migreniker Skrevet 19. september 2008 #1 Skrevet 19. september 2008 Hei! Noen som kan gi meg noen gode råd her? Da vi vil prøve å få barn. Men jeg er veldig usikker i forhold til det med migrene og medisiner. Siden jeg har slitt med sterke migreneanfall opp gjennom hele oppveksten. Og det blir mye medisiner. Noen som kan gi meg noen gode råd, eller har vært er i lignende situasjon? Kan man ta noen medisiner overhodet uten å skade foster?
Gjest Skrevet 19. september 2008 #2 Skrevet 19. september 2008 Du kan ikke ta migrenemedisiner når du er gravid, men veldig mange får en migrenepause når de er gravide. Jeg har også migrene men har veeeeldig sjeldent anfall bortsett fra da jeg er gravid, og legen min mente dette var veldig sjeldent fordi de fleste som oftest blir bedre
lille sprelle Skrevet 19. september 2008 #3 Skrevet 19. september 2008 Jeg tok sjansen på å bruke migrenemedisiner helt frem til at jeg visste at jeg var gravid. Jeg har fått beskjed om at man ikke kan bruke hverken når man er gravid eller ammer (bruker maxalt). Migrena forsvant da jeg var gravid. Endelig kunne jeg spise ren sjokolade uten å få vondt i hodet! Nå etterpå har jeg fått den tilbake, men den er ikke så kraftig som før (har medfødt). Bruker solbriller for den minste antydning av lys.... Anbefaler at du passer på å få en jevn livsførsel. Mye drikke, max 3 timer mellom måltidene om dagen. Passe mye søvn og at du passer på å være avspent i nakke, skuldre og kjeve (gjelder jo bestandig disse reglene da). Noen (særlig de som ikke har medfødt har jeg hørt) blir faktisk kvitt migrenen for alltid når de er gravide!
Én til Skrevet 19. september 2008 #4 Skrevet 19. september 2008 Jeg føler med deg! Er selv plaget med sterke migreneanfall, på det verste har det vært en gang i uken :-( Under graviditeten kunne jeg ikke ta andre medisiner enn Paracet, og det hjalp jo ingenting.. De vanlige medisinene mine (Zomig, Imigran) var helt bannlyst. Det var et helvete de første tre månedene, og jeg var sykemeldt. Etter dette ga anfallene seg, og jeg fikk de ikke tilbake før jenta mi var flere måneder gammel. Noen får kvalme de første tre månedene, jeg fikk migrene. Ikke gøy akkurat, men heldigvis kjempefin de siste 6 mnd av svangerskapet. Har hørt flere som ikke blir plaget i det hele tatt når de går gravide. Krysser fingrene for deg!!
-carina- Skrevet 19. september 2008 #5 Skrevet 19. september 2008 Jeg har hatt mye migrene i perioder... Det eneste man vel kan bruke mot migrenen er Paracet når man er gravid... Hos veldig mange er migrene utløst av hormoner, i mitt tilfelle er det i hvert fall det. Jeg har fått to barn tett og ammet imellom. Så de siste tre årene har jeg hatt fire svaaake migrene-anfall og noen ganger hodepine (men da hjelper Paracet!) Sånn er det for veldig mange med migrene, så jeg tror du kan ta sjansen! Evt. så ville jeg ha snakket med legen min før jeg forsøkte å bli gravid, om det viser seg at du skulle få mye migrene så kan du jo alliere deg med å få sykemelding tidlig i hvert fall!
Gjest Skrevet 19. september 2008 #6 Skrevet 19. september 2008 Jeg er sterkt plaget av migrene og i svangerskapa har det vært anfall nesten hver dag.Jeg fikk utskrevet pinex forte pga smertene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå