tre små luringer Skrevet 19. september 2008 #1 Skrevet 19. september 2008 jodmor sa til meg at det var ok, har dere fått beskjed om noe annet??
FruMamma med nr 2 Skrevet 19. september 2008 #2 Skrevet 19. september 2008 Ikke spis rått kjøtt og rå fisk. Se på matportalen.np
lille spira Skrevet 19. september 2008 #3 Skrevet 19. september 2008 Hvis du leser på matportalen så er sushi OK!! Hentet dette derifra: Sushi Gravide kan spise sushi, dette framgår av en vurdering foretatt av Vitenskapskomiteen for mattrygghet(VKM). Når du lager sushi selv: Villfisk fanget i sjøen kan inneholde parasitter (”kveis”). Villfisk fra sjøen som skal spises rå eller nesten rå bør derfor fryses før bruk for å drepe eventuelle parasitter. Dette gjelder ikke oppdrettslaks/ørret og annen oppdrettsfisk. Fisken bør fryses til en indre temperatur på -20 grader celsius eller lavere i minst 24 timer. Les mer i Fakta fra Mattilsynet - informasjon om sushi Les mer om sushi i vurderingen fra Vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM) Ikke grunn til å advare gravide mot sushi Gravide bør unngå å spise sushi med tunfiskfilet (se advarsel mot miljøgifter over). Kos deg
gullfisken83 Skrevet 19. september 2008 #4 Skrevet 19. september 2008 Jeg fikk beskjed om ikke å soise rå fisk. Har hørt om en som faktisk fikk kjeft av jordmor etter å ha spist sushi...
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 19. september 2008 #5 Skrevet 19. september 2008 Dette med å ikke spise sushi er fra gammelt av. Nyere forskning viser at bakterier som evt kan skade et foster ikke trives i og derfor ikke finnes i sushi. Les på matportalen.no, der står alt du trenger å vite.
lille spira Skrevet 19. september 2008 #6 Skrevet 19. september 2008 Mange jordmødre kunne hatt godt av et lite oppfriskningskurs innimellom. Min jordmor kunne vært bestemoren min - bokstavlig talt. Og så veldig oppdatert i nåtiden vil jeg ikke påstå at hun er. I mange tilfeller så har jeg funnet nyere informasjon på nett enn det hun har servert meg. Jordmødre burde kanskje fulgt litt bedre med på forskning som har med gravide og gjøre - det skjer stadig noe som de ikke får med seg. Hadde jeg fått kjeft av jm for å spise sushi så ville jeg bedt henne sjekke det nøyere opp - for så og uttale seg!
cowboylaila Skrevet 19. september 2008 #7 Skrevet 19. september 2008 sushi er ok, men ikke tunfisken. Man bør også vurdere stedet man skal spise på nøye og vite at det er trygt å spise der... Ikke alltid like lett så jeg personlig har valgt å holde meg unna..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå