Gå til innhold

Spekemat...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det sånn at en kan spise spekeskinke fra gilde, fordi den har vært fryst?

Skal ha deilig sopp risotto i dag, og da er det jo godt med noe salt til :-) Forresten så kan vi spise den italienske parmasanosten fra synnøve finden..... den er nemlig pasteurisert :-) jippi sier jeg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er den fryst? I såfall skal det stå på pakken....holdbarheten på produktet er da kortere. Jeg ville ikke spist det likevell. Det var vel i gilde sine spekemat de fant e-colibakterien for noen år siden som gjorde folk så syke.

Noen mykoster kan være pasteurisert, men vi skal holde oss unna den likevell, feks brie og den type mykost.

Skrevet

Å ha vært fryst er visstnok ikke nok, da noen av bakteriene vi må unngå trenger varmebehandling for å bli kvitt.

Skrevet

Alle stedene jeg ar lest står det at man kan spise det som er pasteurisert. Pasteuriseringen dreper de gjeldende bakteriene. Pasteuriseringen gjør jo desverre også at en del smak forsvinner:(

Og tror man bare må tenke at alt man spiser skal være gjennomkokt/stekt. Spekeskinke anbefales derfor ikke.

Skrevet

Ang ost; dette er hentet fra Matportalen

Listeria er også påvist i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Selv om Listeria forekommer svært sjelden i disse ostene, er man helt på den sikre siden dersom man velger å unngå dem under svangerskapet.

Skrevet

men parmesan osten fra synnøve finden er pasteurisert... og da kan man jo spise det. og den er faktisk kjempe god....

får holde meg unna spekematen, eller steke den i panna....... det var jo et lurt tips... :-)

Ha en superfin helg damer...

Skrevet

parmesan kan spises uannsett, listeria trives ikke i harde oster som parmesan. Spis i vei

Alle andre typer ost anses å være trygge i forhold til Listeria. Smeltet ost av alle typer er trygt. Disse selges som oftest på tube. Listeria trives heller ikke i harde oster som for eksempel "Gouda", "Jarlsberg", "Norvegia", eller i brunost og parmesan. Disse ostene kan derfor trygt spises av gravide.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...