Gå til innhold

Alkohol i prøvetiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter! Dere er heldige som er her inne :)

Men, jeg lurer på en ting... Er det noen av dere som drakk i prøvetiden helt fram til ikm? Jeg er så usikker på om jeg kan/bør gjøre det?

Jeg er redd for at barnet tar skade av det hvis jeg tar meg en fest i tiden mellom el og ikm..og så viser det seg at jeg er gravid likevel.. Men, samtidig så sier jo mange at man skal leve normalt og ikke tenke på graviditet hele tiden..i hvert fall så lenge man ikke sliter veldig med å bli gravid da.. Men, vi er bare i 5.pp og sambo mener jeg må slutte å tenke så mye og bare leve vanlig..ellers blir det for mye stress sier han..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg drakk bare èn gang, og da var jeg gravid uten at jeg visste om det. Var i bryllup og tok to glass. Fikk litt dårlig samvittighet, siden jeg hadde vært så flink ellers.

Skrevet

tror du rolig kan kose deg. det er mange uplanlagte barn der ute hvormor var på fest flere ganger før hun opdaget hun var gravid. såtidlig tar ikke lille skade av det men mener å ha lest at enten så blir det baby eller så blir det ikke baby. og slik er det jo uansett hver prøveperiode.

det å ta seget par glass er nok ikke farlig.

men hvis du er redd for at det ikke går ville jeg festet etter ikm og før el. ;)

jeg tror mannen din har rett, men det er ikke dermed sakt at det er noe lett å slappe av ogleve som normalt nåralt man tenker på erhåpet på å være gravid. og tenk om det endelig har klaffet. men vet om flere som pga slikt stress faktisk ikke har blitt gravide før de ga opp å prøve for det skjedde ikke no likevel. og plutselig var de gravide.

Skrevet

Hei!

Jeg er enig med samboeren din i at det er viktig å leve som vanlig. Stresset kan helt klart forstyrre. Samtidig så oppfordres det jo til å leve sunt når man skal prøve for å få et best mulig grunnlag til å bli gravid. Engstelsen for om det kan ha skjedd noe hvis du har vært på fest og like etterpå finner ut du er gravid er heller ikke ok. Så det er vel slikt sett vanskelig å si at det ene er så mye bedre enn det andre hva stress anngår.

Jeg drakk ikke i prøvetiden. Det vil si, i starten gikk det fint, men etterhvert så ble det litt pes følte jeg. Ikke fordi jeg vanligvis drikker så mye og ofte. Men samtidig så føltes det veldig meningsløst ut å ikke kunne ta ett glass vin til god mat når jeg visste at jeg ikke var gravid.

Jeg sjekket hver måned om jeg var gravid, dette på tross av at mensen kom bare for å være sikker. De to siste månedene før jeg ble gravid drakk jeg alkohol mens jeg hadde mensen. Det kan sikkert diskuteres om det er lurt med tanke på eggene. Men jeg drakk aldri mer enn to glass vin, og det ble ikke mer enn en 2-3 ganger før jeg var gravid. Jeg har lurt litt på hvordan det har påvirket egget. Men har slått meg til ro med at alt nok er bra. Når det kommer til stykket så kjenner jeg svært få som har bedt mannen sin slutte å drikke for å beskytte sædcellene selv om de også blir påvirket av alkohol. Skal man være helt hysterisk bør mannen slutte å drikke 2-3 måneder før man begynner å prøve. (Mannen til ei venninne planla nemlig det. Men han sprakk da venninnen min syntes det ble for kjedelig med en mann som bare drakk brus og aldri ville gå på fest.) Mannen min har næyd seg med å droppe sprit, men tar et par glass til maten. Men han har redusert.

Vel, her svarte jeg visst på det du spurte om og litt til.

Lykke til videre med prøvingen! Det hjelper å slappe av. Vi fikk det til i ferien :o) Det er pes å komme sliten hjem fra jobb og vite at nå har jeg eggløsning så nå må jeg ha sex.

Skrevet

Det beste for kroppen din er selvfølgelig å avstå fra alkohol, da er både kropp og sjel fornøyd hvis du skulle være gravid. Men... jeg har lest et sted at embryoet ikke tar opp næring i fra mor før navlestrengen er laget og det tar jo noen uker før den er på plass. Dvs at du ikke skader embryoet med det du spiser og drikker før navlestrengen er dannet. Jeg blir sikkert arrestert for denne kommentaren. Jeg for min del tror ikke det er noe problem om du tar noen glass før du veit om du er gravid, men du trenger jo ikke å ta en skikkelig fyllekule. Du får føle på samvittigheten din hva som er best å gjøre. God helg :-).

Skrevet

Takk for gode svar! Er ikke slik at jeg fester mye.. Jeg drikker sjelden, men innimellom blir man jo bedt på en fest nå og da.. Og denne gangen havnet festen selvfølgelig i helgen..og ikm er på mandag tror jeg..ifølge det som trolig var eggløsning..

Så vurderer nå å ta noen øl, men drikke sakte..da slipper vi også spørsmålene fra vennene våre..

Skrevet

For meg tok det også noen måneder å bli gravid, og bestemte meg for å leve som vanlig fram til positiv test - og det var riktig for oss. Jeg drikker meg egentlig aldri full, og alkoholforbruket er meget moderat, men da jeg faktisk ble gravid var jeg på ferie og slappet av og tok en øl til maten nå og da. Det viktigste er å være komfortabel med det du velger å gjøre... dersom du tror du vil ha et problem med å drikke/angre hvis du eventuelt blir gravid, så bør du kanskje la være.

Skrevet

Hei pfeew, så koselig å "se" deg, håper dette er din måned og at du kommer inn til oss om noen dager :) Lykke til! Du får oppdatere meg :)

Så til spørsmålet :) Jeg prøvde å unngå alkohol mellom el og ikm både dette og forrige svangerskap, men når en blir invitert på fest, og vennene vet en tar et par øl eller et par glass vin, så er det ikke så lett å lure seg unna måned etter måned. Dessuten er jeg helt enig i at en skal leve så normalt som mulig, selv om en forsøker å være sunn. Jeg tror ikke at et eller to glass skader, men jeg er enig med shimi over, viktigste er å være komfortabel med det en velger å gjøre. Sist graviditet drakk jeg vin før jeg visste jeg var gravid, jeg tenkte ikke mer på det, og datteren min har ikke tatt skade :)

Skrevet

Hei Nybaby2009 :)

Det var en pp jeg ble mye fullere enn planlagt, en uke etter el..og jeg hadde veldig dårlig samvittighet og ble nesten glad da mensen kom... Men, i morgen tar jeg bare med meg noen få øl med lav prosent og skal kose meg med de... Ikke bli full... Så da tror jeg nok det blir annerledes :) Og er egentlig ganske forberedt på at mensen kommer denne gangen også.. Men, skal selvfølgelig ta en test i morgen tidlig for å være sikker..

Går det bra med deg og den lille i magen? :)

Skrevet

Vi prøvde ganske lenge å bli gravid uten at jeg ble gravid. Jeg drakk ikke, og spiste sunt, i håp om han noe skulle skje. Hadde ofte, og spesielt rundt IKM, men INGENTING skjedde.

Men så en mnd, måtte vi prøve å ikke bli gravid, da jeg skulle til tannlegen å operere. Jeg drakk også ett par ganger den mnd(lite). Skulle jo ikke bli gravid. Men DA ble jeg gravid. hehehehe. Etter bare å hatt 6 tre ganger den mnd, og de gangene også rundt når jeg ikke skulle ha eggløsning. Jeg er selvfølgelig litt stresset med at jeg drakk, men så lenge man ikke overdriver så tror jeg det går bra;)

Skrevet

Det høres fornuftig ut, å bli kjempefull er jo ikke nødvendig, men et par øl med lav prosent kan ikke skade. Så spennende at du skal teste i dag, krysser fingrene for deg :)

Det går bare fint her, formen er ikke noe særlig (kvalm og uten energi), men er selvfølgelig superlykkelig :) Så hjertet slå for nesten to uker siden, stor stas. Kommet til 8+0 i dag, så det tusler seg framover. Håper vi straks ses på 1.trimester :)

Skrevet

Takk for innlegget Linerla :)

Hei Nybaby!!

Testen i dag ble, som forventet, blendahvit..negativ.. :( Snufs.. Synes jeg kjenner mensmurringene snike seg innpå nå.. Så blir noen øl med god samvittighet i kveld.. Nå skal jeg til byen og kanskje unne meg et antrekk til ikveld :-)

Ha en herlig lørdag!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...