Gå til innhold

Trenger tips (cellegift og barn)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal i konfirmasjon i helga... Dit kommer også min tante som går på cellegift. Og da har man jo veldig dårlig imunforsvar. Nå har det seg slik at begge barna mine er forkjølet...

Så jeg teller rett og slett på knappene om jeg tør dra... Men så er jo konfirmasjonen til min lillebror (barnas onkel), og vi må kjøre 3,5 time for å komme dit...

Hva hadde dere gjort??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kan du ikke ringe og snakke med tanten din?

eller høre med din mor hva hun syns om det??

er jo litt trist å ikke få oppleve konfirmasjonen til lillebor da..

du kan jo evnt. reise bare du da...

Skrevet

det høres ikke ut som en god idé å ta med noen man vet er syke til en som har nedsatt immunforsvar. Men skjønner godt at du syns det er kjipt å ikke få med seg konfirmasjonen til broren din. Er det et alternativ at bare du drar, og at mannen din er hjemme med barna?

:-)

Skrevet

Hei.

Det er jo ikke sånn at alle som går på cellegift automatisk får nedsatt immunforsvar. Kroppens forsvar er jo delt inn i flere mekanismer, men det man skal være obs på når man får cellegift er om benmargen som produserer de forskjellige blodcellene blir påvirket av cellegiften. Hvis den blir det kan en del av de hvite blodcellene (leukocyttene) falle i verdier som gjør at kroppens eget immunforsvar ikke klarer å forsvare seg mot bakterier. Nå vet jeg ikke hvilken cellegift eller krefttype eller hvor ofte hun får cellegift, men mange av de som får cellegift kan stort sett leve som normalt.

Ofte er det også sånn at de som får en benmargsaffeksjon etter cellegift stort sett blir angrepet av sine egne bakterier og ikke blir smittet av andre. De fleste som også får cellegift er også ofte inne på kontroll for å sjekke om benmargen har blitt svekket av cellegift, og dette er oftest 10 - 12 dager etter at de har fått kuren. Da er ofte immunforsvaret på det laveste, og det stiger sakte oppover igjen da. Vanligvis er immunforsvaret deres i form av hvite blodceller like høyt som hos vanlige sånn ca 4 uker etter kur. Personer med blodkreft av forskjellige typer leukemi kan ha andre problemer med immunforsvaret sitt, men de blir stort sett rådet til ikke å oppholde seg i store folkemengder, og dessverre er det kanskje slik da at det faktisk er tanten din som ikke bør komme ( ikke for å være gørr, men slik er det dessverre realiteten).

Jeg hadde snakket med tanten din hvis jeg var deg, og så vet nok også hun å ta sine forholdsregler, og hvis barna dine er så forkjølet så burde dere jo også kunne dra, men at dere ikke er de som sitter nærmest henne eller koser noe særlig. Men en vanlig samtale skulle kunne gå bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...