Gå til innhold

Hvordan vekke babyen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så heldig at jeg har fått en baby som sover ca 7timer i strekk om natten, men hun legger litt lite på seg, derfor har jeg fått beskjed av helsesøster om å vekke henne på natten og amme henne. Hun er 3 uker gammel.

Men så har det seg sånn at jeg får ikke til å vekke henne. Hun sover som en stein! Har prøvd å stelle henne, skifte bleie, kose og snakke, men hun vil ikke våkne. Er det noen som har et tips til hvordan å få henne til å våkne sånna t hun vil ta puppen?

På dagtid er hun våken nesten hele tiden. Hun suger lite effektivt og er derfor veldig sulten på dagtid. Sikkert helt utmattet når natten kommer etter å ha vært våken og hengt i puppen nesten hele dagen.

Videoannonse
Annonse
Gjest hovedinnlegger
Skrevet

Heisann,

Jeg synes det er rart helsesøster har bedt deg vekke henne om natten, for en generell regel er at man aldri skal vekke sovende barn...

Selv hadde jeg en baby som overhodet ikke hadde noen planer om å sove om dagen etter at vi kom hjem fra sykehuset. Jeg ante ikke hva jeg skulle gjøre, prøvde det meste, men fant ut at det eneste som fikk poden til å sove var å trille turer med vogn. Slik fikk vi etterhvert til soving på dagen...

Jeg ville heller ha jobbet med å få til soving på dagen, enn å vekke babyen på natten. Når babyen begynner å sove på dagen, vil hun jo sikkert automatisk våkne av seg selv på natten for en god slurk pupp.

Du sier hun henger i puppen hele dagen, hva mener du med det? Det er lurt å ikke fore babyen hele tiden, men definere måltider, slik at hun på en måte rekker å bli ordentlig sulten, og puppen rekker å lage masse melk...

Om dere plundrer litt med suge-/ammetekninkken anbefaler jeg å ta en tur til ammepoliklinikken der du bor. Den tjenesten bruke vi, og var storfornøyde. Der fikk vi akkurat de rådene og den hjelpen vi trengte for å få ammingen til. Helt gratis tjeneste, og er til for slike som deg og meg som ikke helt fikk til det med ammingen. De er kjempesøte og kjempeflinke.

Det er tipsene jeg har å gi...

Skrevet

Tusen takk for tips!

Grunnen til at hun "henger i puppen" hele dagen er fordi hun suger bare effektivt en liten stund etter at hun blir lagt til, så derfor har jeg fått beskjed av helsesøster om å ta henne vekk når hun begynner med "kosingen" for så å legge henne til igjen. Sånn har vi det gående! Hun blir liksom aldri mett. Hvis jeg prøver å ikke legge henne til igjen etter mange ganger begynner hun å grine fordi hun er mer sulten.

Har prøvd å trille tur med henne, men det funker bare hvis hun allerede sover. Synes dette er vanskelig!

Skrevet

Hvis HS har sagt du skal vekke så ville jeg nok ha gjort det. Spesielt siden hun trenger all den maten hun kan få.. Hadde også våkenbaby på dagen som sov lenge på natten, og måtte vekke hver 3 time da hun gikk ned mye på sykehuset. Hun våknet lettere enn din da, så har desverre ikke noen gode tips, men ville bare si at HS ikke anbefaler vekking uten grunn..

Skrevet

Heihei!

Vi hadde samme problemet her, jenta la lite på seg og måtte vekkes hver tredje time om natta for amming. Jeg stelte henne for å få henne våken, måtte også passe på at det ikke ble for varmt når hun spiste siden hun da lett sovnet igjen.

Også på dagtid hadde vi problemer med at hun var veldig lite effektiv når hun spiste og lå til 30 min på hvert bryst uten egentlig å bli ferdig. Hs anbefalte å stryke henne under føttene eller inne i hendene da dette skal stimulere sugerefleksen. Det hjalp også å kle av henne litt slik at det ikke ble for varmt. Et annet godt triks fra hs va en våt og kjølig klut som jeg strøk henne over pannen med.

For oss løste alt dette seg etter at vi vekkte henne hver 3. time noen netter, hun ble kvikkere, spiste mer og la mer på seg!

Håper noe av dette kan hjelpe.....

Lykke til!

Skrevet

Har du prøvd å legge henne sovende til puppen med brystvorten mot munnen hennes? Jeg gjorde det på min baby en kveld hun sov og jeg hadde skikkelig brystspreng. Da begynte hun automatisk å suge i søvne.

Hun er 4 mnd da.

Skrevet

Jeg hadde samme greie med min baby,og jeg fikk akkurat de samme tipsene som trudy:)

Skrevet

Takk for gode tips alle sammen!

Håper hun legger mer på seg og blir flinkere til å suge snart.

Har så lite lyst til å gi tillegg...

Skrevet

Har ikke prøvd det nei, skal prøve det i natt:-)

Gjest hovedinnlegger
Skrevet

Hei igjen,

Når jeg leser litt videre her, vil jeg bare igjen anbefale at du tar kontakt med ammepoliklinikken. Det høres kanskje alvorlig ut, men det er absolutt helt ufarlig altså! :-)

Kanskje kan du få råd om å pumpe for så å gi på flaske en periode (jeg vet ihvertfall min baby, da han var baby altså, bælmet nedpå da han fikk fra flaske). Det kan være en midlertidig løsning... Og samtidig øver dere på suge-/ammeteknikken.

Har du forsøkt å trille vogna i litt fort, eller i ulendt terreng, så det humper og rister litt? Eventuelt stå rett utenfor døra og trille over en planke, stein, eller noe? Vi sleit også med trillingen, og du aner ikke hvor lange turer vi måtte gå for å få dette nyfødte barnet til å i det hele tatt lukke gluggene.

Eventuelt kan du forsøke å legge deg sammen med babyen inne. Jeg husker det var et mareritt om det var for kaldt eller andre hindringer til at babyen kunne sove. Var jo klin umulig å få ungen til å sove inne i sin egen seng. Jeg hadde ikke annet valg enn å legge meg sammen med barnet - så barnet følte seg trygt... Slik måtte vi forøvrig gjøre om kveldene også... Etter å ha prøvd alle mulige metoder, fant vi ut at vi bare måtte kapitulere og legge oss sammen med barnet, vi byttet på hvem...

Noen barn trenger rett og slett mer nærhet enn andre barn tror jeg... og noen barn er bare så nysgjerrige på dagtid at de rett og slett ikke selv ønsker å sove, med mindre de for hjelp til det... Det er det inntrykket jeg har fått...

Gjest hovedinnlegger
Skrevet

Glemte å si...

Må bare understreke at det er viktig du tar problemet ved roten - og det er ammingen. Det er her du må jobbe...

Samtidig som du jobber med å få til sovingen på dagen...

For å være helt ærlig synes jeg rett og slett ikke noe om de rådene helsesøster har gitt deg. Helsesøstere kan gi mange rare råd, og de er rett og slett ikke alltid til å stole på. Jeg synes du skal tenke selv, tenk fornuftig, forsøke å analysere situasjonen og hvor hovedproblemet ligger. Og finn veier derfra mot en løsning.

Det å tenke selv, var noe av det viktigste jeg lærte etter besøkene på ammepoliklinikken.. Å gjøre det slik jeg selv følte var mest riktig... så fikk jeg råd om hvordan jeg konkret kunne komme videre derfra...

Du kjenner ditt barn best...

Gjest hovedinnlegger
Skrevet

Jeg var også fullstendig motstander av tillegg. Var så redd for at jeg ville miste melkeproduksjonen av det. Men, da jeg slet med såre pupper, var jeg rett og slett nødt til å gi noe tillegg, samtidig som jeg pumpet for harde livet. Men, det gikk helt greit! Fikk ammingen til så fint så, og hadde melk i 3 år!

Ikke vær for redd for morsmelkserstatning, om du selv definerer nødvendig, og som en midlertidig løsning, for å nå ditt mål.

Gjest hovedinnlegger
Skrevet

Helsesøstere gir dessverre alt for mange rare råd....

Det viktige er at man tenker sjæl... som det heter...

Jeg kan bare ikke se at denne vekkingen på natten vil løse noe problem... Bør man ikke ta tak i problemet ved roten?

Skrevet

Har du prøvd å kile/skrape henne under føttene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...