofetanker den gangen jeg fikk diagnosen og tenkte at livet var over. Men det har gått så uendelig mye bedre enn forespeilet.

Lykke til - dette kommer til å gå så bra så!

Skrevet

Jeg er også under utredning for mistanke av disse:-(

Kjenner at jeg er skikkelig nedstemt! Klarer ikke å finne ut om det er noen bestemte ting jeg tåler dårligere enn andre heller.

Er det noen som har noen linker/nettsteder som jeg kan lese meg litt smartere om dette?

Skrevet

http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/NOUer/1999/nou-1999-13/23/8/1.html?id=525009

http://www.naturterapeuten.com/laserbehandling.html

http://www.ayurveda.no/erfaringer/unik.asp?sm=12&IDhp=45

http://www.ulleval.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=598&I=6423

Vil gjerne anbefale deg å tenke alternativt når du skal behandles. Det er mange pasienter som velger alternativ behandling med gode resultater og færre bivirkninger enn skolemedisinen. Har selv brukt homeopati i mange år og kjenner flere pasienter med Ulcerøs Kolitt som har supre resultat med det.

Skrevet

Ja, jeg har tenkt på å bestille time hos homeopat. Har som HI også en annen kronisk sykdom som skolemedisinerne overhode ikke vet hva de skal gjøre med.

Den midterste linken fikk jeg ikke opp....

Skrevet

jeg har mb Crohn.... har hatt diagnosen i 8 år. hadde d helt jævlig i begynnelsen, ble nesten dødssyk, bakterier over i blodet osv, lå på sykehus i over 3 mnd... men, etter d har d bare vært små episoder, hvis jeg stresser mye osv, blir jeg dårlig... går på medisiner, regner med jeg må d livet ut...

lever et aktivt og helt normalt liv, med snart 2 småtroll, alenemor... går helt fint :)

ikke morro å få en kronisk sykdom, men en må jo bare lære seg å leve med den.........

lykke til !! :)

Skrevet

Hei

Skjønner frustrasjonen, har selv UC. Det er pyton i dårlige perioder og eg har egentlig hatt lange perioder når eg er dårlig, og da er det ikke 3 ganger om dagen på do, men 30. Men likevel, når eg har gode perioder så har eg heilt normale do vaner, kanskje litt meir luft enn vanlig, og er medisinfri.

Det er sykdommer som er tøft når det står på fordi at man mister masse energi, sier seg jo sjølv når alt går tvers igjennom, men i gode perioder plages ein lite.

Finn ut av om det er noe mat du ikke bør putte i deg, melkemat, særlig kokt melk pleier ikkje å vere bra.

Lykke til, og du, det funker helt fint med kjæreste, men vær open om det, for det er umulig å skjule. eg var masse sjuk i 2007, og vi var akkurat blitt sammen, men er no gift no.... ( og skal ikkje legge skjul på at hausten, faktisk fra august og ut året var eit helvete for eg var knall dårlig). men vær open om både den fysiske delen og den psykiske delen for du blir veldig sliten og lei i perioder..

Men du, nå ble dette litt negativt, men det går som ann godt ann å leve med denne sjukdommen, eg er gravid no og heilt symptomfri..

Skrevet

Og jeg ble mye verre begge gangene jeg var gravid. Det kan slå begge veier.

3 ganger om dagen er ingen ting når du har en dårlig periode, det er det jeg er når jeg har gode perioder. Nærmere 30 er nok rettere.

I gode perioder er jeg fortsatt plaget med mye luft i maven og får da luftsmerter. Har funnet ut at en lang varm dusj alene hjelper på det.

Går greit å leve med for man blir jo vandt til det, men når jeg har dårlige perioder og mister mye blod og veske er man rimelig sliten.

Skrevet

Takk for beroligende svar. Tre ganger om dagen var egentlig gjennomsnittet slik det har vært de siste månedene. Noen ganger er det bedre, andre ganger verre. 30 ganger daglig har jeg derimot ikke opplevd, og håper jeg slipper.

Hørtes sikkert sytete ut i hovedinnlegget, og det virker sikkert kjempedumt for dere andre som har sykdommen, men jeg friker fortsatt litt ut pga det med blodet og at det er så vondt noen ganger. Men, det kan forhåpentligvis bedres vha kosthold og kanskje medisiner. Takk igjen!

Skrevet

er under utrednining for akkurat dette,finner ikke noe i blod og avføring.Skal ta ct av tarmene .Har gått sånn i over 2 år,Men lurer litt på symptpmene???? jeg er sånn at får plutselig sterke magesmerter går ned på kne av smerte og må på do diare.Men behøver ikke ha inntatt mat,Ikke alltid vpndt samme sted .Har noen andre det sånn ,er livredd for at kansje ikke er tarm sykdom jeg har.Har ikke time til ct før 17 oktober.

Skrevet

Jeg har MC og var (som de fleste) ganske nedstemt når jeg fikk diagnosen. Jeg VILLE ikke være syk! Jeg var 18 år, hadde akkurat begynnt på studiene, måtte flytte hjem til mor og far og var de første to årene veldig syk og mye inn og ut a sykehuset. Opererte flere ganger, og etter sist operasjon, hvor de fjernet overgangen mellom tynn- og tykktarm har jeg egentlig vært frisk. Det er 5 år siden, og jeg har bare i noen perioder måtta tatt medisin. Og det har vært når jeg har vært gravid. Ellers så kan jeg ha noen dårlig dager, og det er de dagene jeg har spist noe jeg ikke tåler så godt eller har slurvet med maten og stresset mye rundt.

Det med å informere eller ikke er sikkert noe som kommer helt naturlig. Jeg har alltid vært åpen om det, alle rundt meg skjønte jo at jeg var syk siden jeg var så mye på sykehuset. Det er iallefall ikke noe å holde hemmelig. Og er det en snill kjæreste du får deg så vil han jo i det minste prøve å forstå deg.

Lykke til!

P.S. bare send pm dersom du vil snakke

Skrevet

Jeg fikk d å sommeren jeg fylte 18....festlig!! har sluppet unna operasjon, heldigvis... men vet jo aldri hvor lenge ;)

søs har UC og hun måtte operere vekk hele tykktarmen. har utlagt tarm nå, noe som fungerer veldig bra for henne. hun var utrolig mye og hardt plaget !!

greitt å få noen å snakke med... snakk med f-legen din, kan ordne deg time med feks en psyk sykepleier lr noe...

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...