Gå til innhold

UVI uten symptomer farlig for baby??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos JM i dag, og det var noe utslag på urinprøven. Hun spurte meg om jeg hadde symptomer på UVI, og jeg svarte nei. Men lurer egentlig på om man kan ha UVI uten å kjenne symptomene når man er gravid?? Har ellers aldri hatt det før. Kan det være farlig for babyen?? Veit ikke om det er spurt om dette her før. Takker for svar=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du kan ha UVI uten symptomer, og ja-det kan være farlig for bebien da det kan føre til premature rier.. Lever en urinprøve til legen din i morgen du ( eller legevakten siden det er helg nå), slik at du får antibiotika hvis det er nødvendig.

Skrevet

Ok, takk for svar=) Jeg har 2 dager igjen til termin i dag. Glemte å nevne over at urinprøven ikke var morgenurin da, veit ikke om det har noe med saken å gjøre..? (Hadde ingen prøveglass hjemme i dag tidlig)

Skrevet

Utslag på urinprøven kan også være at prøven er uren. Jeg fikk beskjed om utslag på prøven, de sendte den til noe vekstgreier, og de fant ingen ting galt. Hadde nok ikke tatt prøven helt riktig.

Leste meg litt opp etterpå, og det jeg fant ut var at det gir en risiko for prematur fødsel. Men - siden du har termin snart, tror jeg ikke jeg ville giddet å bekymre meg så mye.

Skrevet

Hei!

utslag på urinstix på kun leucocytter under graviditet er ofte tegn på forurenset prøve. Er jo en del ekstra utflod osv. Så uten symptomer er det ikke alltid de gjør noe mer med mindre man har hatt mye UVIer før. Man kan midlertid ta en ny prøve når man har vært kjempe nøye med å vaske først og om den også er positiv kan man sende inn til dyrkning. Da får man svar etter et parr dager om det er bakterier der.

Er gravid 40 + 1 nå og akkurat ferdig med antibiotika pga UVI. Hadde positiv stix og hatt mye UVIer før så dermed fikk jeg antibiotika med en gang, sendte også inn til dyrkning for å sjekke at antibiotikan jeg fikk virket på type bakterier jeg hadde. Ved UVI med en spesiell type bakterier kan babyen bli smittet under fødsel, så ved gjentatte uvier er det viktig å sjekke hvilken bakterietype for å utelukke at det er den typen som kan smitte babyen.

Samboer er lege og han er nøye med å gjøre alt grundig med meg:)

Skrevet

Ok, takker for svar=) Ser det an litt jeg ør jeg gjør noe mer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...