Gothminister Skrevet 19. september 2008 #1 Skrevet 19. september 2008 Ser ut som om sønnen våres har forkjølelsesastma,fikk astma diagnosen i mai.. Lite medisinert i sommer da han ikke har vært forkjølet,bare brukt forebyggende.. Begynte i barnehagen for 1 mnd siden og har vært nesten konstant forkjølet. Er under forkjølelser han blir tett,og blir bra igjen etter forkjølelsen,, Så da sier det seg selv att han har vært en del tett nå. Jeg synest att medisineringen hans har vært bra,men jeg kjenner ingen med astma heller,så dette har vært utifra min egen vurdering. Med ene personalet på avd hans sier att han er undermedisinert,for hun har selv astma og mener att hvis en har bra nok forebyggende behandling,så skal en ikke være tett.. Jeg har som sagt ingen annen erfaring med astma utenom monien her.. Er det slik att astma barn ikke skal være tett i det hele tatt når en får forebyggende? Er litt ny på dette enda...,jeg synest jo att det har fungert bra,men når ei med selv astma sier han trenger mere,så blir jo jeg usikker.. Fint om noen kan svare meg.
Kosel Skrevet 19. september 2008 #2 Skrevet 19. september 2008 Jr har forkjølelses astma. Når han tettner til starter vi opp med ventoline og flutide 1 dose morgen/kveld. Om det viser seg at han bare var litt småsnufs og ikke ordentlig forkjølet slutter vi etter 4-5dager. Om han er skikkelig forkjølet er det ventoline 4-6ganger daglig. MOrgen og kveld gis i tilegg to doser flutide. Vi går tilbake til kun morgen/kveld i 4-5 dager etter at han er frisk. Om det fungerer bra så kan man jo ikke si at han er undermedisisnert. Kanskje han reagerer annerledes på medisinen og derfor ikke trenger mer... Vi har i perioder KUN gitt på kvelden hvis han ikke er veldig forkjølet fordi det ikke plager han i løpet av dagen. Det er natten som er ubehagelig for han..
Gothminister Skrevet 19. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 19. september 2008 Vi bruker flutide og singulaire som forebyggende morgen og kveld (bare singulaire om kvelden) Dette gies under gode og dårlige perioder Og når han da blir tett,så får han ventoline 1 puff inntil 8 ganger om dagen,eller 2 puff intil 4 ganger om dagen.. Vi gir dette til han blir frisk,og nå etter barnehage oppstart så har han bare vært frisk fra forkjølelsen i noen dager før det er på'n igjen.. Gir dere ventoline noen dager etter symptomfri også?
Gjest Trollbundet Skrevet 19. september 2008 #4 Skrevet 19. september 2008 Hei. Datteren min på snart 3 år var med legevakten mandagen,heldigvis var det fastlegen vår som var legevakten:).Han lyttet på henne,og sa det var astma.Hun fikk ventoline da hun var der,på sånn elektrisk maskin.Det funket.og så fikk vi resept på blå resept på ventoline og forebyggende,Flutide..Vi skal gi henne 2 dose Flutide Forebyggende morgen og 2 doser kveld.Og så ventoline ved behov. Vi gav henne 2 ganger av ventoline mandagen.Det er alt vi har trengt denne perioden,hun har ikke vært tett en eneste gang siden.Heldigvis:). så alt vi har trengt å gi henne er forebyggende,morgen og kveld.I går kveld glemte vi å gi henne forebyggende men det gikk heldigvis bra! Håper hun vokser det av seg og at det bare er forkjølelsesastma! Skal tilbake til legen om tirsdagen.
*gruffalo* Skrevet 19. september 2008 #5 Skrevet 19. september 2008 Gutten vår har astma, trodde kanskje han hadde vokst det av seg nå, men det har han nok ikke likevel. Han er 4 1/2 år nå. Nå har han vært hostet i 3 uker (hatt et par dager hvor vi ikke trengte gi medisin på natta), men så var det på an igjen nå. Jeg føler også at våres gutt går konstant hostet i perioder, men jeg har fått beskjed at hos astmabarn slår virusinfeksjoner ut mye kraftigere, i tillegg varer de myyye lenger. Og dette merker jeg godt! Så her er han i alle fall ikke kvitt hoste/tett selv om han får forebyggende. Det vi merker er at etter han begynte med mesisin har han ikke blitt så tett at han har "falt bort", men har mye hoste likevel.
*gruffalo* Skrevet 19. september 2008 #6 Skrevet 19. september 2008 men jeg føler at 1 eller 2 puff hørtes lite ut... Vår gutt fikk medisiner da han var rett over 1 år, og han kan ha opp til 5 puff 8 ganger daglig. Må gå 3 timer mellom hver gang hvis vi gir full dose. Så vi gir som regel 2-3 puff 3-4 ganger når han hoster mye. Så kan jo kanskje prøve det... Vi gir mesisin noen dager etter at han er symptomfri og, men da ikke sa mange ganger i løpet av dagen. Våres gutt hoster mest på natta når han er dårlig, men vi ser at det hjelper hvis vi gir noen ganger på dagen i tillegg. Så i dårlige perioder bør dere være flinke til å gi jevnlig, dette kan hjelpe til at det går fortere over.
Gjest Trollbundet Skrevet 19. september 2008 #7 Skrevet 19. september 2008 Datteren min hoster litt da (ikke mye)selv om hun Ikke er tett..slim i halsen.Gir ikke medisin så lenge hun ikke er tett!
*gruffalo* Skrevet 19. september 2008 #8 Skrevet 19. september 2008 Hoste er også et tegn på astma, så hos oss har vi fått vekk at han blir veldig tett, men hosten sitter i lenge selv om han får medisin. Men gir medisin når han hoster selv om han ikke er tett. Men han hoster mye da...
Gothminister Skrevet 19. september 2008 Forfatter #9 Skrevet 19. september 2008 Så på det medisnarket vi fikk av astma legen hans,og jeg har tolket en setning helt feil.. Vvi har gjort alt riktig,men under begynnelse av tetthet,så skal faktisk minien her ha flutide 3 ganger daglig i 2 uker og ventoline ved behov.. Vi har bare gitt han flutide 2 ganger daglig og ventoline ved behov.. Kanskje han blir litt bedre utover nå da,for nå får vi gjort det riktig.. Ble litt sint på meg selv nå altså...huff Antall puff og slik,det kommer litt ann på hvor sterk medisinen er også.. Før fikk minien her 2 puff med flutide,50 mg i hver puff,men han og maska er ikke venner,så fikk flutide 125 mg istedenfor,og trenger da bare 1 puff..,men mengden er jo den samme.. Har hørt att forkjølelsen sitter i lengre enn i ikke astma barn,men visste ikke att det slo kraftigere ut..
Gothminister Skrevet 19. september 2008 Forfatter #10 Skrevet 19. september 2008 Vi gir også ventoline når han hoster mye,og mye blir borte da.. det ligger jo noe å irriterer som gjør att dem hoster,og så lenge minien blir kvitt hosten ved litt ventoline,så gir vi han det. Surkler også litt,men det er noe annet,så gir ikke ekstra medisiner for det..
*gruffalo* Skrevet 19. september 2008 #11 Skrevet 19. september 2008 Jeg tenkte på ventolin. Den kan vi gi 5 puff opp til 8 ganger daglig. Det er jo anfallsmedisinen og hjelper mer akutt enn flutide. Jeg føler jeg har gått til legen mange ganger pga hosten, for jeg blir så usikker. Tenk om det er noe annet, liksom... Men så og si hver gang er det ingen ting annet, men forkjølelse. Da har legen sagt flere ganger at det slår krafitgere ut pga astma, hadde det vært en annen uten så hadde det vært bedre for lenge siden...
Gothminister Skrevet 19. september 2008 Forfatter #12 Skrevet 19. september 2008 Oi,det hørtes litt mye ut...,men jeg er ingen lege og kan ikke så mye om medisiner da.. Det meste vi kan gi under astmaanfall av ventoline er 2 puff 6-8 ganger daglig. trtenger han mere må vi kontakte legen straks.. Mmen bare hoster han? Er han tett noen gang? Finnes jo hostebarn også som ikke har astma..,eller så er det som nevnt over her att hoste også er tegn på astma..
*gruffalo* Skrevet 19. september 2008 #13 Skrevet 19. september 2008 Er litt tett helt i starten, men så går det over til kun hoste. Før han begynte på medisiner lå han strekk ut fordi han brukte alle kreftene på å puste, men så gale blir det aldri lenger. Nå starter det som regel med at han blir helt tett i løpet av natta/morgenen, så går det over til hoste. Merker forskjell på hans hoste og broren som ikke har astma.han som har astma høres liksom litt tettere ut når han hoster...
Kosel Skrevet 19. september 2008 #14 Skrevet 19. september 2008 Her er også maks dose 2 puff ventoline 6-8ganger daglig. Flutide 1-2puff avhengig av om vi er på trinn 1 eller 2 morgen og kveld. Som nevnt over her kan det jo være vi har forskjellige styrkegrader på medikamentene i utgangspunktet. Gir dere ikke ventoline sammen med det andre?? I alle årene jeg har jobbet i helsevesenet (er ikke utdannet innefor denne sektoren) har jeg ikke vært borti ett eneste tilfelle der vi kun gir ett av medikamentene. Det er alltid forskrevet ventoline som skal gis ca 5min før flutide,plumicort osv fordi ventolinen åpner opp slik at effekten av flutiden blir optimal. Fikk beskjed at om man glemmer ventolinen først eller dropper den så kan man likså gjerne droppe flutiden også fordi effekten vil være langt ifra optimal... (vet jo ikke, kun dette jeg har fått opplæring i og som spesialisten vi var hos sa til meg...)
Kosel Skrevet 19. september 2008 #15 Skrevet 19. september 2008 Og ja vi gir 4-5dager etter at han er symptomfri, men da gir jeg kun 1puff ventoline og 1puff flutide morgen og kveld.
Gjest Trollbundet Skrevet 19. september 2008 #16 Skrevet 19. september 2008 50 mikrogram Flutide 2 doser om morgenen og 2 doser kveld bruker datteren min.og 0,1 mg ventoline ved behov.Ikke mye og heldigvis virker det som det er nok.Hun er ikke tett ihvertfall! Hoster også veldig lite.
Gothminister Skrevet 19. september 2008 Forfatter #17 Skrevet 19. september 2008 Trollbundet Det er det samme som oss det.. Bare att vi fikk 125 mg flutide siden minien og maska ikke er venner,for da trenger vi bare 1 puff morgen og kveld,ikke 2 puff som tidigere Har dere fått forskrevet mer bruk av flutide under forkjølelse?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå