Gå til innhold

Stopping av fødsel, og premature barn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei venninne av meg er 27+3 i dag, og så startet fødselen med rier.. Hun ble sendt til Riksen. De skal prøve å stoppe fødselen, men hva er sjansene for å få stoppet den? Pleier de å få gjort det, eller er sjansene store for at det lille nurket dems blir født i dag?

Og hva blir følgene av de forskjellige utfallene? Dersom de får stoppet fødselen, må hun da ligge på sykehuset ut svangerskapet?

Og dersom de ikke får stoppet den, hva er da sjansene for at alt går bra med den lille?

Huff, er så bekymret og stresset for dem, at jeg er redd min egen fødsel skal sette igang.. Men det hadde jo ikke skkurat vært så krise da..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min fødsel startet i uke 28. Jeg ble lagt inn på sykehuset, og de prøvde å stoppe det opp med noe som heter bricanyl (om ikke jeg husker helt feil, og at dette er noe annet :P) Et eller annet stoppet de det med i hvert fall :P

Jeg fikk uansett lungemodningssprøyte i magen. En hver dag i 2 dager. om man rekker dette, så har det mye å si for babyen!

Om de får stoppet det opp, får hun beskjed om å ligge der og ta det med ro ei stund. Kan være det begynner igjen, og da stoppes det på samme måte. Sånn holder de på til det er greit for babyen å bli født.. Helst over uke 32.

Om det går bra en stund, og det ikke begynner på nytt, kan man dra hjem. Noen får med seg sånne tabletter i veska

Men, går det ikke å stoppe fødselen, blir alt lagt tilrette for dette med engang. Riksen er jo flinke på premature, så det nok ikke noe problem. Nå vet ikke jeg hvor utviklet barnet er. Om det er stort i forhold til normalen, osv. Men selv om hun bare er 27 uker, er sjansene for overlevelse stort. Er desverre litt andre risikoer rundt det å få et så prematurt barn da... Men det blir jo oppdaget etterhvert!

Håper det går bra med barnet til venninna di, og hold oss oppdatert ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...