Gå til innhold

spekemat...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det sånn at en kan spise spekeskinke fra gilde, fordi den har vært fryst?

Skal ha deilig sopp risotto i dag, og da er det jo godt med noe salt til :-) Forresten så kan vi spise den italienske parmasanosten fra synnøve finden..... den er nemlig pasteurisert :-) jippi sier jeg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jordmor sa nei til spekemat til meg.

Skrevet

Jeg holder meg unna. Er vel ikke så stor sjanse for at det er Listeria i spekemat, men bakterien dør ved oppvarming og overlever frysing. Er vel eneste toxoplasmose man kan fryse bort.

Skrevet

Spekemat er vist noe vi skal være forsiktige med under graviditeten, og skal man spise det, bør det ha vært fryst i 2 -3 døgn( tror jeg det var). Det er et personlig valg om hvor påpasselige og forsiktige en vil være med mat. Jeg har selv spist spekemat og jeg har spist røyka laks, men i mindre mengder og bare et par ganger under hele svangerskapet. Jeg forvissa meg da om at dette var ferskt, OG jeg spise det " direkte fra kjøleskapet ", altså jeg lot det ikke ligge fremme til servering.

Men om du har lyst å spise spekemat, og vil være på den sikre siden, er det jo kjempegodt å f.eks steke spekeskinke. Den blir hakket salteren, men nydelig når den blir litt spør og crispy :) Putt den litt på stekepanna, evt litt i stekeovn og vips har du trygg og god spekemat :)

Skrevet

Nei, det kan man ikke.

Som gudsbestebarn sier, så er det kun toxo som dør ved frysing.

Listeria må kjøttet varmebehandles for å bli kvitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...