Gå til innhold

Litt redd, hva kan dette være for noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Broren min ringte nettopp og fortalte at min niese var på vei til sykehuset i ambulasne.

Hun hadde plutselig vært helt borte, våken og sto oppreist, men ingen fikk kontakt med henne, det tok lang tid før hun "våknet", men hun husker ingenting av hva som skjedde?

Jeg er en svært bekymret tante nå ja!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som epilepsi, uten at jeg er noen ekspert på sånt.

Masse god bedring til lille niesen din!

Skrevet

Ja, var det første jeg tenkte på også, men moren min hadde jo epilepsi og hun hadde aldri slike anfall, hun var borte en stund etter selve anfallet, men aldri mens det pågikk (altså "krampene") og var hvertfall ikke i stand til å stå oppreist. ..

Tusen takk forresten, blir så bekymret for lille niesen min.

Skrevet

Jeg skal ikke si noe sikkert eller skremme deg,men akkurat dette skjedde med min mamma + at ho måtte se i taket for å se oss som var i samme høyde som hu selv.,og ho hade hatt et hjerneslag eller var det blødning(?)

Er neimen ikke sikker.

Men ho har slitt med utposninger på blodårer,hjerneblødninger,hjernehinnebetennelse ,slag og masse dritt i hode gjennom mange år,så det er jo ikke sikkert det er det samme.

Lykke til og håper det ikke er noe alvorlig..

Hvor gammel er hun?

Skrevet

Enig med det! Høres veldig ut som eplepsi....

Har en del kjennskap på det, å veldig typisk at de er "våkne" men får ikke med seg noen ting. Men er VELDIG mange varianter av denne sjukdommen da!!

Skrevet

Må tillføye det at dem trodde mamma hadde epilepsi,men det var det altså ikke!

Skrevet

Lykke til med niesen din!

Ikke noe kjekt å være redd. Håper det går bra med henne og at du får rask beskjed om hva det er.

Klem klem

Skrevet

Jeg har forresten epilepsi selv. Og det finnes utallige mange forskjellige typer anfall, det er veldig individuellt.

Jeg hadde et lignende anfall for ett år siden. Det viste seg i ettertid at var siden jeg var gravid ;)

Skrevet

Jada, jeg vet det finnes flere typer epilepsianfall men innbilder meg liksom at det må være "værre" for at det skal være epilepsi..

*prøverogtenkepositivt*

Vil så gjerne at hun skal slippe og ha en sykdom også da, stakkars lille.

Hun har allerede en liten hjerneskade, som gjør at hun er litt senere utviklet enn de andre på hennes alder.

Men hun er den snilleste om mest omsorgsfulle så jeg får så vondt av henne.

Håper ikke det er epilepsi, unner ingen det..

Skrevet

For meg som har en søster, en mor og en sønn med epilepsi så høres det ut som et epleptisk anfall..

Her er et lite utklipp:

Epilepsi er en samlebetegnelse for ulike typer anfall som skyldes forstyrret elektrisk aktivitet i hjernen. Det er vanlig å dele anfallene inn i generaliserte (hele hjernen involvert) og partielle anfall (deler av hjernen involvert). Disse kan igjen deles i undergrupper.

Blant 1000 barn vil 4-5 ha epilepsi her i Norge, og blant dem som har epilepsi, får 40% av dem sykdommen i barndommen.

Symptomene på et epilepsianfall kan variere fra kraftige rykninger og kramper til fjernhet og at musklene blir slappe. Noen anfall påvirker bevisstheten, mens andre ikke gjør det. Man blir ofte trøtt etter et epilepsianfall.

Anfallene kan også opptre på andre måter som kan være vanskelige å "oppdage" hos små barn. Enkelte utvikler aldri rykninger, og anfallene kan arte seg som stirring, plutselige fall, endring i atferd eller manglende interesse og uoppmerksomhet.

Årsaken til epilepsi er nært knyttet til alderen når barnet først får sykdommen. Epileptiske anfall hos barn i sine første leveår er oftest knyttet til en medfødt skade i hjernen eller medfødte forstyrrelser i barnets stoffskifte. Epilepsi som først kommer senere i barndommen, er oftere knyttet til infeksjoner (f.eks. hjernehinnebetennelse), sykdommer som påvirker nervesystemet (ødeleggelse av hjernevev), hodeskader, hjernesvulster eller til arv. I de fleste tilfellene kan en likevel ikke si sikkert hva som er årsaken til at barnet fikk epilepsi.

Alle mennesker kan i prinsippet få et epileptisk anfall ved sterke utløsende faktorer eller påkjenninger. Personer med diagnosen epilepsi har imidlertid en lavere terskel for å få utløst anfallene og derfor en tendens til at de gjentar seg.

Flere forhold kan øke risikoen for å få et epilepsianfall. Lite søvn eller blinkende lys er to av de vanligste årsakene.

Gutten min fikk sitt første anfall når han var nesten 2 år. Og de to andre anfallene kom i løpet av et halvt år etter. Han er nå 4 år, og har ikke hatt et anfall siden. Men har målt at han har unormal hjernebølgeaktivitet. Om det er arvelig eller grunnet at pulsen hans ble veldig lav ved fødselen(en hard fødsel, han var helt blå når han kom ut), vet vi ikke.

Uansett, lykke til :) Det her skal nok gå veldig bra skal du se:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...