Gå til innhold

Riktig med keisersnitt pga fødselsangst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kvinner med fødselsangst får innvilget keisersnitt. Hva synes dere om dette? Det beste for barnet er å bli født på normal måte, det er større fare for komplikasjoner og det koster samfunnet mye.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

man må jo begynne å spørre seg selv hvorfor de har angst da...

Skrevet

Jeg tror det kan være stor påkjenning på et barn når det blir en lite fin fødsel pga angs ol jeg. Det kan bli komplikasjoner.. men det kan det bli med vanlige å.. selv om det sies at man er mer utasatt ved ks.

Mener det er greit jeg da.. men det er min mening :)

Skrevet

Jeg vet faktisk ei dame som ikke gikk i fødsel. Kroppen rett og slett streiket, og reagerte helt unaturlig. Hum var livredd for å føde pga tidligere fødselstraume.

Hun klarte til slutt(med hjelp i form av drypp med mer) å føde normalt, men barnet hadde ikke fostervann, og hadde gått ned over en halv kg FØR fødselen..... Det holdt på å gå helt galt.

Så jeg forstår at noen velger KS.

Skrevet

Jeg var livredd for fødsel, gikk i terapi på sykehuset første 7 mnd av svangerskapet, og til slutt sa de at jeg ikke skulle pines mer og innvilget ks.

Før jeg fikk innvilget ks, sov jeg ikke og knyttet meg veldig lite til barnet i magen. Tenkte på fødsler dagen lang og var helt besatt. Unner ingen et slikt svangerskap, når babyen i magen egentlig er etterlengtet og planlagt.

Kjempeglad da jeg fikk innvilget ks, gledet meg masse til fødselen, og hadde en kjempefin ks-opplevelse.

Mener dere at det var feil å gi meg ks???

Skrevet

Nei.. skjønner det jeg. Hvorfor gjøre noe du ikke vill? jordmora mi sa det er ting som kan skje.. men det gjelder jo alt. Har ikke garanti, men når det går så personlig inn på en å sånn er det riktig med ks.

Skrevet

Psykologhjelp synes jeg at man skal få, med mindre man har vært utsatt for seksuelle overgrep eller vært igjennom en traumatisk fødsel fra før.

Mange misbruker det med fødselsangs, bare fordi de tror det er mer lettvint med ks, hårreisende spør du meg.

Faktisk er det en god del risiko tilknyttet ks også, men det virker det som om mange glemmer.

Må innrømme at jeg rister på hodet over førstegangsfødende, som noen få mnd ut i svangerskapet hevder at de har "fødselsangst" og får innvilget ks...

Skrevet

Tror det er lurt å få hjelp ganske tidlig mot sånne ting.. ligger jo altid noe bak angsten.. noen er jo så heldig å klare seg med fødsel på normalt vis etter hjelp :)

Men så klart har du født før og blir så ille at det går psykisk på.. og du ikke klarer glede deg over den lille.. da er det feil å ikke få ks :)

ps. ja syntes det er rart med 1gangs jeg å.. men sikkert hørt mye rart

Skrevet

Og jeg rister på hodet av sånne som deg, som ikke har fatteevne for andres situasjoner. Jeg blir kvalm av tanken på vaginal fødsel, sov ikke i første delen av svangerskapet og ble rett og slett litt ustabil.

Med en gang jeg fikk innvilget ks, så var jeg lykkelig og gledet med til babyen. Og jeg visste ALT om fordeler/ulemper ved ks.

Angst er ikke rasjonelt, og kan faktisk ødelegge et svangerskap. Likevel var babyen min ønsket og planlagt, og jeg er en fantastisk mor!!! Og terapien hjalp meg å innse at ks ikke er et nederlag eller mindre verdt (de som jobber med dette er mer forståelsesfulle enn deg, anonym).

Lenge leve ks for de som har angst for å føde!!!!

Skrevet

Og ja, jeg var 1. gangs. Ingen spesiell grunn, bortsett fra at vaginal fødsel er en grusom og fryktelig tanke for meg.

Syns dere at folk med høydeskrekk og flyskrekk er patetiske også? De burde vel bare ta seg sammen, hele gjengen!!??

Skrevet

Gjesp.... For noen tragiske damer dere er.... Har fått proppet ørene fulle av anti ks propaganda! Hva med å tenke litt selv?

Vaginal fødsel er overhodet ikke risikofritt, og har ført til mange skadde barn.

Sier ikke at ks er helt risikofritt det heller, men med frisk mor og friskt barn er planlagt ks mye mer trygt for barnet enn vaginal fødsel.

Jeg argumenterte meg til ks og fikk det=0) Har aldri født vaginalt og skal aldri gjøre det heller!

Skrevet

Men de fleste må gå opp i høye etasjer og til og med fly, til tross for disse fobiene.

Det er ingen som ville ha sagt til en med flyskrekk at han bare kunne unngå å fly i all fremtid, eller til en med kontor i 8. etasje at han bare kunne ha kontorer i bakkehøyde, da gjør man noe med det da (les:psykologhjelp og terapi)

Skrevet

De fleste har en viss angst for å føde og mange skulle gjerne hatt ks i steden for vaginal fødsel, men det er ikke mulig, så hvorfor har du mer rett til det enn andre?

Skrevet

Jeg fikk det innvilga etter tre tøffe fødsler som også kosta samfunnet mye penger....

Skrevet

Kjære lille deg: Har aldri sagt at jeg har mer rett til ks enn noen andre! Jeg mener ks burde vært selvbestemt, men selvfølgelig må man få info om både fordeler og ulemper ved begge deler!

Hadde som sagt ikke angst, men nekter å føde normalt. Poenget er å vite hva du snakker om og ha de riktige argumentene.

Skrevet

Fordi jeg krever det jeg mener er riktig for meg.

Og fordi vaginal fødsel er like risikofullt (les: revning, som ikke regnes som komplikasjon av legestanden. Derfor er 'komplikasjons-statistikken' mye lavere enn ved ks.)

Dere er proppet full av anti-ks propaganda, akkurat som Staten vil at dere skal være!! Da sparer de masse penger!!

Andre land gir ks. Vi har rett til å få det vi også, hvis vi ønsker. Svangerskapet mitt ble ihvertfall tusen ganger bedre da jeg fikk innvilget ks. Stakkars dere damer hvis dere får motgang i livet, og møter sånn esom dere selv....

Skrevet

Grove seksuelle overgrep med preg av sadistisk vold har ført til en ekstrem frykt for gyn unersøkelser, visse seksuelle aktiviteter osv. En vaginal fødsel innebærer vaginale undersøkelser. Jeg fikk 4 mnd intensiv terapi, samtalehjelp og prøveundersøkelser for å hjelpe meg med fødselsangsten, eller skal vi si frykten for undersøkelsene.

Jeg bestemte meg for å prøve vaginal fødsel, smertemessig gikk det helt greit, men under en gyn undersøkelse fikk jeg panikkangst, blokket ut og gikk inn i en fødselspsykose. Da tok de akutt keisersnitt. Hvis jeg noengang skal ha flere barn vil ikke legene la meg få lov til å føde vaginalt.

Skrevet

Eller stakkars deg mener du, som istedenfor å sette barnet ditt til verden på naturlig vis, bukker under for "angsten" og velger ks!

Du har jo ikke engang født, så hvordan kan du uttale deg om revning? Les litt forskning på ks-barn vs vaginal fødsel-barn du, og skam deg.

Skrevet

Jeg hadde en forferdelig førstefødsel og ønsker egentlig veldig en til.

Men på grunn av fødselsangst stopper jeg med en. Får meg ikke til å sitte å "grine" meg til keisersnitt. Da får jeg heller la det være.

Vurderer nå adopsjon.

Skrevet

Hvorfor i helvete bli gravid om man ikke tørr føde???????????????????

FJAS!

Skrevet

Synes du skal slutte å fordømme og på en måte fordumme de som tar keisersnitt. Du vet ikke hvordan de føler seg, gjør du vel?? Har selv født tre barn, på "normalt" vis, men det var tøffe fødsler og jeg skjønner godt at noen kan være så redde for hva som skal skje under en fødsel at de "krever" keisersnitt.. Det beste for barnet er at mor er fornøyd og rolig, ikke et svangerskap fylt av angst pga hva som venter. Slutt å sett deg over andre slik.

Skrevet

Halvparten av dem med "fødselsangst" er egentlig bare ikke interessert i å få vaginaen sin utvidet, og gjør det kun for "kosmetiske" grunner!

Angst meg midt i rævva!! Folk får innvilget ks over en lav sko på Voss for å trekke opp fødselstallet og unngå å miste bevilninger. Forsvarlig helsehjelp, ja...

Skrevet

enn di som ikke har noe valg da?? jeg selv måtte ha keisersnitt på første mi hadde ikke noe valg ungen satt i seteleie og bekkenet var for lite til og fø vaginalt.. denne gangen håper æ på vanlig fødsel men legen sier at det e mest sansynlig ikke mulig for meg siden æ hadde store svangerskaps problemer med første smalt bekken og e allerede under katogorien risko fødsel.. så dere som kritiserer di som tar keisersnitt kan holde kjeften sin atte for vi har smertene etter på og ikke bare i en dag eller noen timer men mange dager så klapp at og konsentrer dere om deres eget forbanda liv og deres fødsel

Skrevet

Fjollete førstegangsfødende med "angst" har jeg null sympati for. Hva med å unngå å bli gravid hvis man ikke tør føde??

Ok hvis man har traume pga tidligere fødsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...