Gå til innhold

Jeg har født ! (Igangsatt fødsel)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Torsdag 11 September startet som en vanlig dag bortsett fra at vi skulle på møte med ei jordmor på sykehuset klokka 09:00 ang fødsel og jeg ville gjerne bli satt igang pga angst og psykisk og fysisk utmattelse.

Hadde med meg sambo og mamma, fikk lagt frem situasjonen min, deretter ble vi sendt ned i kafeteriaen for å vente.

Vi fikk beskjed om at vi måtte snakke med en lege også, for hun kunne ikke avgjøre dette alene.

Da vi kom opp igjen satt vi på venteværelse å ventet på legen, men ble hentet på gangen av jordmora som sa jeg skulle bli lagt inn og satt igang samme dag, vi måtte bare sitte ned litt til å vente på ei annen jordmor.

Blei *litt* tatt på senga, for hadde ikke forventet å bli satt igang, å iallefall IKKE samme dag.. Mandag tidligst, tenkte jeg.. Pluss at vi ikke måtte snakke med noe lege allikevel tydeligvis, så det gikk litt fort..

Jordmora kom like etterpå å fulgte oss inn på et dobbeltrom (hvor det lå ei annen også), her skulle jeg få modningsgel, måtte bare vente på legen.

Da legen kom sjekket han meg først nedentil (som forøvrig ikke var noe vondt i det hele tatt som jeg hører så mange sier :P), han snudde seg mot jordmora å sa; "Jøss, her er det jo nesten helt modent og 2-3 cm åpning allerede!".. Så alle vondtene jeg hadde hatt, hadde hjulpet med andre ord.

Han satte likevel gelen, å jeg ble fortalt at jeg skulle ligge nede 1 time å fikk på disse registreringsbeltene.

Fikk også beskjed om at de fleste ville trenger flere kurer, og de ville sette ny gelkur neste dag, og hvis det fremdeles ikke virket så ville de sette ny igjen 6 timer etter det igjen.

Men det første gelkuren funket som bare det, og etter den timen jeg hadde liggende så startet riene.

Fikk denne gelkuren klokka 13:00, riene startet rundt 14:00, og det tok ikke lange tia før de ble VONDE!

Gikk rundt i gangene med sambo og auet og offet meg, det ble bare værre og værre. Fikk tildelt en fødestue så vi kunne være i fred (ikke akkurat gøy å ligge å skrike på et rom hvor det lå ei annen også)..

Jordmor sjekket åpning.. 2 cm (!!!) Jeg ble så lei meg, legen som satte gelen sa jo 2-3 cm, å nå var det liksom bare 2 ? Å jeg som hadde SÅ vondt :(

Etter mye gåing frem og tilbake på fødestuen ville jeg prøve badekaret. etter litt mye slit og mange vonde veer klarte jeg å sette meg ned i karet. Det ble jo mye bedre, men det var fortsatt intenst vondt å jeg skreik meg imellom nesten hver ri.

Til slutt orket jeg ikke sitte der mer, nå gjorde det så sinnsykt vondt, og jordmora fikk meg opp i fødesenga for å sjekke åpning.

3 cm sa hun og spurte om jeg ville ha epidural..

Det var ikke tvil om at jeg ville ha det, så den ble bestillt.

Mens vi ventet på legen fikk jeg prøve lystgass. Etter timer med skriking, supte jeg i meg denne gassen, og begynte å le.. Sambo fikk jo helt sjokk, her hadde jeg jo drittvondt, så LO jeg! Det var vel bare de 2 første riene denne lystgassen funka på da, før jeg følte at den bare var i veien. Heldigvis kom epiduralen like etter.

Jeg ble bedt om å sette meg på kanten av fødesenga (au au så vondt når riene kom). 5-6 ganger måtte han stikke meg før han klarte å få satt den helsikes epiduralen ! Hørte han si bak ryggen min; " Ja, nå får vi prøve en siste gang ellers går det ikke ".. DA begynte jeg å få litt hetta, for åssen skulle jeg klare resten av fødselen med disse smertene.. Heldigvis fikk han det til, å dermed var jeg i himmelen.. Absolutt alt av smerter forsvant, å epiduralen ble min beste venn.

(Ble satt 20:40)

Jordmor sjekket åpning igjen, og nå hadde jeg 4 cm...

Vaktskifte kom, og jeg fikk en ny jordmor, som forøvrig var superhærlig !

Hun sjekket åpning, fortsatt 4 cm, så hun tok vannet mitt og satte meg på drypp.. 1 time etterpå sjekket hun igjen, 9 cm. Hun tøyde, å da ble det 10. Snart på tide å trykke..

Lillegutt lå fortsatt langt oppe i bekkenet, så jeg måtte igjennom endel pressveer før jeg kunne trykke. Jeg aner ikke hvor lenge jeg trykte, men jordmor klipte meg til slutt, og ei annen jordmor kom inn å la seg over magen min for å hjelpe lillegutt ut. På dette tidspunktet var jeg tydeligvis helt i ørska, for jeg skjønte ikke stort før jeg hadde babyen min på brystet. (Må legge til at jeg kan ikke huske det var noe vondt i det hele tatt, verken veer, pressveer eller når han kom ut, takk til epiduralen) ;)

Vesle Elias så dagens lys 02:12, Fredag 12 September (1 dag før termin). Han var 50 cm lang og veide 3130 gram, 34 cm rundt hode.

Jeg er selfølgelig verdens stolteste mamma, og Elias er god som gull!

Har hatt litt plager i etterkant som de fremdeles ikke kan finne ut av hva er for noe, men jeg håper det går over snart.

Ønsker resten av dere masse lykke til, bare gled dere :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer så masse med lille elias. :)

Skrevet

Artig me lange historier, gratulerer så utrolig mye;-)

Skrevet

Masse gratulasjoner til deg! kos dere:-)

Jeg födte 2 dager etter deg...Er ogsä kjempe happy!

Skrevet

Gratulere så mye med den lille prinsen =) Fint å få en såpass detaljert historie for oss førstegangsfødende...;)

Skrevet

Gratulerer så mye med gutten din!

Håper disse plagene går over og at du får en fin barseltid :)

Skrevet

Gratulerer :) *sjalu* Ønsker deg og familien lykke til. Takk for historien, fint å få vite hvordan det kan være :)

Skrevet

Gratulerer så masse med vesle Elias!

Skrevet

For et vakkert navn dere har gitt gutten deres!:) Fin historie hadde du også fått skrevet. Kos deg med prinsen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...