Gå til innhold

Skjeve tenner...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jr er 14 mnd. Fikk første tannen sin nede like før han fylte året. For et par uker siden kom det tre stk samtidig oppe. den ene ved siden av fortanna står ganske skjevt så jeg her forrige dagen. Men nå har det begynt å komme opp en tann til nede. fortann - og den står helt på skakke - diagonalt på den andre fortanna... Noen som har erfaring med dette?? Skal ta meg en tur på hs å spørre de hva de mener.. de skal jo alikevel felles, men må jo være upraktisk om tennene fortsetter å komme opp sånn hulter til bulter på skakke..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Tennene til min minstemann så veldig skjeve ut da de kom fram. (Han er tjue måneder nå, og har fått alle tennene tom ettårshjekslene). Minsten har dessuten veldig store tenner, slekter nok på mamman sin. Eldstemann har mellomrom mellom melketennene, og alle er helt bene. Eldstemann har også mindre størrelse på tennene sine. Nå har imidlertid tennene til minstemann rettet seg noe, selv om det fremdeles ser skjevt ut i munnen nede. Tror ikke dette er noe de tar tak i på helsestasjonen nå, men regner med at minstemann må ha reulering når han blir eldre. (Siden det til og med er trangt for melketennene hans).

Skrevet

Nei, jeg regnet vel egentlig ikke med at de hadde så fryktelig peiling på det der nede... hehe. Men tenkte jo at jeg kunne forhøre meg ifht hvor jeg evt kan ta med meg jr. Om de har noe sted å anbefale... alt dyttes jo på fordi ting er skjevt... Kanskje er det noe man kan gjøre forebyggende i fht til sett nr to som skal komme for å forhindre at skjevhetene bare forplanter seg. Selv har jeg tannlegeskrekk av en annen verden, så jeg er nødt til å finne noen som kan følge han slik at han ikke arver den også... :)

Skrevet

Man gjør ingen ting med skjeve melketenner. Som regel vil mye rette seg av seg selv når de kommer helt skikkelig fram og dersom tygging og pustefunksjon er normal. Tunga vil også etterhvert dytte tennene på plass i buen.

I sjeldne tilfeller vil man behandle med plate i 4-6 års alder, dersom det er plassproblemer eller ulik størrelse på kjevene, men innen denne tiden vil dere jo ha blitt innkalt til vanlig kontroll hos Den offentlige tannhelsetjenesten*(vanligvis ved 3 år). Så da vil nok de vurdere. Med andre ord trenger du ikke å gå til tannlegen med småen nå, mener jeg.

Skrevet

hmmm... men de står jo HELT på skeive... nesten lodrett i stede for vanrett om du skjønner... er liksom ikke sånn overfladisk "pynte" på smilet som må fikses... hehe

Skrevet

Misforstå meg rett, det skader jo selvsagt ikke å ta en tur og få det sjekket.

Men kan ikke huske å ha sett eller hørt om regulering/streng på melketenner. Kun platebehandling, og da er han uansett fremdeles for liten slik jeg ser det. Ofte er det lettere å vurdere sånt når alle melketennene er kommet frem. Da er det jo fremdeles flere år til de nye kommer så det er evt god tid til evt behandling da også :-)

Skrevet

Nei, jeg tenker også at man ikke setter på noe på melketennene..de skal jo skiftet ut.. Bare syntes de er så usannsynelig skjeve... hehe. Har selv en lillebror som så ut som tennenne bare var kastet inn i kjeften på ham-.. det var jo et sant mareritt med reguleringsstyr i mange mange år.. tenkte kanskje det hadde noen sammenheng at de kommer opp sååå skjevt nå...og at man da må være litt obs, så kanskje man kan gjøre noe med det tidlig...

nei, jeg veit ikke je... hold på å le meg skakk når jr gapte i sted for å vise frem tennen sine og jeg så hvor skjevt det faktisk var.. (har ikke vært så lett å se fordi han har nektet å gape...:) )

Får håpe de dyttes litt på plass etterhvert som det kommer flere tenner.. hehe. Den ene fortanna er også kommet opp med et ganske dypt hakk i... det er kanskje normalt...hva vet vel jeg... Nei, det blir nok en tur til tannlegen gitt..hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...